‘Corporaties moeten naar het volledig digitaal aanbieden van de klantreis’

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Corporaties moeten de klantreis van huurders volledig digitaal aanbieden. Dat zeggen Hermen Joostens en Jasper Simmer van Umbrella. Het bedrijf is met twee stands vertegenwoordigd op CorporatiePlein 27 september aanstaande, en wij spraken alvast met Hermen en Jasper over hun visie op de bedrijfsvoering van de toekomst.

“De dienstverlening van corporaties zal nog meer naar de ‘voorkant’ van de organisatie verschuiven.,” beginnen Hermen en Jasper. “De digitalisering van de dienstverlening maakt het mogelijk dat corporaties niet alleen reactieve service kunnen aanbieden, maar ook proactieve service kunnen promoten om bijvoorbeeld huurders te betrekken bij duurzaamheidsverbeteringen in de woning. Ook zal de communicatie met woningzoekenden en huurders meer dan nu digitaal plaatsvinden. Bovendien wordt de aangeboden online dienstverlening steeds vollediger. Bijvoorbeeld het integreren van de digitale dienstverlening van woningzoekenden en huurders. Hierdoor kan het verhuurmutatieproces volledig digitaal plaatsvinden. Dat is één van de belangrijkste redenen geweest voor de toevoeging van Qvision aan Umbrella.”

Gedoe-reductie
Volgens Hermen en Jasper zijn de afgelopen jaren de eerste stappen richting online dienstverlening gezet: “In de basis is informatie en zijn processen beter ontsloten voor zowel klant als KCC. Op dit moment liggen er nog veel kansen om die digitale processen te optimaliseren. Corporaties zouden per proces moeten kijken of het gedigitaliseerd kan worden. Voor sommige processen is het namelijk echt onzin om die nog analoog voor de klant uit te voeren. Maar dat betekent niet dat de menselijke kant eruit moet. In andere processen zal de klant de persoonlijke aandacht juist waarderen.”

“Als leverancier van software voor corporaties is de grootste uitdaging ‘gedoe-reductie’,” vertellen Hermen en Jasper. “Het positieve van deze tijd is dat de koppelingen met back-office systemen steeds verder uitgebreid en gestandaardiseerd worden wat bijdraagt aan stabiele dienstverleningsoplossingen. Daarnaast zijn wij ontzettend trots op het feit dat we écht standaard software leveren. Dat maakt dat wij samen met onze klanten actief kunnen doorontwikkelen. Door onze software te integreren met producten van Qvision kunnen we het volledige dienstverleningsproces van woningcorporaties digitaal aanbieden. Hierdoor kunnen klanten zelf ook hun digitale service uitbreiden en verbeteren. We willen uiteindelijk richting honderd procent Software as a Service (SaaS) en een volledig ontzorgde corporatie, omdat wij geloven dat alleen zo het vereiste innovatietempo volgehouden kan worden. Niet voor één klant, maar voor al onze klanten.”

Volledige online klantbediening
Op CorporatiePlein vertelt Umbrella samen met Qvision dit jaar meer over de laatste ontwikkelingen op gebied van dienstverlening en communicatie. “Bezichtiging plannen, huurcontract tekenen en reparatieverzoeken melden: online kunnen woningzoekenden en huurders zelf hun zaken regelen via de corporatiewebsite. Op hun telefoon, wanneer ze maar willen. De corporatie komt op die manier naar de klant toe. Dit draagt niet alleen bij aan de klanttevredenheid, maar helpt ook in efficiëntere bedrijfsvoering en beter contact met huurders. Een win-win situatie dus.”

Bron: CorporatieMedia | Foto: Umbrella

Aanmelden voor CorporatiePlein 2018 kan hier. Een plattegrond met alle deelnemende exposanten vind je hier.

Umbrella en Qvision zijn op CorporatiePlein te vinden op stands 41 en 44