Hans d´Hollosy (Casix): Vastgoed in de vingers krijgen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De afgelopen jaren is ketenintegratie meer geprofessionaliseerd bij woningcorporaties. Wat is vervolgens de volgende stap om de samenwerking met derden nog verder te verbeteren? CorporatieGids.nl sprak daarover met Hans d’Hollosy, de nieuwe bestuurder van Casix: “Door de toevoeging van kunstmatige intelligentie zal het gebruikersgemak verbeteren en de kwaliteit hoger én consequenter worden.”

Hans is sinds begin dit jaar actief bij Casix, en dat betekent een terugkeer naar de sector die hij bijna acht jaar geleden verliet. Op de vraag wat de grootste veranderingen zijn vergeleken met toen, vertelt Hans: “Je ziet dat de focus is verschoven van ondersteuning van interne processen naar ondersteuning van de hele keten, waarbij nu ook de operaties ‘buiten de corporatie’ worden ondersteund. En dat gaat ver; van reparaties tot schoonmaak en renovatie. Daar heb je te maken met een heel ander speelveld, waarbij gebruiksgemak en integratie met en van systemen cruciaal zijn.”

Aansluiten van bedrijfsprocessen
Het belangrijkste thema voor woningcorporaties anno 2020 is volgens Hans ketenintegratie en ondersteuning. “Je wilt dat de bewoner zelf een reparatie kan inplannen bij een aannemer en dat dit vervolgens keurig volgens de regels en processen van de corporatie verloopt. Daarbij is het goed laten aansluiten van de bedrijfsprocessen van de woningcorporatie op die van de aannemer en vice versa van enorm belang, want die processen zijn steeds meer met elkaar verweven.”

Vastgoed in de vingers
Om corporaties te ondersteunen bij de samenwerking in de keten, maakt Casix met haar producten gebruik van het Mendix-platform. “Mendix is een ‘low code’ ontwikkelplatform, waardoor we ons kunnen richten op functionaliteit en gebruiksgemak. Meer dan 95 procent van de gewenste functionaliteit in het mutatie- en reparatieproces wordt ondersteund en kan door de gebruiker intuïtief en met zo weinig mogelijk toetsaanslagen worden gebruikt. Vastgoed in de vingers, dat is onze focus en overtuiging.”

Groot onderhoud en renovaties
Casix groeit, gaat Hans verder. “Niet alleen als bedrijf – we zijn voortdurend op zoek zijn naar meer consultants – maar ook qua onze oplossingen. Zo bieden wij binnenkort ook functionaliteit aan rondom groot onderhoud en renovaties, iets waar tot dusver niet echt een standaardoplossing voor is. Op 7 april demonstreren wij deze nieuwe renovatie-app tijdens de CorporatieGids LIVE Kennisdag in Expo Houten.”

AI
Om ketenintegratie in de toekomst steeds efficiënter te kunnen laten plaatsvinden, is innovatie essentieel. “Artificial Intelligence – kunstmatige intelligentie – kan daarbij uitkomst bieden,” legt Hans uit. “Door de toevoeging van AI zal het gebruikersgemak verbeteren en de kwaliteit hoger én consequenter worden. De techniek helpt daarnaast ook om processen sneller te laten verlopen, waardoor er meer tijd overblijft voor bijvoorbeeld het sociale aspect naar de bewoners toe.”

“Een voorbeeld van het gebruik is het inzetten van beeldherkenning om sneller en met minder handelingen de processen binnen en buiten de corporatie te ondersteunen. Neem bijvoorbeeld schade aan een keukenblad. Als je goed definieert en het systeem zorgvuldig traint, kun je automatisch laten bepalen of het blad vervangen of gerepareerd dient te worden. Vervolgens kan het gehele proces daaropvolgend automatisch in gang worden gezet zonder de subjectieve beoordeling van een medewerker.”

Rol van de bewoner
“Als ik kijk naar de komende jaren, denk ik dat bewoners een steeds belangrijkere rol gaan spelen in ketensamenwerking,” sluit Hans af. “Zij zullen steeds meer in staat worden gesteld om zaken snel zelf te initiëren. Sterker nog, door moderne Internet of Things-toepassingen krijgt de bewoner mogelijkheden om efficiënt zelf te kunnen handelen. Dat willen wij zo goed mogelijk faciliteren.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: Casix