Denk groot en zet kleine stappen om blijvend resultaten te boeken

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Veel corporaties hebben ambitieuze doelen rond het verhogen van de klanttevredenheid of het verlagen van de kosten. Maar hier resultaat in boeken valt nog niet mee. Wat helpt om hier meer resultaat uit te halen?

Hoe vaak gaat het mis met verandertrajecten?
Er wordt vaak gesteld dat 70 procent van de verandertrajecten mislukt. Maar dat ligt genuanceerder. Reorganisaties, ICT-implementaties en kostenreducties behalen in meer dan de helft van de gevallen het beoogde resultaat. Bij geplande cultuurveranderingen is de faalkans veel groter, daar zien we dat meer dan 80 procent mislukt.

Wat gaat er mis?
Een probleem is vaak dat er vanuit één afdeling naar een situatie wordt gekeken en snel tot actie wordt overgegaan. Het helpt enorm om vanuit meer disciplines naar een probleem te kijken en te komen tot een integrale zienswijze. Dan kun je veel beter een project definiëren en bepalen wie erbij betrokken moeten worden om het succesvol te laten zijn. Voor alle betrokken partijen moet het einddoel helder zijn.

Hoe kunnen corporaties het resultaat van verandertrajecten verhogen?
Het helpt om vooraf goed na te denken over de te behalen doelen. Waarom ga je dit eigenlijk doen? Welke doelen wil je halen, welke effecten beoog je, welke resultaten wil je zien? En is dit project voldoende om dit te gaan halen? We kennen allemaal wel een corporatie die met veel moeite een prachtig huurdersportaal heeft geïmplementeerd dat vervolgens nauwelijks wordt gebruikt. Het portaal doet het, ja, maar is het project dan ook geslaagd?

Wat maakt het zo moeilijk om successen te boeken met verandertrajecten?
Mensen kunnen en willen wel veranderen, maar willen niet veranderd worden. Veranderen is een continu proces. Mensen ontwikkelen zich in gesprekken, door voorbeelden, door problemen in het dagelijks werk. Echte verandering gaat vaak stap voor stap en niet zozeer via een gepland ist-soll traject. Dat geldt voor medewerkers, maar ook voor klanten en leveranciers. Als je zo naar verandertrajecten kijkt, ga je succes definiëren als daadwerkelijk gerealiseerde en ontstane veranderingen in de alledaagse werkpraktijk. Dan boek je ook meer blijvende resultaten.

Hoe kun je een verandertraject dan het beste aanpakken?
Het is een must om een integrale zienswijze te hebben, heldere doelen te stellen en een ambitieuze koers in te zetten. Dat geeft richting en stimuleert. Met een enthousiast veranderteam ga je vervolgens scharrelend voorwaarts. Het gaat niet zozeer om wat er zou moeten zijn, maar wat er vandaag gebeurt. In kleine stappen ga je richting doel, krijgt de verandering in de praktijk vorm en ontstaat eigenaarschap. Vaak loopt het niet zoals je vooraf hebt bedacht, er moet dus ruimte zijn voor bijstellingen en creatieve oplossingen. En nee: dat is dus niet SMART.

Bron: CorporatieGids 2019 | Foto: HKP