Ed Stekelenburg (Blue-Mountain): BI is de voorwaarde voor monitoren en bijsturen strategie

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Steeds vaker gebruiken woningcorporaties Business Intelligence om te weten waar dingen goed gaan en waar stappen gezet kunnen worden. Maar hoe pak je BI op een goede manier op, en zorg je ervoor dat het maximaal rendeert binnen je organisatie? CorporatieGids.nl sprak daarover met Ed Stekelenburg, Managing Director bij Blue-Mountain: “Business Intelligence is de voorwaarde om de eigen strategie te kunnen monitoren en tijdig te kunnen bijsturen.”

Ed is sinds eind 2019 actief als Managing Director bij Blue-Mountain, maar werkte daarvoor ook al in de corporatiesector bij enkele adviesbedrijven. “Mijn doel is daarbij altijd hetzelfde geweest: woningcorporaties stappen laten zetten in het effectiever en efficiënter werken.”

Missie van corporaties
Kijkend naar de belangrijkste uitdagingen voor woningcorporaties in 2020, vertelt Ed: “Die hebben vooral te maken met de missie van corporaties. Hoe kunnen we verduurzamen en tegelijkertijd een bijdrage leveren aan de betaalbaarheid van wonen? Als beide samen kunnen gaan, kun je efficiënt beide dominante thema’s parallel aanpakken. Naast deze opgave speelt natuurlijk de krapte op de woningmarkt een grote rol. Door meer inzicht te creëren op waar het zwaartepunt ligt en waar de meeste pijn zit, kunnen corporaties echter direct de juiste zaken aanpakken.”

Voorwaarde
Omdat woningcorporaties de laatste jaren steeds professioneler zijn geworden, is de rol van BI ook gegroeid, stelt Ed. “BI is een voorwaarde om de eigen strategie te monitoren en tijdig bij te stellen. Een goed BI-systeem sluit immers aan op de doelen van de corporatie en zet data om in bruikbare informatie. BI is dan ook veel meer dan informatie managen om goed te verantwoorden. Dat is een te passieve insteek, met goede BI-tools heeft de corporatie proactief de regie op haar strategie.”

Desondanks ziet Ed wel een groot verschil binnen de sector: “Er is inmiddels een groep corporaties dat BI goed inzet en haar datahuishouding weet te gebruiken voor het sturen op doelen en de strategie. Corporaties die nog verder zijn heb je ook; zij kunnen bedrijfsdoelen met BI zo goed analyseren dat voorspellingen gemaakt kunnen worden over komende ontwikkelingen. Maar daarnaast blijf je ook een groep houden die beslissingen nemen op basis van Excelsheets. Het contrast binnen de sector is groot.”

Katalysator
BI kan een enorme meerwaarde leveren door de katalysator te zijn voor het bewust concreet maken van de abstracte ambities van de corporatie, vervolgt Ed. ‘’Een voorbeeld is het ontwikkelen van het personeel. In de abstractie spreek je uit dat het ‘personeel zich gaat ontwikkelen gelet op de digitaliserende samenleving’. Maar wat houdt dat precies in? Middels BI kun je data verzamelen die inzicht geven wie welke opleidingen volgt en of deze een bijdrage leveren aan het digitaler worden van de corporatie. Werken aan BI is dus vooral gekoppeld aan de wil om echt je doelen te willen realiseren en onderweg naar deze doelrealisatie ook de voortgang te kunnen monitoren en daarover te verantwoorden.”

Van abstract naar meetbaar
Blue-Mountain helpt corporaties de stap te maken van abstract naar meetbaar resultaat. “Onze dienstverlening begint met het in kaart brengen van hoe BI-volwassen de corporatie is en wil worden,” vertelt Ed. “Dat beeld maken we tot het gezamenlijke startpunt en de gezamenlijke route op weg naar verdere BI-volwassenheid. Op die manier kunnen we de BI-omgeving laten aansluiten bij een gebruik dat past bij de fase van ontwikkeling van de corporatie.”

AI
“Als je kijkt naar de innovatiemogelijkheden van BI, zie ik bijvoorbeeld kansen liggen voor artificial intelligence,” gaat Ed verder. “BI zal steeds meer elementen bevatten waarin AI uitkomst kan bieden. Onze dashboards zullen dan als het ware zelfstandig suggesties doen voor de wijze waarop data gepresenteerd wordt en ook eigen analyses toevoegen. Dit lijkt toekomstmuziek, maar we staan niet ver van het moment waarop we dit in Katoomba kunnen integreren.”

Wisselende informatiebehoefte
“De komende jaren zal BI echter nog meer moeten inspelen op de wisselende informatiebehoefte van corporaties,” sluit Ed af. “Informatie moet dan flexibeler zijn samen te stellen uit toe te voegen databronnen. En natuurlijk moeten de dashboards waarin de informatie te zien is ook flexibeler in te richten zijn, passend bij de informatiebehoefte van het moment. Op die manier kun je corporatie efficiënter en effectiever laten werken.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: Blue-Mountain