Beheren en beheersen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De bedrijfsvoering van een corporatie wordt meer en meer een kritische succesfactor. De inrichting van het primaire proces bepaalt in belangrijke mate het succes van de corporatie. De wijze waarop de corporatie daadwerkelijk invulling kan geven aan de door haar geformuleerde strategie plus de kwaliteit van de mensen en de systemen, zijn dé kritische succesfactoren.

De digitalisering is een niet te stoppen trend. De digitale dienstverlening van de overheid, verzekeraars of banken is bijvoorbeeld al geruime tijd gemeengoed. Huurders en medewerkers verwachten inmiddels van de corporatie dat diensten en werkzaamheden optimaal digitaal zijn ingericht. Vele corporaties erkennen deze succesfactoren en hebben de ambitie om haar dienstverlening en haar eigen bedrijfsvoering verder te digitaliseren.

In welke ontwikkelingen ga ik mee en welke laat ik links liggen? Waarin laat ik mij adviseren? Heb ik voldoende implementatiekracht om het te realiseren? Slechts een drietal van de vele vragen die u uzelf kunt stellen en waarin wij graag met u optrekken.

Als partner van de corporatie stellen we echter ook nog een andere zeer relevante vraag: Hoe beheert en beheerst u deze meer en meer geavanceerde gedigitaliseerde omgeving?

Een korte blik op wat wij tegenkomen in het veld en daarna ons antwoord op deze vraag.

Gebrek aan actuele kennis
Functioneel beheer is namens de gebruikersorganisatie verantwoordelijk voor het instandhouden, verbeteren en aansturen van de informatievoorziening van een organisatie. Hier gaat het over de wisselwerking tussen bedrijfsprocessen, (technologische) ontwikkelingen en informatie. Gebrek aan businesskennis en actuele kennis ten aanzien bijvoorbeeld applicaties en nieuwe (technologische) toepassingen leiden tot inefficiënties en ineffectief apparaat. Er wordt onvoldoende gebruik gemaakt van de ontwikkelingen en de applicaties die u al in huis heeft.

Implementatiekracht
De capaciteit van de corporatie is niet ingericht op structurele verbetering en aanpassingen aan de ontwikkelingen. ICT teams zijn klein en kwetsbaar en nauwelijks in staat om de gebruikersorganisatie adequaat te faciliteren. Laat staan dat er tijd en ruimte is voor doorontwikkeling. In de huidige arbeidsmarkt zijn goede ICT professionals schaars en zien we soms zelfs tijdelijk geen bezetting op kritische ICT rollen.

Borging van risico’s
De toenemende afhankelijkheid ervan vraagt om meer borging en mitigeren van de risico’s. Om blijvend succesvol te zijn en om minimaal de continuïteit te borgen is vaak meer nodig dan wij aantreffen. Uitzonderingen daargelaten, maar te vaak zien we dat er een groot risico wordt gelopen ten aanzien van de geautomatiseerde omgeving.

De antwoorden van SmartR
Als businesspartner helpen wij u niet alleen in het realiseren van uw doelen, maar staan wij ervoor in dat het beklijft bij de corporatie en het integraal en adequaat beheert en beheerst wordt. Bij diverse van onze huidige klanten bieden wij onze structurele dienstverlening aan. Volledig schaalbaar op waar de kwetsbaarheid van de betreffende corporatie ligt. Enerzijds een flexibele schil die paraat staat bij onderbezetting, anderzijds een structurele ondersteuning op het vlak van visievorming, meerjarenprogramma, jaarplannen en projecten. Hiermee is niet alleen de dagelijkse gang van zaken en een permanent prestatieniveau gegarandeerd, maar kunt u ook werk maken van structurele verbeteringen in uw eigen tempo. Onze professionals zijn aanvullend op uw eigen professionals in kennis en capaciteit, zodat continuïteit en succes is geborgd!

Bron: CorporatieGids 2018 | Foto: SmartR