Balanceren tussen werk en privé…Hoe ervaar jij dat eigenlijk?

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Werken van negen tot vijf. Nog niet zo heel lang geleden bestond het gewoon; het was werken in een vast patroon. Lekker duidelijk en je hoefde er niet over na te denken. Corona schudde ons allemaal nog eens extra wakker. Privé – en werktijd werd gecombineerd, smolt samen en soms werd aan ons bijna het onmogelijke gevraagd. ‘Nine to five’ verdween en we vergaten wellicht de mogelijke gevolgen van werkstress of onbalans.

Hoe ervaar jij dat eigenlijk?
Dat is de vraag die elke werkgever aan elke werknemer zou moeten stellen. Juist nu. Waarom? Omdat de maatschappij gelukkig weer steeds verder opengaat. Dan zijn er meerdere opties denkbaar die ergens zitten tussen ‘razendsnel weer teruggaan naar hoe het altijd was’ of ‘vooral datgene vasthouden wat we de afgelopen periode geleerd hebben of wat goed bevallen is.’ Wat wordt dan het nieuwe normaal van jouw bedrijf? Het is nu de tijd om samen de balans op te maken.

Ieder mens is uniek
Creatieve geesten houden waarschijnlijk meer van flexibiliteit dan mensen die zich dagelijks met processen of procedures bezighouden. De laatste groep kiest vaker voor duidelijke richtlijnen en structuur in werkzaamheden. De ene persoon balanceert op een slap koord en de ander op een strakker exemplaar zou je kunnen redeneren. Daarom is het vinden van een goede werk-privébalans uitdagend; het is voor ieder mens verschillend, maar zeer de moeite waard om te bespreken.

Maak afspraken
Worden workaholics sneller overspannen? Misschien wel. Tegelijkertijd kan de collega die ook altijd na 21:00 reageert ook iemand zijn die gewoon een kwart van 24 uur, dus 8 uur, productief is. Hij lijkt harder te werken, maar slaapt misschien wel langer uit. Maak daarom afspraken en bespreek wat elkaars verwachtingen zijn. Dat voorkomt ook mogelijke misverstanden. Weet je bijvoorbeeld welke collega je na 17:00 uur gewoon kunt benaderen, wanneer iemand liever niet gestoord wil worden of wat de persoonlijke situatie is waarom er niet gereageerd kan worden? Als strikte werktijden vervagen zal er vaker over gesproken moeten worden is onze conclusie.

De hulp van techniek tijdens het balanceren
Organisaties die na corona op zoek zijn naar ‘het nieuwe normaal’ kunnen zeker hun voordeel doen met (nog) meer werken in de Cloud. Dan maakt het niet uit op welk moment je toegang moet hebben tot informatie, dat kan namelijk altijd. Ook zijn zaken als ‘even niet aanwezig’, ‘in vergadering’ of ‘op vakantie’ natuurlijk als kort bericht te automatiseren. Ook kun je tegenwoordig digitaal in de agenda van je collega meekijken of hij of zij beschikbaar is. Er zijn ook bedrijven die werknemers voor zichzelf beschermen door in nachtelijke uren de e-mailfunctie uit te zetten.

Ga over het vinden van de juiste balans in gesprek met je collega’s. We helpen je er graag bij.

Bron: The Sourcing Company, Foto: The Sourcing Company