De voordelen van procesdigitalisering

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

In tijden waarin goede vakmensen vaak moeilijk te vinden zijn, is het belangrijk dat je werknemers tevreden houdt. Wanneer de werkdruk oploopt, kan het lastig zijn personeel aan te houden wanneer dit juist kritieke momenten zijn waarop alle hens aan dek moeten. Dan is het belangrijk om zo veel mogelijk randzaken tot een minimum te beperken. Procesdigitalisering zorgt ervoor dat alle processen snel, vlekkeloos en duidelijk verlopen. Blije medewerkers zijn dan een logisch gevolg!

Of het nu gaat om reparatieonderhoud of om een mutatiewoning: als er iets moet gebeuren in huis is het fijn als iedereen vooraf precies weet wat waar en door wie gedaan moet worden. Wanneer een woning beschikbaar is voor werkzaamheden bij bijvoorbeeld een mutatiewoning, helpt procesdigitalisering om voor elke ruimte precies de werkzaamheden te bepalen. Hierdoor is er voordat de werkzaamheden beginnen al een duidelijke meterkastlijst beschikbaar met daarop per ruimte de uit te voeren werkzaamheden met bijbehorende disciplines. In een digitale omgeving zijn deze werkzaamheden opgeslagen en kunnen de onderhoudsrecepten voor verschillende projecten worden gebruikt.

Het overzicht behouden
In alle gevallen is een goed en duidelijk overzicht een belangrijk punt voor zowel aannemers als woningcorporaties. Vooral bij reparatieonderhoud kan dit belangrijk zijn. Bij een losse klacht vindt er vaak geen opvolging plaats terwijl dit bij mutatiewoningen wel het geval is. Door het gebruik van Casix worden veel van deze processen eenvoudiger. De huurder kan namelijk zelf een standaard reparatieverzoek indienen. Bij een mutatiewoning kan er door de aannemer een opleverdatum richting de woningcorporatie worden vastgelegd. Deze duidelijke manier van communiceren vermindert het administratieve gedeelte drastisch waardoor woningen vaak veel eerder aan een nieuwe huurder verhuurd kunnen worden.

Alles op een rijtje
Procesdigitalisering kent dus verschillende voordelen:

  • minder tijd kwijt aan administratie;
  • vakmensen kunnen direct beginnen met een klus;
  • heldere communicatie richting de huurder en woningcorporatie;
  • direct oplossen van een klacht met duidelijke afhandeling;
  • snellere oplevering van projecten dankzij duidelijke taakverdeling;
  • tevreden werknemers die weten wat er van ze verwacht wordt;
  • tevreden woningcorporaties door minder mutatieleegstand;
  • blije huurders die problemen direct opgelost zien worden.

Met het gebruik van Casix worden de onderhoudsprocessen dus een stuk simpeler en overzichtelijker. De aannemer die één keer de tijd neemt voor een slimme inrichting, bespaart voor zichzelf en zijn team een hoop tijd en geld. Dat is niet alleen fijn tijdens de uitvoering van de werkzaamheden, maar ook voor een goede communicatie met zowel woningcorporatie als huurder. Door de werkzaamheden duidelijk vooraf aan te geven komen huurder en opdrachtgever niet voor verrassingen te staan. Bijkomend voordeel is dat papierwerk voor de aannemer dankzij Casix grotendeels verleden tijd is.

Bron: Casix, Foto: Casix