AI & BI

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Het lijkt alsof kunstmatige intelligentie (AI) plotseling uit het niets tevoorschijn komt. Sinds de opkomst van ChatGPT is AI meer in het nieuws dan ooit tevoren, hoewel er al veel langer AI-toepassingen worden gebruikt. Maar ChatGPT spreekt duidelijk meer tot de verbeelding, waarschijnlijk omdat het zo helder laat zien dat het ons menselijk denkvermogen kan overtreffen en in staat is om veel meer te doen dan veel van ons een jaar geleden nog voor mogelijk hielden.

"De integratie van AI en ML in BI heeft het potentieel om een paradigmaverschuiving te veroorzaken in de manier waarop bedrijven functioneren en groeien"

ChatGPT

AI en Business Intelligence
Het is zeker dat generatieve AI zoals GPT binnen de wereld van business intelligence een belangrijke rol zal spelen. Denk aan functies zoals het snel verstrekken van beleidssuggesties en het controleren van de actualiteit en juistheid van gekozen beleid. Of het automatisch genereren van KPI’s op basis van een ondernemingsplan. Voor deze laatste use case hebben we binnen Blue-Mountain al een aantal experimenten uitgevoerd en de resultaten zijn verbazingwekkend!

Maar AI kan nog meer toevoegen (of voegt dit al toe) aan business intelligence. Denk aan het snel en nauwkeurig opsporen van fouten in gegevens of het leggen van verbanden tussen gegevens uit verschillende bronnen. In de toekomst zal AI bijvoorbeeld ook suggesties doen om bepaalde gegevens uit extra bronnen toe te voegen, waardoor er nog meer en betere inzichten ontstaan bij data science vraagstukken. Deze suggesties kunnen bijvoorbeeld worden aangeboden in de vorm van een chatbot die zal fungeren als gids op weg naar meer en vooral betere informatie. We zien nu dat veel aanbieders van technische oplossingen, zoals Microsoft en Qlik, de eerste stappen op dit gebied aan het zetten zijn.

De interactie tussen de software en de gebruiker zal toenemen. Waar de software nu voornamelijk informatie genereert op verzoek van de mens en deze presenteert in strakke schema's en lijsten, zal dit via AI flexibeler en beweeglijker worden. Hierbij zal de software ook in staat zijn om proactief informatie aan te bieden zonder dat er een exacte menselijke opdracht nodig is.

Kortom: AI gaat een steeds grotere rol spelen bij het creëren van informatie en het genereren van inzichten. Bij Blue-Mountain houden we alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en toetsen we elk kwartaal of we ontwikkelingen zien die van meerwaarde zijn voor onze klanten.

Bron: Blue-Mountain, Foto: Blue-Mountain