Datagedreven werken helpt ZOwonen bouwen aan mensen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Excellente dienstverlening bieden door meer inzicht in data. Dat is wat ZOwonen graag wil bereiken met datagedreven werken. Door te kiezen voor Business Insight Online van CNS komt dat doel dichterbij. Op het kantoor van ZOwonen in Sittard bekrachtigden beide partijen de keuze met het zetten van een handtekening.

ZOwonen is een middelgrote corporatie in Limburg, met ca. 14.500 woningen in eigendom. Bij de corporatie werken zo’n 140 mensen. In hun werk stellen zij de maatschappelijke opgave van het wonen centraal, en de mensen om wie het gaat, in plaats van de stenen.

Overstap naar Business Insight Online
‘ZOwonen bouwt aan mensen. Samen creëren wij kansen voor onze bewoners om zich te kunnen ontwikkelen. Een goed thuis is de basis’, meldt de website. ‘Deze positionering geeft heel goed weer welke transitie wij hebben doorgemaakt de laatste jaren. Daardoor focussen we meer op bewoners, leefbaarheid en dienstverlening’, zegt Chantal Reulen. Zij is net gestart als teammanager Business Control en IT bij ZOwonen. Zij kan meteen haar schouders zetten onder een grote klus: het omzetten van de managementinformatie uit Dynamics Empire van cegeka-dsa naar het CNS-platform. Om verder en dieper te kunnen gaan met BI, stapt ZOwonen dit najaar over op Business Insight Online van CNS.

CNS is logische keuze
‘Omdat CNS de partner is van cegeka is dat een logische keuze’, zegt Reulen. ‘CNS heeft de expertise en kent de begrippen uit de branche. Dat zien wij als een groot voordeel. Wij weten wat we graag willen met BI, we weten al wat onze kritische data is, welke bronnen we hebben en wie daar de eigenaren van zijn. Door de overstap kunnen we de finesses aanbrengen en aanscherpen waar het beter moet. En het maatwerk toepassen dat nodig is om goed te sturen.’ Daarbij, zegt zij, is het ontzettend handig dat de systemen van cegeka-dsa en CNS op elkaar aansluiten en dat beide organisaties goede samenwerkingspartners zijn. ‘We kunnen optimaal gebruikmaken van de primaire processen die we in Empire hebben staan. Het ontsluiten van de velden en de data gaat soepel met CNS, verwachten we.’

Vooruitkijken
Reulen verheugt zich erop dat ZOwonen aan kan haken bij een platform dat voldoet aan de wetgeving en de definities van de branche. ‘We hopen meer te kunnen verdiepen in en voorspellen met managementinformatie. Wat kunnen we verwachten aan onderhoud, bijvoorbeeld? Wat betekent dat voor budgetten? En kunnen we signalen vroegtijdig interpreteren? We willen niet alleen terugkijken, maar vooral vooruitkijken. Alleen zo kunnen we excellente dienstverlening bieden. We kunnen dan anticiperen vóórdat we onderhoudsmeldingen krijgen. Ook is het fijn dat we straks kunnen benchmarken met onze collega-corporaties. Doordat we allemaal dezelfde begrippen hanteren en hetzelfde platform gebruiken, kun je goed vergelijken.’

Verbeterslag
Aan het einde van het jaar hoopt ZOwonen een eind op weg te zijn met de overstap, zegt Reulen. Zij kijkt ernaar uit. ‘Bij het inrichten van Empire hebben we al allerlei ‘hick-ups’ uit de weg geruimd. Ik verwacht dat we meteen kunnen beginnen aan een verbeterslag en dat geeft energie.’

Ze heeft vertrouwen in de overstap en in de samenwerking, zegt Chantal Reulen. ‘Omdat ik nieuw ben in deze functie is het voor mijzelf verdiepend en ook een beetje spannend. Maar ik weet wat onze wensen zijn en wat CNS kan bieden. Ik heb een positieve indruk van de expertise. Ik hoop dat die ons vergaand kan helpen om gerichte slagen te maken in de bronnen die we samenbrengen en de analyses die we willen maken.’

Bron: CNS, Foto: ZOwonen