HC&H: "Geen kwestie óf corporaties digitaal gaan, maar in welk tempo"

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Volgens adviesbureau HC&H is het geen vraag meer óf woningcorporaties digitaal moeten gaan, maar is het slechts een kwestie van in welk tempo de verandering zal plaatsvinden. HC&H heeft al meerdere corporaties geadviseerd bij hun digitalisatie met de visie ‘Maximaal Digitaal!’, zoals laatst ook te lezen was in het HC&H Magazine. "Onze ervaring is dat het met iets meer kennis vaak nog een stuk beter kas," aldus Olke Jan van der Meer, Managing Partner bij HC&H.

De uitgangspunten van deze visie zoals het adviesbureau die beschrijft, houden in dat een corporatie zelf intern moet bepalen op welke manier ze hun digitalisatie willen inrichten. Zo'n digitale strategie moet de uiteindelijk doorvertaling richting bedrijfsvoering, informatievoorziening en ICT een stuk makkelijker maken: "Maximaal Digitaal! houdt onder andere in dat werkprocessen binnen de corporatie worden gedigitaliseerd, informatie onafhankelijk van tijd en plaats altijd beschikbaar is en partners gebruik kunnen maken van gemeenschappelijke informatiesystemen."

Sourcingsvraag is belangrijk
Volgens HC&H is het hierbij belangrijk om te kijken in hoeverre andere partijen in staat zijn activiteiten beter, goedkoper en met minder risico uit te voeren: "Dit is sowieso een vraag die corporaties zich regelmatig moeten stellen, losstaand van de digitalisering," legt Olke Jan uit. "Als je echter veel investeert in een proces dat je 'in huis' uitvoert en je komt er later achter dat je het proces toch beter buiten de deur of in samenwerkingsverband kunt uitvoeren, dan kan die investering weggegooid geld zijn."

"Daarom is het verstandig dat een woningcorporatie begint met de sourcingsvraag. Het kan inderdaad zijn dat corporaties hierdoor een stukje minder autonoom worden, maar de behaalde voordelen wegen hier uiteindelijk een stuk zwaarder."

Veranderend takenpakket
Het eventuele uitbesteden van taken dat bij Maximaal Digitaal! hoort, neemt volgens Olke Jan enkele veranderingen met zich mee: "Wanneer je zaken gaat uitbesteden, kan dat personele consequenties hebben. Je zult intern de regierol op je moeten nemen en op het gebied van I&A afspraken moeten maken over het gebruik van ketenoplossingen en het uitwisselen van informatie."

"Het werk voor corporatiemedewerkers verandert in veel gevallen hierdoor," gaat de Managing Partner van HC&H verder. "Het proces wordt dan door de klant of ketenpartner automatisch gestart. De focus zal daardoor meer liggen op het bewaken van het proces en het controleren van gegevens. Ook zal er meer tijd zijn om extra aandacht te besteden aan de uitzonderingsgevallen." Een goede verandering, aldus Olke Jan: "Uiteindelijk draagt dit bij aan de kwaliteit van de dienstverlening."

Symptoombestrijding
Corporaties moeten bij de weg naar een nieuwe visie waken voor symptoombestrijding: "Dit leidt veelal tot sub-optimalisatie zonder na te denken of dit de meest optimale invulling is voor een organisatie."

"Je kunt bijvoorbeeld een scanner kopen en inkomende facturen scannen wanneer deze binnenkomen," vertelt Olke Jan op de vraag of hij een voorbeeld kan geven. "Maar je kunt ook kijken of facturen niet gewoon digitaal ontvangen kunnen worden, of dat je het factuurproces met ketenpartners op een andere manier laat verlopen. Dan heb je hetzelfde resultaat zonder omwegen."

Geen nieuwe visie nodig
Volgens Olke Jan is de belangrijkste valkuil voor een corporatie die Maximaal Digitaal! wil gaan een te grote focus op technische oplossingen: "Het is daarom belangrijk om medewerkers bewust te maken van de veranderingen die digitalisering met zich meebrengen voor het eigen werk, zoals de eerdergenoemde verschuiving qua takenpakket."

Een woningcorporatie hoeft voor Maximaal Digitaal! haar visie echter niet aan te passen, legt Olke Jan uit: "In de meeste gevallen hoeft dit niet, want efficiënt werken, een goede klantbediening en ketensamenwerking zullen aansluiten op de visie van de corporatie. Onze visie gaat met name om de strategie, en kijkt naar welke keuzes gemaakt worden en in welke volgorde deze in onderlinge samenhang worden uitgevoerd."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia - 23 juli 2015

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van HC&H in de CorporatieGids 2015 te bekijken.