Berny Gunsing (Sité Woondiensten): Trots op de creativiteit en flexibiliteit tijdens de coronacrisis

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De coronacrisis zette begin dit jaar de corporatiesector op zijn kop. Thuiswerken werd een must, reparaties en mutaties konden niet meer face-to-face worden uitgevoerd en digitalisering werd versneld. Maar wat is negen maanden later over van de aanpassingen? En wat nemen corporaties eigenlijk mee naar het nieuwe normaal? CorporatieGids.nl sprak daarover met Berny Gunsing, strategisch manager bedrijfsvoering bij Sité Woondiensten.

Het begin van de coronacrisis betekende voor Sité onder andere een verandering in de uitvoering van processen en een meer digitale werkwijze, begint Berny: “Daar waar in processen voor de crisis sprake was van fysieke aanwezigheid en contact, hebben we gezocht naar andere manieren om het proces door te laten gaan en huurders zo goed mogelijk van dienst te zijn. Zo konden we bijvoorbeeld reparaties en onderhoud ook tijdens de coronacrisis gewoon door laten gaan. Maar uiteraard wel op zo’n manier dat de veiligheid van huurders extra in acht werd genomen. Een voorbeeld waren laagdrempelige flyers die we met een onderhoudspartner hebben ontwikkeld voor huurders en vaklieden die naar de woning gaan, om hen te informeren over de stappen in het proces én te zorgen voor een veilige woon- en werkomgeving. Dit bleek uiteindelijk zo succesvol, dat deze flyers ook door andere onderhoudspartners zijn overgenomen.”

#hoehetwelkan
Het incassoproces is een ander voorbeeld van een proces dat door de corporatie uit Doetinchem en Brockhorst werd aangepast. “Door de coronacrisis zijn we anders omgegaan met betalingsproblemen van huurders. Daar waar we al jaren maatwerkoplossingen bieden aan onze huurders, zijn we daar in coronatijd nog een stapje verder in gegaan. We zetten geen huurders uit huis die door corona oplopende huurachterstanden hebben en we bieden maatwerk aan zakelijke huurders op het moment dat zij de huur niet kunnen betalen. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij bedrijfssluiting door corona, is de huur zelfs kwijtgescholden. Hiermee houden we mensen aan het wonen en helpen we zakelijke huurders het hoofd boven water te houden in deze lastige tijd. Terugkijkend konden veel van onze processen digitaal ingeregeld worden, al blijf je altijd een deel houden dat fysiek moet gebeuren. In deze gevallen blijven we continu zoeken naar creatieve oplossingen om ons werk zo goed mogelijk voort te zetten. Denken in oplossingen is immers de sleutel, en daarom gebruiken we intern de slogan #hoehetwelkan.”

Vr-bril
De focus op digitale processen sloot aan bij de wens van Sité om klanten en medewerkers maximaal digitaal te ondersteunen. Berny: “Persoonlijk contact met onze huurders vinden we belangrijk, en dat blijft ook in de toekomst. Maar tegelijkertijd willen we huurders de mogelijkheid bieden alles digitaal te regelen. Zo zien we in de toekomst virtuele klantcontactmedewerkers ontstaan in de vorm van chatbots die huurders snel antwoord geven op hun vragen en hen ondersteunen bij het gebruik van onze digitale diensten. Ook willen we bijvoorbeeld woningzoekenden de mogelijkheid bieden om woningen digitaal te bezichtigen via een vr-bril. Dit streven hebben we al voor de coronacrisis uitgewerkt in een I&A-visie en geeft richting aan ons toekomstbeeld.”

Kleine cultuuromslag
De coronacrisis heeft er wel voor gezorgd dat sommige digitaliseringsstappen versneld gerealiseerd werden. “Dit zit vooral in het goed gebruikmaken van onze systemen, de informatievoorziening verder op orde brengen en onze processen optimaliseren,” legt Berny uit. “Onze huidige systemen bieden al enorm veel mogelijkheden, maar het gebruik ervan kon veel beter. Door de coronacrisis moesten we manieren vinden om ons werk zo goed mogelijk voort te zetten en digitaal was veel mogelijk. Ons team ICT heeft keihard gewerkt om alle faciliteiten beschikbaar te maken voor medewerkers. En niet alleen dat; we hebben ook vooral geïnvesteerd in het informeren, betrekken en meenemen van medewerkers in deze nieuwe werkwijze. Zo hebben we collega’s versneld nog meer leren omgaan met de digitale middelen die we voorhanden hebben. Ik zie het zelfs als een kleine cultuuromslag: digitaal werken meer gemeengoed is geworden waardoor we tijdens én na de coronacrisis in staat zijn huurders zo goed mogelijk te helpen.”

Trots
Terugblikkend ziet Berny de coronacrisis dan ook als een moment dat Sité heeft uitgedaagd om te kijken naar wat wél mogelijk is. “De focus op het positieve en zoeken naar creatieve oplossingen was onze uitdaging, en ik denk dat dit goed gelukt is. Sité werkt inmiddels grotendeels vanuit huis en daar waar nodig is er coronaproof persoonlijk contact. Tegelijkertijd hebben we door de crisis ervaren hoe flexibel onze organisatie is en hoe belangrijk het is dat het management nauw samenwerkt en snel schakelt. En dat er een directe verbinding is met de teamleiders die weer de schakel zijn naar medewerkers in de diverse teams. Juist in crisistijden waar veel op ons afkomt, waarbij vaak snelle beslissingen nodig zijn en draagvlak in de organisatie van groot belang is, is dit cruciaal. Ik ben er trots op dat onze organisatie heel flexibel is gebleken, om zo hard te kunnen blijven werken aan goed en betaalbaar wonen in Doetinchem en Bronckhorst. Want dat is immers waar wij voor bestaan.”

Bron: CorporatieGids.nl, Foto: Sité Woondiensten