HKP: Slim inkoopproces om wonen betaalbaar te houden

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Verdergaande digitalisering van de dienstverlening en optimalisatie van de bedrijfsvoering is noodzakelijk om de kosten van wonen betaalbaar te houden. Hoffman Krul & Partners vertelt meer over de invulling hiervan op 26 september tijdens CorporatiePlein, en voor de beurs spraken wij alvast met Management Consultant Alexander Stuivenwold.

Volgens Alexander is er bij veel woningcorporaties sprake van overbodige handelingen, zinloze administratie en worden de mogelijkheden van technische oplossingen beperkt ingezet. “En waar dat al wel het geval is, betreft het vaak standalone oplossingen waarbij het effect op de totale dienstverlening of binnen bedrijfsvoeringprocessen gering is. Ons motto is ‘digitaliseer wat kan en houd tijd en geld over om huurders echt te helpen’. Doe dat samen met leveranciers, bouwbedrijven en andere relevante actoren en betrek daarbij ook de huurders. Want uiteindelijk staat de dienstverlening aan hen centraal.”

Gedragen informatiebeleid
Het opstellen van een passend en gedragen beleid rond automatisering en digitalisering is hierbij noodzakelijk. “Afgestemd op de huidige professionaliteit van de woningcorporatie, met realiseerbare doelen en met een haalbaar actieplan. Stuur op de uitvoering hiervan en maak resultaten zichtbaar. Alleen dan zal het gewenste effect worden bereikt.”

Wonen betaalbaar houden
Op CorporatiePlein vertelt HKP meer over hoe slimme bedrijfsvoering wonen betaalbaar houdt. Alexander: “Wij spitsen dat toe op het inkoopproces bij woningcorporaties. Want ondanks dat er jaarlijks miljarden worden besteed aan nieuwbouw en renovatie, beheer en onderhoud en de inkoop van middelen en IT-diensten, staat dit proces nog vaak in de kinderschoenen. Door onder meer de toegenomen financiële druk, de aanbevelingen van de Europese Commissie rond de aanbestedingenplicht – waarbij corporaties als overheidsorgaan worden beschouwd die Europees moeten aanbesteden – en toenemende verantwoordingsplicht, wordt het zoeklicht steeds vaker op dit proces gezet. Ook ontwikkelingen rond het digitaal aanbieden en verwerken van facturen en automatisering van het betaalproces dragen bij aan de aandacht voor dit proces. Door slimme en vaak eenvoudige maatregelen kan het inkoopproces leiden tot forse besparingen. Ook softwareleveranciers hebben dat ontdekt, en daar vertellen we tijdens de beurs graag meer over.”

Inkoopscan
HKP organiseert daarnaast op haar stand een workshop over de noodzaak en mogelijkheden om het inkoopproces anders en beter te organiseren. “Daarin schenken wij aandacht voor de strategie en werkwijze om te komen tot een optimaal inkoopproces,” vertelt Alexander. “Onze ‘inkoopscan’ staat daarin centraal. Met dit hulpmiddel kan in een kort tijdbestek de inkoopfunctie en volwassenheid van het inkoopproces worden bepaald, en van daaruit een actieplan worden opgesteld om het proces te optimaliseren. In de workshop zullen besparingen en ervaringen worden benoemd uit eerdere trajecten die door Hoffman Krul & Partners zijn begeleid.”

HKP is op CorporatiePlein te vinden op stand 12

Aanmelden voor CorporatiePlein kan via deze link.

Bron: CorporatieMedia, Foto: HKP