Albert Noorlander (Woonpartners): De cloud als fundament voor optimale digitale dienstverlening

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De coronacrisis heeft de transitie naar de cloud bij veel corporaties in een hogere versnelling gezet. Is het nu ruim twaalf maanden later en met de eerste vaccinaties gezet tijd voor een pas op de plaats? Want hoe richt je het gebruik van de cloud efficiënt in en ben je ook écht ‘klaar’ wanneer de systemen buiten de deur staat? CorporatieGids.nl sprak daarover met Albert Noorlander, adviseur Informatisering & Automatisering bij Woonpartners.

Ook voor het begin van de coronacrisis was Woonpartners al hard onderweg naar de cloud, begint Albert het gesprek. “We waren al bezig met het overzetten van verschillende zaken naar de cloud. Hierdoor wordt het werken makkelijker en ben je niet afhankelijk van op kantoor draaiende hardware. Maar door de coronacrisis is de overstap wel in een stroomversnelling geraakt. We waren daarbij overigens met de hakken over de sloot precies op tijd. Wij zijn namelijk in het weekend van 14 en 15 maart 2020 gemigreerd naar de cloud, en op die zondagavond kwam het bericht dat iedereen vanuit huis moest werken. Daar konden we op maandag 16 maart perfect gehoor aan geven.”

Anyplace, anywhere, anytime
Gebruikmaken van de cloud betekent volgens Albert dat je ‘anyplace, anywhere, anytime’ je werk kunt uitvoeren. “Dat betekent dat onze medewerkers overal toegang moeten hebben tot hun applicaties en dat documenten en bestanden 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar moeten zijn.”

Doel van de cloud
Op de vraag hoe Woonpartners de cloud technisch heeft geregeld, vertelt Albert: “Je moet heel goed kijken naar het doel van de cloud. Ga goed na waar je het voor wilt gebruiken. Woonpartners maakt momenteel gebruik van de private cloud. Al onze bestanden staan bij Managed Services Provider (MSP) Unified op locatie en externen hebben daardoor geen toegang. Maar omdat we onze huurders steeds beter van dienst willen zijn en de samenwerking met partners efficiënter willen maken, zullen we steeds meer verschuiven richting de public cloud.”

Strategische partners
De samenwerking tussen Woonpartners en Unified gaat verder dan ‘de data extern stallen’. “We hebben ons I&A-beleidsplan met Unified besproken. Zo zijn we strategische partners en komen we gezamenlijk tot oplossingen. Op het moment werken we aan verschillende nieuwe functies, zoals een integratie met Microsoft Teams zodat we bestanden gemakkelijk kunnen delen en aan de overstap naar Unified365.”

Zachte kant
Waar de technische kant veelal goed geregeld is, moeten corporaties bij het gebruik van de cloud wel aandacht besteden aan de ‘zachte kant’. Albert: “De vraag ‘hoe krijg je medewerkers mee in de adoptie naar de cloud’ is een belangrijke. Sommige medewerkers leren heel snel en zijn vaak al gewend aan het gebruik van cloudoplossingen, terwijl anderen moeite hebben om mee te gaan in de snelle digitalisering. Je moet ruimschoots de tijd nemen om hen mee te nemen in de transitie. Want je kunt een systeem wel goed en efficiënt hebben ingericht, als de medewerkers niet weten hoe het werkt, leidt het niet tot het gewenste resultaat.”

“Wij hebben dit bijvoorbeeld bij de selectie van ons ERP-systeem gedaan door mensen vanaf het begin af aan mee te nemen. Dat betekent samen het gewenste proces in kaart brengen zodat je die wensen kunt voorleggen aan de leverancier. Zo creëer je draagvlak en luister je naar procesexperts wat de meeste meerwaarde levert voor de huurder.”

Meerwaarde
“Ook voor onze dienstverlening naar huurders levert de cloud meerwaarde,” gaat Albert verder. “We willen namelijk onze digitale middelen maximaal inzetten om huurders beter en veilig van dienst te zijn en de samenwerking met partners efficiënter te maken. Door de stap naar de cloud ontstaat er meer ruimte voor huurders die liever persoonlijk contact of extra aandacht nodig hebben.”

Verdere verschuiving
De technische fundering staat inmiddels bij Woonpartners, sluit Albert af. “De komende maanden en jaren zullen we steeds meer software naar de cloud brengen. Denk aan de eerdergenoemde transitie naar Unified365 maar ook de inzet van RPA, procesintegratie met klanten en ketenpartners en het uitbreiden van de digitale dienstverlening. De focus zal daarbij altijd op de huurder liggen want de klant is het vertrek- én eindpunt bij al onze primaire processen. Zo blijven we ook in de toekomst efficiënt werken en onze huurders een optimale dienstverlening ­­­­bieden.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: Woonpartners