In een wereld waarin data een steeds belangrijkere rol spelen, lijkt het implementeren van dashboards of andere technische oplossingen vaak de eerste stap voor organisaties. Maar hoe zorg je ervoor dat die techniek ook daadwerkelijk waarde toevoegt? Het antwoord ligt in de combinatie van mens en techniek. Organisaties moeten niet alleen klaar zijn voor de techniek, maar ook een cultuur creëren waarin data-gedreven werken wordt omarmd.
Waarom wil je een dashboard?
“Wij krijgen vaak de vraag: ‘Kunnen jullie een dashboard maken?’ Onze wedervraag is dan altijd: ‘Waarom wil je een dashboard?’,” vertelt Jasper Simmer, manager business development bij Blue-Mountain. Dit lijkt een eenvoudige vraag, maar het antwoord is vaak complexer. Een dashboard is immers niet altijd het beste middel om waarde uit data te halen. Het is daarom essentieel om eerst de daadwerkelijke behoeften en doelen van een organisatie te begrijpen.
De basis: een nulmeting
Om dit goed in kaart te brengen, starten we altijd met een nulmeting; de zogenaamde DGW-scan. Deze scan beoordeelt waar een organisatie staat op het gebied van data-gedreven werken. “We kijken bijvoorbeeld of een organisatie of afdeling überhaupt al wel klaar is om met dashboards aan de slag te gaan. Dit doen we niet om kritisch te zijn, maar om te voorkomen dat geïmplementeerde dashboards in een hoek stof gaan vangen,” aldus Jasper Simmer.
Door klein te beginnen, bijvoorbeeld met één afdeling die al goed voorbereid is, wordt het mogelijk om de eerste stappen naar een data-gedreven cultuur te zetten. Succes op kleine schaal kan vervolgens worden uitgebreid naar de rest van de organisatie.
Hoe vaak horen we: "We willen iets met dashboards!" Maar waarom eigenlijk?
Een bewuste aanpak
Wat deze aanpak kenmerkt, is de focus op een bewuste implementatie. Het gaat niet om “iets doen met BI” en het afvinken van een checklist, maar om de introductie van een oplossing die daadwerkelijk waarde toevoegt. “De combinatie van techniek en aandacht voor de organisatie en de mens is cruciaal. Pas wanneer de oplossing goed wordt benut binnen een organisatie, ontstaat de echte waarde van data,” benadrukt Jasper.
Begin klein, denk groot
Het proces kan overweldigend lijken, zeker als organisaties in aanraking komen met termen zoals nulmetingen en data gedreven werken. Toch is het belangrijk om te benadrukken dat de aanpak juist klein en behapbaar begint. “Of het nu gaat om één dashboard of een start op afdelingsniveau, kleine stappen vormen de basis voor structurele veranderingen.”
Bron: Blue-Mountain, Foto: Blue-Mountain
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - Maart 2025 Inhoud Harry Platte (Parteon): Groot dromen, klein doen Laurens Flierman (NEH): Risico’s beter beheersen door…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.