ETTU: Bundel krachten om sneller te innoveren en kosten laag te houden

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Woningcorporaties worden verwacht steeds meer te innoveren. Bijvoorbeeld om meer mogelijkheden te bieden aan hun huurders met hogere klanttevredenheid tot gevolg, of intern om de kosten laag te houden. Maar hoe innoveer je als corporaties en zorg je ervoor dat je maximaal rendement behaalt? Softwareleverancier ETTU kwam onlangs met een nieuw product – Debble Ideation – om innovatie bij woningcorporaties te stimuleren, en wij spraken hierover met Bart Scheffer.

De belangrijkste reden voor corporaties om te innoveren, is volgens Bart dat ze hierdoor de huurder centraal stellen en beter kunnen bedienen. “Huurders zijn anders dan bijvoorbeeld tien jaar geleden. Neem de manier waarop ze willen communiceren. Er wordt nu Facebook Messenger gebruikt, Twitter of WhatsApp. Als corporatie moet je hierin meegaan. Daarnaast moeten corporaties meer doen met minder middelen. Door daarbij gebruik te maken van innovatieve nieuwe mogelijkheden, kunnen medewerkers zich richten op complexe vragen in plaats van steeds dezelfde vraag te beantwoorden en kan tegelijkertijd de huurder beter bediend worden.”

Samen innoveren
Corporaties verkeren daarnaast in een unieke positie om innovatie gezamenlijk op te pakken. “Woningcorporaties zijn geen concurrenten van elkaar, en kunnen op die manier samen aan branche-innovatie werken. Toch merken we hier terughoudendheid in, en wordt er teruggegrepen op het oude en vertrouwde. Door krachten echter te bundelen kunnen corporaties sneller innoveren en de kosten delen. Denk aan een chatbot voor een corporatie: hoe verschillend zijn de vragen die huurders stellen? Samen kun je zo’n oplossing het beste ontwikkelen.”

Vanuit de organisatie
Door te innoveren kunnen corporaties hun processen verder optimaliseren, gaat Bart verder. “Denk hierbij aan veelvoorkomende processen als de huuraanvraag en onderhoud, maar ook interne processen tussen afdelingen en medewerkers zelf.” Hierbij is het belangrijk om innovatie niet van bovenaf op te dragen, maar juist vanuit de organisatie of van huurders te laten komen. “Onderhoudsmedewerkers en klantmanagers zijn de ogen van de corporatie in het veld. Zij hebben de expertise. Laat hen ideeën samenbrengen om zo beter de huurder te bedienen. Of laat hen samen met huurders nieuwe oplossingen bedenken. Innovatie hoeft daarbij niet wereldomvattend te zijn; een kleine verbetering kan al een grote impact hebben.”

Debble Ideation
Om corporaties te ondersteunen bij de stimulatie van innovatie komt ETTU met Debble Ideation in SharePoint en Office 365. “Dit kunnen corporaties als een platform gebruiken om de interne innovatiekracht te stimuleren. Zie het als een geavanceerde ideeën box waarin medewerkers zelf nieuwe ideeën voor innovatie kunnen leveren. Ook kunnen corporaties uitvraag doen – het creëren van challenges – om problemen op te lossen. ETTU levert ondersteuning bij het gebruik van Debble Ideation, om zo meer input te verkrijgen van bijvoorbeeld medewerkers. Daarbij kijken we naar mogelijkheden om de ‘drempel’ om input te leveren zo laag mogelijk te houden, zodat de corporatie middels innovatie het maximale effect kan bereiken.”

Nieuwste technologieën
“Daarbij zetten wij de nieuwste technologieën in om innovaties mogelijk te maken,” sluit Bart af. “Microsoft heeft in haar cloud bijvoorbeeld veel mogelijkheden waarvan gebruikgemaakt kan worden. Zelfs wanneer de corporatie zelf geen cloud gebruikt. Denk aan het herkennen van patronen in huurdersaanvragen, het verbeteren van klantcontact middels bottechnologie of het verbeteren van de communicatie tijdens groot onderhoud of nieuwbouw.”

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia – 28 september 2018