HKP helpt woningcorporaties op weg naar .. een succesvolle implementatie

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Al ruim 10 jaar begeleid ik organisaties bij het implementeren van verschillende ICT-oplossingen. De ervaringen met ICT-implementaties uit het verleden zijn vaak niet al te best: planningen worden niet behaald, budgetten worden overschreden en taken en verantwoordelijkheden in de beheerfase zijn niet goed binnen de organisatie belegd, met als gevolg: ontevrededen medewerkers die niet het maximale uit het aangeschafte en geïmplementeerde systeem halen. Zonde voor al die tijd, geld en energie!

‘Bezint eer ge begint’
Er wordt mij vaak gevraagd hoe het anders moet om een implementatie wél succesvol te maken. De organisaties die ik de afgelopen jaren heb mogen ondersteunen bij succesvolle implementatietrajecten hadden allemaal één ding gemeen: ze begonnen met het formuleren van de onderstaande vragen en lieten de eindgebruikers hier vanaf het begin in meedenken:

  • Waarom zijn we op zoek naar een nieuw systeem?
  • Wat willen we met het nieuwe systeem bereiken?

Hierin zijn verschillende situaties te onderscheiden. Zo was het grip krijgen op de bedrijfsvoering bij de ene corporatie het belangrijkste doel tijdens een ERP-vervangingstraject, bij een andere coporatie was het plaats- en tijdsonafhankelijk kunnen werken het hoofddoel bij het selecteren van een nieuwe hosting-partner. Vanuit Hoffman Krul & Partners helpen wij corporaties al jaren met het aan de voorkant scherp krijgen van deze doelen. Niet alleen op het gebied van implementaties, maar zeker ook bij het aanverwante proces van prestatie-inkoop.

Op naar een vliegende start
Wanneer de meest geschikte software-leverancier is gekozen en er een duidelijk projectplan is geschreven waarin de doelstellingen van de organisatie en de te leveren prestaties van de leverancier centraal staan kan het echte werk beginnen: de implementatie. Succesvolle implementatietrajecten hebben allemaal de volgende ingrediënten:

  1. Medewerkers in het projectteam hebben een groot aandeel gehad bij het formuleren van de ‘waarom vraag’ aan de voorkant
  2. Medewerkers omarmen de eerder geformuleerde doelstellingen
  3. De softwareleverancier heeft de doelstellingen helder, houdt grip op de beloofde prestaties en implementeert vanuit die gedachte.

Alleen op deze manier zorg je voor succesvolle implementaties. Want uiteindelijk is het project pas succes als de doelstellingen van het project worden behaald!

Bron: HKP, Foto: HKP