Wie de woningcorporaties van tien jaar geleden de ICT-technologieën van vandaag had voorgeschoteld, zou waarschijnlijk voor dromer zijn uitgemaakt. Technologieën en foefjes die toch helemaal niet nodig zijn? Desondanks hebben ICT-innovaties de afgelopen jaren ook in de corporatiesector een vlucht gemaakt, met mobiel werken, SaaS en big data als enkele bekende voorbeelden. Nu is de vraag: wat is de volgende digitale doorbraak?
Eind vorig jaar publiceerde onderzoeks- en adviesbureau Gartner een artikel waarin het de belangrijkste ICT-trends van 2018 doornam. Hierin werd onderscheid gemaakt tussen drie verschillende ICT-stromingen: Intelligent, Digitaal en Netwerk. Wat zullen deze aan de horizon glorende onderwerpen de komende tijd voor de corporatiesector betekenen?
Automatische, zelfdenkende computers
Om te beginnen: intelligentie. Gartner beschrijft deze trend als een waarbij slimme computers automatisch en zelfdenkend werken. Het ‘fundament van AI’ hierbij is dat kunstmatige intelligentie de komende jaren dé drijfveer zal zijn om bedrijfsmodellen en besluitvorming te verbeteren. Met behulp van algoritmen – ook wel Zwakke of ‘Narrow’ AI genoemd – wordt via machine learning heel specifiek een taak toebedeeld aan de computer die vervolgens zelfstandig opereert.
Een kanttekening hierbij is dat AI niet op een magische wijze alle taken van de mens zal overnemen, mede omdat het nog niet op dezelfde dynamische manier leert als de mens. De mens blijft daardoor ook de komende jaren de belangrijkste rol hebben in een organisatie, maar zal steeds meer ondersteund worden door AI. Gartner voorspelt dat de komende jaren in elke app, applicatie of service kunstmatige intelligentie zit, en noemt daarbij specifiek ERP-systemen. Hier kunnen bijvoorbeeld ‘virtuele bedrijfsadviseurs’ een rol spelen door sturingsinformatie te gebruiken en te helpen bij het maken van beslissingen, maar ook virtuele helpdeskmedewerkers worden door AI een steeds betere mogelijkheid.
Daarnaast ziet Gartner de komende jaren een opkomst van ‘intelligente dingen’. Dit zijn objecten die (half)automatisch in een niet-gecontroleerde omgeving voor een bepaalde tijd haar taak uitvoeren. Waar in andere sectoren de mogelijkheden wat meer voor de hand liggen – een autonoom oogstvoertuig in de landbouwsector of drones in het leger – kan dit ook voor woningcorporaties wat betekenen. Bijvoorbeeld bij de opname van een woning, of om continu actueel inzicht te hebben in de status van het bezit.
Echt en virtueel
Door de ‘digitale trends’ worden de échte en virtuele wereld steeds meer met elkaar gemengd, en wordt zo een meeslepende, digitaal verbeterde en verbonden omgeving gecreëerd. Enkele vanzelfsprekende voorbeelden hiervan zijn BIM, maar ook augmented en virtual reality waar enkele corporaties momenteel al mee bezig zijn voor woningbezichtigingen of in het reparatieproces. De komende jaren zal de focus echter meer verschuiven naar mixed reality, waarbij de gebruiker interactie heeft met digitale en echte objecten in de fysieke wereld.
Daar tegenaan schurend is de opkomst van ‘digital twins’. Deze tweeling is een digitale weergave van een ‘echt’ object of systeem. Denk bijvoorbeeld aan een huis, waarbij de digital twin via sensoren in real-time aangeeft of en waar er problemen zitten. In de context van Internet of Things zijn talloze voorbeelden te bedenken van sensoren die zaken of problemen kunnen registreren, zoals een lekkende dakgoot, een leiding of een cv-ketel. Vervolgens kan via een digital twin snel en makkelijk inzichtelijk gemaakt worden wat en waar het probleem is. Gartner verwacht dat over twee jaar ruim 21 miljard sensoren en eindpunten verbonden zijn via IoT, en voor miljarden objecten en systemen een digital twin bestaat. Vooral assetmanagement zal hier in de nabije toekomst voordeel van ondervinden.
Wat verder weg staan de ontwikkelingen rondom ‘edge computing’ en ‘conversationele platformen’. Edge computing – waar informatie van bijvoorbeeld een IoT-sensor lokaal wordt geanalyseerd, en niet eerst naar de cloud wordt verstuurd – zorgt ervoor dat veel rekenwerk wordt weggehaald van de centrale cloud, wat voor minder last voor het netwerk zorgt. Conversationele platformen lijken op een geëvolueerde vorm van Alexa, Siri of Cortana. Waar deze nu nog vooral in staat zijn een sportuitslag op te lezen, het weer te vertellen of iemand te bellen, zullen ze in de toekomst veel intelligenter kunnen omgaan met de input van mensen. Een voorbeeld is dat wanneer een huurder een probleem beschrijft met zijn of haar woning, de AI achter dit platform de symptomen kan analyseren en het probleem (alvast) enigszins kan vaststellen. Mogelijk dat een Alexa, Siri of Cortona zelf een probleem al lokaal kan oplossen door de bewoner een tip te geven, zoals het ontluchten van de radiator.
Groeiend netwerk
Als laatste ziet Gartner een stroom aan ontwikkelingen rondom het netwerk: de verbindingen tussen een groeiende reeks mensen, bedrijven, apparaten, content en services om digitale resultaten te leveren. Blockchain – de technologie waarbij informatie niet op één plaats wordt opgeslagen, maar bij alle actoren van het proces staat – is een actueel voorbeeld waar ook voor corporaties mogelijkheden in het verschiet liggen, bijvoorbeeld in de vorm van smart contracts. Maar ook voor bijvoorbeeld het lokaal automatisch uitwisselen van opgewekte energie en het waarborgen van de interne validiteit van documenten binnen een corporatie kan blockchain uitkomst bieden.
De groei van informatie biedt daarbij kansen voor ‘event-driven’ communicatie. Een voorbeeld hiervan dat nu al veel voorkomt, is een mailtje van een bedrijf als Bol.com op je verjaardag. Op basis van de verandering in een situatie of gedrag – in dit geval de verandering tussen jarig en niet-jarig – wordt actie ondernomen. Corporaties kunnen deze techniek voor meer zaken gebruiken dan het feliciteren van haar huurder, bijvoorbeeld het snel inspelen bij een huurachterstand, snel feedback vragen na een reparatieverzoek of hierbij proberen de doorstroom van huurders te versnellen.
In het diepe
De corporatiesector is niet eentje die snel dingen doorvoert. Kijk bijvoorbeeld naar de adoptie van WhatsApp; inmiddels volledig ingeburgerd in de samenleving maar pas mondjesmaat in gebruik bij woningcorporaties. Hetzelfde geldt voor de inzet van (spraakgestuurde) chatbots. Ondanks dat het erop lijkt dat innovaties eerder de eindconsument bereiken dan de corporaties, is het goed om te monitoren wat de consumentenmarkt oppakt om daar vervolgens op in te spelen. Want hoewel sommige trends ver weg lijken, is de toekomst dichterbij dan je denkt.
Bron: CorporatieMedia | Foto: Shutterstock
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - Juni 2025 Inhoud Gerrolt Ooijman (Wonion): Duurzaamheid als fundament van de organisatie Camiel Schuurmans (NabijWonen): Ouderwets…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.