Drie tips waarmee jij je organisatie in beweging krijgt

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Het gaat goed met corporaties. De bedrijfslasten zijn gedaald. De rente is laag. De huizenprijzen zijn hoog. Meer dan 60% van de corporatiedirecteuren is positief over de financiële positie van corporaties. En de nieuwe regering laat de sector met rust. Wat denk jij nu op basis van deze informatie?

A. Goed nieuws! Werd tijd ook. Corporaties hebben jarenlang in de hoek gezeten waar de klappen vielen. Tijd voor stabiliteit en weer lekker ons ding doen.

B. Onzin! De verhuurdersheffing blijft. De rente gaat weer omhoog. Eisen van toezichthouders worden steeds zwaarder. Betaalbaarheid staat onder druk, er ligt een grote duurzaamheidsopgave en er wordt een steeds groter beroep gedaan op onze maatschappelijke rol.

C. Het is een momentopname. Volgend jaar is het weer anders.

Jij mag kiezen
Wat kies jij? A, B of C? Het maakt niet uit! Het punt is dat het niet gaat om hoe de wereld er nu uitziet of om welke ontwikkelingen er spelen, maar wat jij daarmee doet. Er is geen opgelegde urgentie, er is niemand anders die het doet, jij moet zelf bedenken waar je heen wilt. Hoe kun je de bedrijfskosten met 50% verlagen? Hoe kun je de huurderstevredenheid naar een 9,5 brengen? Tip 1: neem initiatief.

Klagen of slagen
Afgelopen jaar hebben we bij een corporatie met een groep mensen om tafel gezeten om te komen tot een nieuwe werkwijze voor dagel ijks onderhoud. De corporatie had een fusie achter de rug en was net gereorganiseerd. De eerste bijeenkomsten werd er dan ook volop geklaagd. En uiteraard kreeg het management de schuld van alle ellende. Het draaipunt kwam toen we met elkaar naar de toekomst gingen kijken. Hoe zouden zij het organiseren als zij het voor het zeggen hadden? Hoe zou het ideale proces er dan uit zien over vier jaar? En welke stappen zouden zijzelf moeten zetten om daar te komen? Tip 2: werk gezamenlijk een doel uit.

Slagen is het meervoud van aan de slag
Vervolgens hebben we een business case opgesteld, een directievoorstel ingediend, een OR-advies geschreven en diverse malen het verhaal verteld. Dat heeft een half jaar geduurd en ondertussen verandert er helemaal niets, want “in gelul kan je niet wonen”, zei Jan Schaefer daarover. Tot we met mensen van de werkvloer en leveranciers aan de slag gingen volgens de scrum methodiek. We stelden gezamenlijk vast wat we in vier weken concreet in een sprint gingen opleveren. En zo elke vier weken weer. Scharrelend voorwaarts naar het hogere doel. Tip 3: ga aan de slag met kleine en haalbare doelen, zodat je resultaat kunt laten zien.

Zodoende hebben wij in een paar weken tijd een prachtige ‘stoplicht’-oplossing ingericht voor het optimaal plannen van vakmannen. Dat leverde werkplezier, een kostenbesparing en een landelijke innovatieprijs op. En nu jij!

Bron: CorporatieGids 2018 | Foto: HKP