De technologie aan zet: wat zijn jouw kansen met AI?

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Kunstmatige intelligentie (AI) gaat een steeds belangrijker rol spelen. De gebruikscases nemen toe, binnen networking maar ook op andere vlakken. Cisco Live liet zien dat AI samen met big data de huidige innovatiedans in IT leidt.

Innovatie in netwerken wordt momenteel vooral gedreven door ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie, machine learning en big data. Cisco, partner van Sigmax in het Cisco Meraki portfolio, organiseerde begin februari het event Cisco Live. Hoofdthema was AI, en dan vooral hoe bedrijven AI kunnen inzetten om slimmer te werken en uiteindelijk competitief voordeel te behalen.  Samen met Daniël Zwerink was ik hierbij in Barcelona aanwezig.

Resultaat zonder menselijke input
Computers gaan zichzelf aanleren zelfstandig problemen op te lossen. Dit vormt de kern van de visie die Cisco heeft op de ontwikkeling van AI. Met alleen mensen red je het niet om de almaar toenemende complexiteit te doorgronden en de daarvan afgeleide analyses te doen die het tijdperk van digitalisering met zich meebrengt. Als computers niet alleen taken kunnen overnemen (automatiseren) maar ook slimmer aanpakken, gericht op wat in de toekomst gevraagd wordt (via machine learning), dan opent dit een wereld aan mogelijkheden.

Om deze visie kracht bij te zetten, lanceerde het bedrijf afgelopen jaar al een aantal hardwareoplossingen die kunnen dienen als fundament om AI en machine learning initiatieven mogelijk te maken. Zoals tijdens Cisco Live duidelijk werd, zullen deze technologieën toekomstige netwerken en het datacenter gaan domineren. Met AI en machine learning neemt een router of switch IT’ers netwerkwerkzaamheden uit handen door bijvoorbeeld zichzelf rechtenbeheer aan te leren. Algoritmes kunnen pijlsnel veiligheidsrisico’s identificeren en maatregelen treft omdat het kan putten uit een rijke set data. Ook innovaties als Cisco Tetration liggen duidelijk in dit straatje; deze gecombineerde hard/softwareoplossing automatiseert beleidshandhandhaving op een lokaal en/of cloudnetwerk op basis van gebruikersgedrag en machine learning.

Eten of (door algoritmen) gegeten worden
Cisco stipte in Barcelona nog eens aan dat zulke functionaliteit in feite onontkoombaar wordt. Veel bedrijven zijn al aan het onderzoeken hoe AI kan helpen in bijvoorbeeld klantenservice en zakelijke productiviteit. Er hangt ook een behoorlijk competitief element aan vast: bedrijven die deze technologie niet weten te benutten, zullen miljarden euro’s verliezen aan concurrenten die wél slim gebruikmaken van AI.

Succes met AI komt niet vanzelf. Als basis om zelflerende algoritmen goed hun werk te kunnen laten doen, noemt Cisco de aanwezigheid van relevante toepassingen en voldoende data. Aan toepassingen en data hangen op hun beurt ook allerlei voorwaarden en beperkingen. Wat sowieso positief zal bijdragen aan een bruikbaar resultaat, is een goede portie creativiteit en op een methodische manier richting een oplossing werken. Op die manier weet Cisco zelf bijvoorbeeld met AI omgevingsruis binnen vergadertool WebEx te verminderen, documenten als gevoelig te classificeren en een algoritme technische vragen laten te beantwoorden.

Bron: Sigmax | Foto: Sigmax