'BIM kan het beheer en onderhoud bij corporaties verbeteren'

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De kwaliteit van de werkprocessen verhogen, efficiënter werken en natuurlijk kosten besparen. Het zijn veelgehoorde wensen op het gebied van beheer en onderhoud bij woningcorporaties, maar hoe worden deze doelen gerealiseerd? André van Delft, directeur bij adviesbureau DEMO Consultants, legt aan CorporatieGids.nl uit hoe BIM voor beheer en onderhoud hiervoor kan worden ingezet.

Het grootste probleem qua beheer en onderhoud is dat: “Corporaties vaak niet voldoende op de hoogte zijn van de kwaliteit van het totale bezit, of dat deze informatie slecht op orde is,” begint André. “Beheer en onderhoud worden daardoor onnodig inefficiënt. Vaak heerst de gedachte hoe meer data ik heb, des te beter ik beslissingen kan nemen. Er wordt van alles uit de kast gehaald en veel geïnvesteerd, maar we zien in de praktijk dat er nog veel verbeterd kan worden”.

 "Iedereen in een corporatie weet dat data- en informatiehuishouding van essentieel belang zijn. Men begrijpt dat deze info daarom up-to-date moet zijn, maar helaas zien wij regelmatig dat niemand hier eindverantwoordelijk voor is. Wij helpen corporaties op een gestructureerde manier hun data-informatie in te richten. Door gebrek aan strategische keuzes gebeurt dat niet, en dan zie je ad hoc-oplossingen of soms zelfs een soort van paniekvoetbal."

BIM
Een belangrijke bijdrage aan verbetering, kan volgens de directeur van DEMO Consultants worden geleverd door inzet van een Building Information Model (BIM). BIM is een term die op veel verschillende manieren wordt uitgelegd en toegepast. “Een veel gemaakte vergissing is dat BIM slechts een 3D model van een gebouw is. Het is veel meer dan dat. Ons inziens is de essentie van BIM dat alle informatie over een bouwwerk in een databasestructuur gekoppeld wordt aan de objecten en bouwdelen. Behalve de bouwkundige en geometrische informatie kunnen ook andere kenmerken zoals kosten, planning, procesinformatie, conditie of bezetting worden gekoppeld. Op die manier vindt er integratie plaats van alle relevante informatie van de totale levenscyclus van een gebouw, van ontwerp tot sloop. Ook het beheer en onderhoud van een gebouw verloopt hierdoor efficiënter, goedkoper en overzichtelijker."

De BIM oplossing kan je eigenlijk zien als een eigentijdse en uitgebreide versie van een cartotheek. "De vastgoedinformatie kan direct in BIM worden geplaatst. Het is een digitale kapstok waarmee je veel meer kunt dan met een cartotheek. Ook de uitwisseling met anderen is veel gemakkelijker. Dat is heel relevant omdat de werkzaamheden voor het onderhoud van vastgoed meer en meer door marktpartijen worden uitgevoerd. De kans op fouten is hierdoor kleiner, wat de proceskwaliteit en gebouwkwaliteit bij een corporatie ten goede komt."

Directe voordelen van BIM
De directeur van DEMO Consultants geeft een voorbeeld: "Wanneer je meerdere onderhoudsinspecties uitvoert, kun je de informatie die daaruit voortkomt direct gebruiken voor je BIM. Het model wordt vervolgens door bijvoorbeeld de aannemer gereviseerd op basis van uitgevoerd onderhoud en verbouwingen zodat de informatie voor volgende stappen weer up-to-date is. Zo hoef je niet steeds informatie te verzamelen, zijn de faalkosten lager en is de investering voor de corporatie kleiner."

DEMO heeft volgens André aan al deze voordelen van BIM nog een groot pluspunt toe kunnen voegen waarmee de praktische inzetbaarheid van BIM voor corporaties enorm verbetert. “De grootste winst van BIM is te behalen door met slimme software alle gekoppelde gegevens uit het model te kunnen analyseren en structuren en toegankelijk te maken. De koppeling met de uitgebreide mogelijkheden van onze vastgoedinformatie software RE Suite met BIM maakt het mogelijk om bijvoorbeeld semi-automatisch een meerjarenonderhoudsplanning te genereren. Omdat wij samenwerken met ervaren BIM modelleurs kunnen wij dus een compleet pakket aanbieden van 3D model tot MJOP. Ook op het gebied van brandveiligheid, risico-analyse en energie zijn de voordelen van BIM gekoppeld aan onze software legio”.

Indirecte voordelen
Volgens André zullen alle corporatiemedewerkers de voordelen van een BIM-model voor beheer en onderhoud merken. "Uiteraard de mensen die de cartotheek beheren, in plaats van slechts een set tekeningen hebben zij te maken met een compleet informatiemodel. De rest zal vooral indirect de voordelen merken, aangezien met een BIM de juiste informatie sneller voorhanden is en eenvoudiger te schakelen is naar asset management en technisch beheer."

"Datzelfde geldt voor de huurders van een corporatie. Omdat bij contact bijvoorbeeld de huurplattegrond of de onderhoudsplanning of de garantie van onderdelen voor hun woning eenvoudig voorhanden zijn, zal de ervaring voor hen beter zijn. Indirect zullen ook zij een positief effect ervaren."

Stapsgewijze aanpak
Corporaties moeten volgens André goed kijken wat hun huidige werkprocessen zijn én beseffen wat hun doelstellingen zijn, wanneer ze een BIM voor beheer en onderhoud willen implementeren. "Corporaties horen vaak over BIM en denken dan: 'dat willen wij ook'. Maar waarom en wat men hiermee wil bereiken, weet men vaak niet. Soms worden flinke investeringen gedaan zonder precies te weten waarvoor. Duidelijk afkaderen en op papier zetten wat je wilt bereiken is daarom essentieel. Wat wil je verbeteren en hoe doe je dit stapsgewijs? Probeer niet alles tegelijkertijd te forceren."

De toekomst is nu
Wanneer gekeken wordt naar ontwikkeling van BIM in de komende jaren, ziet André vooral op basis van deze verdergaande digitalisering nieuwe samenwerkingen als grote verandering. "En daarbij komt de samenwerking met andere partijen, zoals installateurs en aannemers. Met een BIM werk je efficiënter en kun je werk uitbesteden, bijvoorbeeld met prestatiecontracten. Denk aan een aannemer die via BIM zelf de conditie kan controleren. Zo werkt een corporatie niet alleen veel efficiënter, maar wordt ook de kwaliteit verhoogd én worden kosten bespaard."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia – 19 januari 2015