Edwin Bremer (Coen Hagedoorn Bouwgroep): Intensievere samenwerking tussen aannemers en corporaties vergroot efficiency

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Woningcorporaties benutten steeds vaker digitale mogelijkheden om samen te werken met hun aannemers. Kan het nog slimmer, sneller en goedkoper? CorporatieGids Magazine zocht het antwoord aan de andere kant van de keten en ging in gesprek met Edwin Bremer, projectmanager bij Coen Hagedoorn Bouwgroep. “Er is nog een te grote verscheidenheid aan manieren waarop aannemers en corporaties samenwerken.”

Download hier het originele artikel uit CorporatieGids Magazine editie BBO april 2017

Coen Hagedoorn Bouwgroep bestaat uit zestien kleinschalige vestigingen door Nederland. “Zo regelen we het onderhoud snel en persoonlijk,” legt Edwin uit. Het bedrijf voert per jaar zo’n 70.000 reparatieopdrachten uit en het onderhoud voor 3.500 mutatiewoningen voor 55 corporaties. “Wat we leren bij de één zetten we in bij de ander.”

Werken in de keten
Coen Hagendoorn Bouwgroep is daardoor ervaringsdeskundige en groot voorstander voor ketensamenwerking. “Het zorgt ervoor dat ons werk steeds efficiënter loopt,” vertelt Edwin. “Het automatiseren van processen speelt daarbij een steeds belangrijkere rol, ook bij aannemers. Het is in de afgelopen jaren een primair onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. Denk alleen maar aan de opslag van data of nieuwe middelen als smartphones of tablets die je nu kunt gebruiken voor de vastlegging van uitgevoerde werkzaamheden.”

“Door ketensamenwerking hebben corporaties en aannemers meer inzicht in elkaars processen en kunnen deze daarom beter op elkaar afstemmen. Eventuele overbodige of dubbele handelingen worden hierdoor voorkomen. Het is hierbij wel noodzakelijk dat de informatie die van partij naar partij wordt verstuurd nauwkeurig én up-to-date is. Belangrijk daarbij is dat de hele infrastructuur en beheer op orde is volgens de gestelde wetgeving. Wij vinden dat als bedrijf van hoge prioriteit, en daarom zijn wij ISO 27001 gecertificeerd.”

Trends
Nieuwe technologieën als the Internet of Things of Smart Data kunnen ketensamenwerking tussen corporaties en aannemers een impuls geven. “De informatie wordt hierdoor nog actueler, en corporaties kunnen gebruikmaken van realtime data en hebben hierdoor meer kennis over haar bezit. Beslissingen over sturen op onderhoud kunnen zo beter worden genomen.”

“Naast onderhoud kijken wij ook naar de data erachter,” zegt Edwin en legt uit wat hij ermee bedoelt. “Zijn er bijvoorbeeld trends te ontdekken in de reparatieverzoeken die binnenkomen? Een complex waar plotseling veel klachten komen over klemmende deuren of kapotte buitenlampen kan bijvoorbeeld betekenen dat de levensduur van bepaalde onderdelen ten einde loopt. Wij signaleren dit en kunnen vervolgens advies geven aan de corporatie om over te gaan tot preventief onderhoud, of afhankelijk van de afspraken die zijn gemaakt deze beslissing zelf nemen. Zo kunnen wij actief trends signaleren en een vloed aan reparatieverzoeken voor zijn. Dat levert een win-win situatie op; het is voor de aannemer en corporatie goedkoper omdat niet iedere opdracht apart wordt uitgevoerd en de huurdertevredenheid neemt toe omdat problemen worden voorkomen.”

Koppelen
Volgens Edwin wordt het goed kunnen koppelen van informatiesystemen de komende jaren steeds belangrijker. “Wij zien dat veel corporaties terug gaan ‘naar hun oorsprong’: het bouwen en beheren van betaalbare woningen. Hierbij komt het onderhoudsproces steeds meer bij de ketenpartners te liggen, en wordt een uniforme werkwijze en informatie-uitwisseling steeds belangrijker. De huurder en corporatie willen real-time geïnformeerd worden, wat door digitalisering mogelijk wordt gemaakt. Ook het werken op basis van eenheidsprijzen en het afkopen van het totale onderhoud komen wij steeds vaker tegen.”

Optimale samenwerking
Hoewel de sterkere samenwerking tussen corporaties en aannemers voor beide partijen voordelen betekent, benadrukt Edwin dat ‘optimale samenwerking’ nog niet bereikt is. “Je moet altijd streven naar optimalisatie. Er is nog een te grote verscheidenheid aan wijzen waarop aannemers en corporaties samenwerken.”

Coen Hagedoorn Bouwgroep heeft daarom meegedaan aan de KOVRA-pilot met Stichting Woningcorporaties Het Gooi en Omstreken en ICT-partners NCCW en Herke ICT. “Hiermee werd duidelijk dat samenwerken in het onderhoudsproces het werk makkelijker, sneller en goedkoper maakt. De drie primaire onderdelen van onderhoud - de opdrachtverstrekking, de statusmelding en de facturatie - werden in de pilot gestandaardiseerd en gedigitaliseerd. Wij zetten ons in om KOVRA breder trekken dan alleen de huidige leveranciers en pleiten ervoor om het als uniforme standaard beschikbaar te stellen voor de data-uitwisseling tussen corporaties en aannemers in de gehele sector.”

Sectorstandaarden
Edwin sluit het gesprek af door het belang van standaarden te onderstrepen: “Wij voeren jaarlijks ruim 70.000 reparatieopdrachten uit voor meer dan vijftig corporaties. Dit betekent dat wij dagelijks op verschillende portalen moeten inloggen. Dat kost veel tijd. Door opdrachtbonnen centraal in één standaard berichtensysteem te organiseren kunnen wij sneller actie ondernemen en huurders eerder helpen. Door gebruik te maken van een software onafhankelijke berichtenstandaard wordt data efficiënt en foutloos uitgewisseld tussen de verschillende primaire systemen. Dit maakt de informatie betrouwbaarder en bespaart beide partijen in de kosten. Ook hebben corporaties hierbij meer inzicht in hun onderhoud en gaat de klanttevredenheid van huurders omhoog. Standaardisering is dus een belangrijke volgende stap in het optimaliseren van ketensamenwerking. Misschien zelfs wel voorwaardelijk.”

Bron: CorporatieGids Magazine/Foto René van den Berg