Column: Over leven in een digitale samenleving

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Digitalisering is overal. Voor mijzelf, mijn vrouw, mijn kinderen, familie en vrienden. Voor huurders, woningzoekenden en collega’s van de corporaties. Het zit in hardware die we gebruiken als smartphones, tablets, laptops, digitale televisie, slimme meters en andere domotica. Het zit in software, apps en toepassingen die we zelf kiezen als social media, games, reis- en sportapps, websites. Het zit ook in allerlei zaken waar we als individu níet zelf voor kiezen. Niet bewust in ieder geval. Content die ons voorgeschoteld wordt door social media en zoekmachines als Google, met je eerdere (zoek)gedrag als trigger. Algoritmes die worden gebruikt door bedrijven en overheden. Blij ben ik met grote gemeenten en de Rijksoverheid die transparant maken welke algoritmes zij waarvoor gebruiken, zodat meegedacht kan worden om deze beter en eerlijker te maken. En met de Digital Service Act, waarmee in de EU een veiligere digitale ruimte wordt gecreëerd, waarin de rechten van gebruikers worden beschermd.

In de afgelopen jaren heeft iedereen zich tot deze digitale samenleving moeten verhouden. In een drietal masterclasses voor DVS-bestuurders over digitale transformatie & leiderschap werd dit mooi uitgediept. Denk aan de snelheid waarmee de digitale veranderingen gaan, waardoor onze maatschappij al decennia verandert. Voor sommigen is het overleven omdat zij niet zo digitaal vaardig zijn. Anderen zijn aan het overleven in de maatschappij – daar biedt digitalisering juist weer een uitvlucht voor via games of YouTube. Bewoners met een bepaalde kwetsbaarheid kunnen soms extra in de problemen komen door een digitale verslaving. Terwijl digitale inclusie ook kan betekenen dat anderen juist inclusiever in de maatschappij mee kunnen doen door de hulp van bepaalde apps.

Wat doen wij hiermee in ons werk als bestuurders, managers en alle andere collega’s van corporaties? Nog niet genoeg volgens mij. Natuurlijk, we zijn bezig om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren met behulp van digitalisering. En realiseren efficiency in tijd en geld door bijvoorbeeld standaardprocessen te automatiseren via Robotics Process Automation (RPA); zie de Aedes whitepaper hierover. We werken aan datastandaarden om digitalisering veel makkelijker en eenduidiger voor ons te laten werken. En via digiGO werken we in de keten van de gebouwde omgeving aan digitale oplossingen. 

Maar wat is onze rol richting huurders en woningzoekenden rond dat leven in die digitale samenleving? Onze stakeholdersbijeenkomst van een paar jaar geleden stond in het teken van digitale inclusie. Een inspirerende middag waarvan ik graag nog met wie dat wil de opbrengsten deel. En dan ben ik oprecht trots dat ik Vidomes steeds een stukje digitaler zie worden voor huurders! Dat we werken aan de toegankelijkheid van de website, huurders online betalingsregelingen met ons kunnen aangaan of een afspraak kunnen maken met een energiecoach. Vind ik dat ik met mijn Vidomes-collega’s voldoende werk gemaakt heb van de inzichten die we tijdens die bewuste bijeenkomst opdeden? Oei, de vraag stellen is hem waarschijnlijk beantwoorden… nee dus. 

Wat in het vat zit verzuurt niet, en ook ik heb elke dag weer de keuze om iets wel of niet te doen. Ik ga in de wijken waar wij samen met partners als de bibliotheek en zorg- en welzijnsorganisaties meedoen in een versterkingsprogramma, kijken hoe wij bewoners kunnen helpen bij het leven – en soms bij het óverleven – in deze digitale samenleving. Heb jij tips? Laat het me vooral weten!

Jacco Maan is directeur-bestuurder bij Vidomes

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: CorporatieMedia