'Eén sociaal platform voor zowel medewerker als klant'

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Zaken gaan voor plezier, is het aloude gezegde. Maar waarom die twee niet combineren, nu thuiswerken de norm is en misschien ook wel de toekomst. Wie Teams en Yammer op de juiste manier integreert, biedt niet alleen het eigen personeel een sociaal ontmoetingsplatform, maar ook de klant!

Ook al is het virtueel, via videobellen ziet iedereen zijn directe collega's nog wel. Met Teams natuurlijk, de hub die in rap tempo al het live contact heeft vervangen en inmiddels hét communicatiemiddel anno 2021 is. Vergaderingen, bilaatjes, zelfs afdelingsuitjes, die kunnen met Teams gewoon doorgaan. Met één grote maar… De collega's buiten jouw werkbubbel, die zie je nooit meer. Want de wandelgang, lift en parkeerplaats zijn nog níet meegenomen in de digitale kantoorwereld van Teams. En datzelfde geldt voor de moeder aller social talk-locaties: de koffieautomaat.

Vergadermoe en borrelbeu
Een jaar werken we nu op afstand. Een trend, zo is de verwachting, die ook na COVID-19 doorzet. Het lukt, maar we zijn inmiddels wel een beetje vergadermoe, soms zelfs de digitale borrel beu. We willen zo nu en dan gewoon sociale interactie en betrokkenheid (blijven) voelen bij de héle organisatie. En dat gaat verder dan je team. Niet raar dus dat ook woningbouwcorporaties steeds vaker de vraag opwerpen hoe ze het sociale deel beter kunnen integreren met het praktische en efficiënte stuk. Liefst niet alleen voor medewerkers intern, maar ook voor de communicatie richting, met en tussen klanten. De huurders dus in dit geval.

Teams en Yammer combineren
Hoe dit digitaal goed aan te pakken, daarover zijn de meningen verdeeld. Waar de een denkt dat Teams toereikend is, vindt een ander dat je deze moet aanvullen met een (extern) intranet voor het sociale deel. Volgens Frank Blom van Kubion werkt een derde optie het best: Teams en Yammer combineren en integreren binnen Microsoft365 en werken vanuit één sociaal platform: "Daarmee cover je het zakelijke én het sociale aspect. Het echt samenwerken gebeurt dan binnen Teams en Yammer is het sociale hart van het netwerk, waar je makkelijk en interactief updates met elkaar deelt. Zo stimuleer je de sociale samenwerking zoveel mogelijk, binnen en buiten de eigen organisatie."

Werken vanuit één digitale plek
Efficiënt werken vanuit één digitale plek, waar alle zakelijke en sociale data en informatie met elkaar in verbinding staat. De plek ook waar je als medewerker alles vindt wat je nodig hebt om goed te kunnen functioneren binnen een (nieuwe) organisatie, waar kennis wordt gedeeld en je op de hoogte blijft van het wel en wee van al je collega's. Medewerkers willen ook gewoon kunnen lachen met elkaar en persoonlijke dingen delen. Van procedures en processen, via het smoelenboek naar de verjaardagen dus. En je kunt meteen je felicitatie uitbrengen op de Yammer-tijdlijn. "En altijd snel switchen tussen sociaal en zaak en taak. Dat doe je op kantoor immers ook", benadrukt Frank.

Klanten erbij betrekken
Een kwestie van het zakelijke Teams samen laten smelten met het socialere Yammer dus. "En dan deze sociale verdieping niet alleen intern gebruiken, maar ook meteen klanten erbij betrekken", opteert Frank. Iets wat volgens hem tot voor kort simpelweg niet kon of in ieder geval niet goed. Maar met de juiste integratie van Yammer met Teams is het voor woningbouwcorporaties heel goed mogelijk om sociaal met bewoners te communiceren. En datzelfde geldt voor de bewoners onderling. Zowel op appartementcomplex- als buurt- en wijkniveau.

WhatsApp, Facebook en Intranet in één
Nu wordt nog te vaak gebruik gemaakt van rommelige WhatsApp-groepen voor bijvoorbeeld de toekomstige bewoners van een nieuwbouwcomplex. Terwijl je ook gewoon een aparte groep of community kunt aanmaken binnen Yammer. Waarbij een bewoner lid kan zijn van één of van meerdere groepen. En komt er een nieuwe huurder in het complex, dan kan die meteen worden uitgenodigd. Frank: "Zie het als WhatsApp, Facebook en Intranet in één, met als grote verschil de toespitsing op één doel en één doelgroep. Een groep mensen die samen in een complex wonen. Of die samen het tuinonderhoud doen in een wijk."

Digital employee experience
Twee vliegen in een klap, want je verbetert zo niet alleen je customer experience, maar ook je digital employee experience. Werd eerst de digitale klantreis volop bestudeerd, de digitale reis die de medewerker binnen een organisatie aflegt, wordt alsmaar belangrijker. "En waarom dan buiten Microsoft365 opereren, als je daarmee alles wat je nodig hebt al in huis hebt", besluit Frank: "Met als extra voordeel dat de standaardproducten 'out of the box' beschikbaar zijn. Je hoeft kortom zelf niets te bouwen en Microsoft zorgt voor updates."

Beeldbellen met klanten
De ontwikkelingen op dit gebied gaan volgens hem nog wel even door. Waarbij het op korte termijn ook gemakkelijk wordt om via Teams te beeldbellen met klanten, een mooie manier om het contact zo visueel mogelijk te maken. De next best thing dus. Op live contact na dan. Want dat is en blijft onvervangbaar!

De Module Sociaal van Kubion
De Module Sociaal van Kubion integreert Yammer en Teams in Kubion365 (voorheen IRIS) en is onderdeel van het omnichannel serviceplatform. Al het werk kan vanuit één plek worden gedaan en daarnaast blijven medewerkers betrokken bij alle mooie dingen binnen de organisatie. 

Bron: Kubion, Foto: Kubion