De woningcorporatie in je broekzak

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

“Het is tijd om het helemaal anders te gaan doen!”. Met die insteek startte in 2017 een aantal mensen van woningcorporatie Mitros met qlinker. Zij gingen het avontuur aan om de klassieke woningcorporatie opnieuw uit te vinden; een organisatie die als belangrijkste doel heeft om de dienstverlening voor haar huurders zo klantvriendelijk en efficiënt mogelijk te organiseren.

Efficiënt en digitaal organiseren van verhuurprocessen en de Business Intelligence (BI) oplossingen van Blue-Mountain gaan goed samen. Sinds 2006 biedt Blue-Mountain met slimme dashboards inzicht in corporatieprocessen. Met het BI-platform Katoomba worden prestaties met betrekking tot vastgoed, financiën en sociale aspecten inzichtelijk gemaakt. De kracht zit hem in de eenvoud en de beschikbaarheid. Alleen een internetverbinding is voldoende om te zien hoe het gaat met de woningcorporatie. Met Katoomba krijgen woningcorporaties meer grip op hun processen. Een tool die niet alleen kijkt naar de data, maar ook naar de menskant en gebruiksvriendelijkheid hiervan. Hiermee profileert Blue- Mountain zich als mensgerichte data-specialist met grondige kennis van de corporatiesector. En met succes, want ook het afgelopen jaar is het aantal klanten weer gegroeid (zie colofon).

Verschillende redenen dus voor een mooie samenwerking! Bij qlinker is het uitgangspunt om met een digitale transformatie van de woningcorporatie huurders een betere klantervaring te bieden. Alle mogelijkheden die er zijn – en dat zijn er veel in dit informatietijdperk – worden ingezet om de ‘meest digitale woningcorporatie’ te worden. Geen luchtfietserij maar gewoon doen, met als resultaat dat vanaf april 2019 de eerste 18 woningen verhuurd gaan worden en er later in het jaar nog eens 118 woningen aan de verhuur worden toegevoegd. Vooralsnog ligt de scope van qlinker op het optimaliseren van het verhuurproces, later volgen andere processen.

Klantreis centraal
Het uitgangspunt van qlinker is de klantreis van de huurder. Bij qlinker kan de huurder alle benodigde acties om een woning te kunnen huren en bewonen via een gebruiksvriendelijke app uitvoeren (nieuwe woning zoeken, contract tekenen, reparaties melden, de huur opzeggen, meldingen en verzoeken doen). De woningcorporatie in je smartphone dus, dat is qlinker!

De doelstellingen van qlinker zijn ambitieus. Een toenemende huurderstevredenheid en een 9+ klantervaring, daar streeft qlinker naar. Ook het verbeteren van de efficiency door het digitaliseren van arbeidsintensieve processen en het verhogen van de tevredenheid van de medewerkers van deze digitale woningcorporatie staat hoog op de agenda. Immers: repetitief handwerk en de hoeveelheid te doorlopen stappen in een werkproces zullen verminderen.

Hoe werkt die intuïtieve app? Vanaf april 2019 kan iedereen dat zelf gaan ervaren. Woningzoekenden maken een account aan bij ql inker. Vervolgens krijgt de woningzoekende het woningaanbod te zien. Vanuit de app kan wor den gereageerd op het beschikbare aanbod. Wanneer de eerste kandidaat de woning aangeboden krijgt, worden alle benodigde gegevens door de woningzoekende zelf digitaal opgehaald en door slimme software automatisch beoordeeld. Het digitaal tekenen van een huurcontract en de daarbij behorende betaling van de eerste huurnota via iDeal is natuurlijk een logisch gevolg. Ook als nieuwe huurder van qlinker regel je al je verhuurzaken via de app. Bij alle vragen en acties wordt ondersteuning geboden vanuit q, de chatbot van qlinker. De chatbot is de digitale medewerker van qlinker. Waar nodig kan worden overgegaan naar livechat, waarbij een medewerker van qlinker het gesprek van q overneemt om complexere vragen via de chat te beantwoorden.

Het klinkt veelbelovend, een volledig digitale woningcorporatie. Toch blijft de inzet en kennis van medewerkers een belangrijke randvoorwaarde voor succes, verbetering en waardering. Persoonlijk contact is en blijft waardevol, ook in een voornamelijk digitale wereld. Met de app hoopt qlinker een omgeving te creëren waar mens en techniek hand in hand kunnen gaan en het beste van twee werelden optimaal samenkomen. Digitaal wat kan, persoonlijk waar het meerwaarde heeft.

Blue-Mountain; digitaal inzicht in verhuurprocessen
Blue-Mountain heeft voor qlinker het Verhuurdashboard geïmplementeerd. Met dit dashboard krijgt de gebruiker, natuurlijk volledig digitaal, inzicht in de verhuurprestaties. Diverse databronnen (bijvoorbeeld een primair systeem, woonruimteverdeelsoftware of CBS-gegevens) worden aan elkaar gekoppeld en gevisualiseerd. Ook belangrijke aspecten zoals ‘Passend Toewijzen’ kunnen in een oogopslag worden gemonitord.

Samen met qlinker ontwikkelt Blue-Mountain een set aan dashboards die de digitale woningcorporatie maximaal ondersteunen. Natuurlijk horen hier dashboards bij voor de primaire processen, denk aan onderhoud, incasso en leefbaarheid. Tevens werken qlinker en Blue-Mountain samen aan BI-oplossingen die de woningcorporatie op een meer innovatieve manier ondersteunen. De kracht van data, het combineren van verschillende bronnen en het herkennen van patronen, bieden ongekende mogelijkheden voor de toekomst.

Dit levert nieuwe toepassingsmogelijkheden op voor woningcorporaties. Relevante en beschikbare data als fundament voor de juiste besl issing. Naar de toekomst steeds vaker gericht op het voorkomen van problemen en tijdig signaleren van trends in verhuurprestaties, leefbaarheid en kwaliteit van vastgoed. Zo helpt BI-platform Katoomba bij sturing en verbetering van processen. De besparing door verbeterde besluitvorming, efficiëntere processen en minder administratieve handelingen zijn gigantisch. Met het geld dat hiermee vrij komt, kan ql inker haar huurders nog beter bedienen, de klant staat zo centraal.

Bron: CorporatieGids 2019 | Foto: Blue-Mountain