Big data in de dakgoot: Consolidated ziet ICT ontwikkelingen als grootste beïnvloeder van dakonderhoud

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Al ruim vijftig jaar verzorgt Consolidated daken in Nederland. Ziet de dakspecialist een dak als 'sluitpost' of als een verdienpotentieel? Welke veranderingen zijn het meest van invloed op efficiënt dakonderhoud? CorporatieGids Magazine vroeg het aan Martin Mastenbroek, directeur bij Consolidated.

Wat is de essentie van goed dakonderhoud?
De essentie van goed dakonderhoud is vakmanschap, detaillering en timing. Als deze drie goed in elkaar zitten, dan kom je altijd uit op de laagste kosten per vierkante meter per jaar. In de toegepaste materialen of wijze waarop we de arbeid inzetten zien we de laatste jaren nauwelijks veranderingen. In het proces rondom dakonderhoud gaan de ontwikkelingen daarentegen razendsnel. Vooral in de digitalisering en in diverse samenwerkingsvormen tussen woningcorporaties en dakpartners. Dankzij de digitalisering, waar ons platform Dakota een goed voorbeeld van is, zien we dat op het dak een enorme hoeveelheid informatie wordt verzameld. Corporaties hoeven zich geen zorgen te maken over de vraag hoe we de input van data gaan verzorgen, dat gebeurt nu gewoon door de dakwachter. En dat levert een enorme hoeveelheid en kwalitatief goede informatie op. Met die informatie kunnen we vooral in de timing van de onderhoudsmomenten veel bereiken.

Welke ontwikkelingen zien jullie in opkomst bij daken?
We zien tal van kleine ontwikkelingen; op groendaken, bij energiedaken, bij het isoleren van daken, bij waterdaken. De veranderingen zijn echter niet wereldschokkend. Vooralsnog zijn het vooral de ICT-ontwikkelingen die de grootste veranderingen teweeg brengen. De digitalisering ligt grotendeels achter ons. Het gevolg is dat enorme hoeveelheden informatie worden verzameld. De volgende ontwikkeling ligt in de beschikbaarheid van die informatie, niet alleen in een platform zoals Dakota, maar vooral ook in koppelingen met andere systemen. Zoals het ERP-systeem waar een corporatie mee werkt, in de software voor programmering of in BIM-modellen. De ontwikkeling die min of meer gelijk op gaat is de wens om al die informatie sneller en beter te analyseren. Dat betekent dat we algoritmen ontwikkelen om op basis van onze informatie en informatie uit andere bronnen allerlei conclusies te trekken en voorspellingen te doen.

Hoe worden daken steeds slimmer?
Het Internet of Things (IoT) gaat ook haar intrede doen in bouwwereld. Sensoren zijn geen 'must' maar vast staat wel dat sensoren data kunnen verrijken. Recent hebben we een proof of concept ontwikkeld waarmee we de vervuiling en waterstand in goten kunnen meten. Deze sensoren zijn we nu aan het testen. De data uit Dakota wordt verrijkt met de informatie uit deze sensoren en gebruikt in zelflerende algoritmen. Zo kunnen we de woningcorporatie per complex heel nauwkeurig het juiste onderhoudsmoment aangeven. Het gaat er dus om dat we die euro op precies het juiste moment inzetten. Niet te vroeg en niet te laat. We ontwikkelen en testen dit samen met Ymere. Als het succesvol is dan komt de techniek ook beschikbaar voor andere bouwdelen en voor andere corporaties.

Zien jullie een dak als kostenpost of als verdienpotentieel?
Daken van corporaties blijven een kostenpost. Natuurlijk is het zo dat sommige daken geld opleveren, zoals grote industriële daken die verhuurd worden aan de exploitant van zonnepanelen. Op de korte termijn levert dat een leuke bijdrage op. Verder in de tijd komt iedere gebouweigenaar terug op die beslissing, vooral als het dak toe is aan een grote onderhoudsbeurt of wanneer de panelen gezorgd hebben voor een toename van het dakonderhoud. Daar speelt ook in mee dat de daken van corporaties over het algemeen relatief klein zijn en daarom minder geschikt om te verhuren aan een exploitant.

Er zijn wel andere interessante ontwikkelingen op dat gebied, zoals de postcoderoos. Wat ik daar interessant aan vind is dat de zonnepanelen na een bepaalde periode, bijvoorbeeld vijftien jaar, toekomen aan de gebouweigenaar. En dat de jaarlijkse opbrengst contant kan worden gemaakt zodat dit geld nu al gebruikt kan worden voor het onderhoud van het dak of voor de verduurzaming van het dak.

De keten tussen huurder, aannemer en leverancier wordt steeds korter. Wat is volgens jullie de rol van de corporatie in de toekomst?
Wij zijn van mening dat partijen gezamenlijk een doel moeten nastreven. Dus ga je uit van één team dat bestaat uit de woningcorporatie en één of twee dakpartners. Dit is het dakteam. Wij spreken daarom vaak over regiegestuurd dakonderhoud. Wij zijn dan de ogen, oren en handen op het dak. De corporatie blijft echter de regisseur, de chef, de baas. Maar we werken wel vanuit één team aan dezelfde doelen. In dergelijke samenwerkingen voelen we ons ook veel meer collega dan leverancier. Wij vinden het daarbij van belang dat de woningcorporatie als regisseur verstand blijft houden van techniek. Dat is in het belang van de corporatie, het dakteam en in het belang van de co-maker.

Wat is volgens jullie dé boodschap die woningcorporaties moeten horen?
Regiegestuurd dakonderhoud is echt eenvoudig in te richten. En ook stapsgewijs. Het leuke is dat een samenwerking al in één of twee maanden kan starten. Bijvoorbeeld door eerst te focussen op de afwikkeling van lekkages. De winst, of beter gezegd de kostenbesparing, ligt vaak voor het grijpen.

Bron: Consolidated, Foto: Consolidated