Bartje Meijboom (NCCW): Eén leiderschapsteam om de focus te leggen op klanttevredenheid en innovatie

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Afgelopen oktober werd groots aangekondigd dat NCCW en Itris verdergaan vanuit één leiderschapsteam. De twee ERP-leveranciers – die onderdeel zijn van Total Specific Solutions – willen daarmee innovatie laten versnellen. Hoe stimuleert het hebben van één leiderschapsteam innovatie, wat is de rol van intelligente processen daarbij en wat merken klanten van de verandering? CorporatieGids Magazine sprak erover met Bartje Meijboom, Managing Director bij NCCW en vanaf 1 januari 2024 Managing Director van het nieuwe leiderschapsteam.

Het grote nieuws is dat NCCW en Itris samengaan onder één leiderschapsteam. Wat was de aanleiding hiervoor?
Wij zien momentum in de markt. Door consolidatie van aanbieders in onze markt, de inzet van Aedes en dat dit vooral het moment is om innovaties die de hele sector verder brengen te realiseren. Het initiatief van het innovatielab wordt door woningcorporaties goed ontvangen en nu is het tijd om daar nog krachtiger op in te zetten om die innovaties versneld naar de markt te brengen. Wij hebben gekeken naar de voordelen die we samen kunnen bereiken en dat is onder andere het inzetten van één leiderschapsteam voor twee separate bedrijven.

Hoe kunnen innovaties onder één leiderschapsteam versneld worden gelanceerd?
‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder,’ luidt het gezegde. Zo zien wij het ook. Niet alleen in relatie tot ons als twee bedrijven, maar vooral in relatie tot de manier waarop wij werken met woningcorporaties. Zij werken intensief met ons samen. De potentiële groep woningcorporaties waarmee wij in de sector vooruit willen is logischerwijs groter. Met één gedeelde ambitie is het in kader van slagvaardigheid dan ook logisch dat je één leiderschapsteam hebt.

Het innovatielab zal een open ecosysteem zijn waarin we nadrukkelijk de samenwerking met onze klanten, partners en andere partijen opzoeken. Dit in de overtuiging dat je door co-creatie beter en sneller nieuwe oplossingen en klantwaarde kan realiseren.

Jullie geven expliciet aan dat van een fusie tussen NCCW en Itris geen sprake is. Als dochters van één moeder zou dat toch geen onlogische stap zijn?
Wellicht geen onlogische stap, maar een fusie zou tot veel intern gerichte aandacht leiden en dat willen we voorkomen. Onze volledige aandacht willen we juist extern richten: op onze klanten, de sector en op de innovaties die klanten verder gaan brengen. Het behoud van afzonderlijke individuen biedt daarnaast juist voordelen zoals het behouden van bestaande merkidentiteiten, klantrelaties en productfocus, terwijl toch wordt samengewerkt op strategische gebieden zoals innovatie. Deze aanpak helpt ons om de specifieke sterke punten van elk bedrijf te behouden en te benutten zonder de complexiteit en risico's die gepaard gaan met een volledige fusie.

Hoe verandert de visie van beide bedrijven onder één leiderschapsteam?
NCCW en Itris zijn beide mooie bedrijven met elk hun eigen geschiedenis. Dat blijft overeind. Het klopt dat de visie op innovatie naar elkaar toegegroeid is. Daar is in beide organisaties ook veel geloof in. Maar innovatie is een extra component naast het leveren van het bekende portfolio met XBIS en ViewPoint. NCCW en Itris behouden hun eigen visie en identiteit in relatie tot de producten XBIS en ViewPoint, het hebben van een leiderschapsteam verandert daar niets aan. Het is dus niet ‘of’ maar vooral ‘en’ wat we realiseren. We gaan meer waarde leveren aan de sector.

Is met deze stap de weg ingeslagen voor een samensmelting van NCCW en Itris en het combineren van het beste van twee werelden op het gebied van producten en diensten?
Vooralsnog is dat niet de planning, maar wij laten ons leiden door de wensen van onze klanten waar wij nu de meeste waarde voor hen kunnen realiseren. Daarom hebben wij altijd een intensieve manier van samenwerken met onze klanten en kunnen zij als geen ander impact hebben op de producten en diensten die wij ontwikkelen. Dit maakt ons ook uniek. Het combineren van producten en diensten wordt in zo’n setting dan ook besproken.

Wat merken klanten van NCCW en Itris van de verandering?
Voor nu is het helder dat ze één leiderschapsteam gaan zien. Voor de komende periode gaan ze ervaren dat wij, als organisaties, verbeteringen van elkaar overnemen en toepassen, wat gaat leiden tot verbeterde diensten en een toename in kennis op de verschillende domeinen. Daarnaast zullen we onze klanten in staat stellen om met elkaar ervaringen en ideeën uit te wisselen om processen te verbeteren.

Onze klanten zullen nog nadrukkelijker worden betrokken bij het ontwikkelen van nieuwe, innovatieve oplossingen. Binnen onze innovatiemethodiek stellen we samen met onze klanten vast op welke vlakken wij nieuwe toegevoegde waarde kunnen leveren en valideren tijdens het ontwikkeltraject regelmatig of de nieuwe oplossingen aan de gemaakte doelstellingen blijven voldoen.

Jullie kiezen daarbij voor ‘intelligente processen’; wat zijn dat precies en welk probleem lost dit bij corporaties op?
De term zegt het eigenlijk al: intelligente processen maken gebruik van data en eerder genomen beslissingen om medewerkers van woningcorporaties te ondersteunen in hun huidige beslissingen in het proces. Er wordt dus waar mogelijk gebruikgemaakt van moderne technieken zoals AI, om de processen makkelijker en sneller te kunnen doorlopen. Klanten geven aan dat zij met de huidige uitdagingen alle ondersteuning in het versnellen van de standaard processen kunnen gebruiken, zodat zij hun tijd kunnen besteden aan zaken die buiten de standaard vallen. Deze worden ook door onze applicatie zichtbaar gemaakt voor de medewerker.

Innovatie lijkt de grote drijfveer te zijn om samen te gaan, waar willen jullie je de komende jaren verder op focussen?
Onze focus ligt de komende jaren op klanttevredenheid en innovatie, wij willen meehelpen het verschil te maken binnen de sociale huisvesting. We gaan hierin samenwerken met partners en klanten en zo een beweging creëren waarin meetbare meerwaarde van doorslaggevend belang is om de uitdagingen in de sector het hoofd te bieden.

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Peter Lodder Fotografie