CEPO: de toegevoegde waarde van kwaliteitsmeterplus

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “de toegevoegde waarde van kwaliteitsmeterplus

Uit grootschalige analyse (Chaos report 2012, Standish group) blijkt dat falen of succes van de implementatie van een informatiesysteem voor 50% bepaald wordt door communicatie met en betrokkenheid van de uiteindelijke gebruikers van dat systeem.

CEPO is meer dan 15 jaar actief in juist die discipline: zorgen voor een succesvol project door gebruikers te betrekken via een goed uitgevoerde acceptatietest. Al snel bleek dat de doorsnee testprogrammatuur niet aansluit bij een test met gebruikers en dat eenvoudige hulpmiddelen als Excel onvoldoende beheersing geven. Vanuit die praktijkervaring is de kwaliteitsmeter plus ontwikkeld. Een hulpmiddel specifiek voor acceptatietesten dat zich kan meten met alle testgereedschappen op de markt.

In de kwaliteitsmeter plus worden testscenario’s zoveel mogelijk vastgelegd op basis van de werkprocessen van de organisatie (en niet alleen op basis van de software ontwerpen). Het gaat er immers niet alléén om of de software werkt (dat test de softwareleverancier) maar òf je er mee kunt werken: efficiënt en effectief. Door die insteek blijkt al snel waar het goed of (potentieel) fout gaat en kunnen verbeterbeslissingen in proces of systeem gefundeerd worden genomen. Bovendien is de kwaliteitsmeter plus daarom bij uitstek geschikt om gedurende de totale levenscyclus van het systeem te worden ingezet. Door tijdig bijstellen van IT of organisatie kunnen kostbare (des-)investeringen worden voorkomen.

Door het uiterst intuïtieve ontwerp zijn gebruikers binnen vijf minuten bekend met de kwaliteitsmeterplus en leggen zij hun bevindingen vast. Testers zien in één oogopslag de status en tijdslijn van het onder handen zijnde proces. Met één toetsdruk kunnen – zonder externe hulpmiddelen – schermafdrukken, andere bijlagen en (uniek) ook complete schermfilmpjes van de testen kunnen worden vastgelegd. Nooit meer de discussie: “bij ons doet hij het wel…”

De testcoördinator heeft in de kwaliteitsmeter plus een uitgebreide set gereedschappen ter beschikking voor het beheren van testtrajecten. Issues kunnen in de kwaliteitsmeter plus worden beheerd, maar kunnen ook worden overgezet naar externe systemen zoals bijvoorbeeld Topdesk, Jira, Bugzilla of Mantis. Met de hertestfunctie wordt een testscript gegenereerd met de bevindingen uit eerdere tests als issues zijn opgelost. Uiteraard voorziet de kwaliteitsmeter plus in rapportages, maar alle resultaten kunnen ook worden gefilterd, geselecteerd en geëxporteerd voor eigen interpretatie.

Tot slot wordt alle testwerk inclusief de historie vastgelegd in een audit trail: wie heeft getest, en wanneer, maar ook wijzigingen in bevindingen, status en issues. Daarmee vormt een acceptatietest in de kwaliteitsmeter plus ook een uitstekende start voor de EDP-audit van een nieuw informatiesysteem of een check bij wijzigingen.

Een bijdrage van CEPO

Bron:CorporatieGids2014

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van CEPO in de CorporatieGids 2014 te bekijken.