ICT-uitbesteding Zeeuwland lost performanceproblemen op

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Ongeveer één jaar geleden koos woningcorporatie Zeeuwland voor volledige ICT ontzorging door Residenz ICT. De oude infrastructuur van de corporatie voldeed volgens ICT-manager Jos van der Werf niet meer aan de performancebehoefte: "Daarnaast heeft Residenz ICT kennis van de applicaties waar wij mee werken, dat is een enorme pré."

Problemen in de storageomgeving, een lage doorvoersnelheid van gegevens en een infrastructuur dat eigenlijk niet meer paste bij de besturingssystemen. Dat waren aldus Jos de symptomen dat Zeeuwland - verhuurder van ongeveer vierduizend woningen in de provincie Zeeland - toe was aan een nieuwe ICT-structuur.

Geblokkeerde processen
"Wij hadden bijvoorbeeld een Windows 2008-server geïnstalleerd, met daarbij Microsoft Office en andere uitwisselingslocaties," vertelt Jos. "Na de installatie konden we echter niet meer goed gebruikmaken van en werken met onze ERP-omgeving. Processen die essentieel waren voor Zeeuwland blokkeerden bijvoorbeeld, of haperden tijdelijk."

"Wij kwam erachter dat verouderde hardware verantwoordelijk was voor deze problemen en dat deze vernieuwd moest worden. De oude infrastructuur kon niet meer de behoeften van onze corporatie aan."

Kennis van Residenz
Bij de zoektocht naar een nieuwe ICT-infrastructuur viel het oog van Zeeuwland op Residenz ICT: "Die keuze was eigenlijk snel gemaakt. Ten eerste was de prijsstelling van Residenz-ICT ten opzichte van eigen infrastructuur gunstig, maar misschien nog belangrijker is dat Residenz ICT kennis heeft van de applicaties waar wij mee werken. Ze zijn namelijk onderdeel van Aareon, de leverancier van ons ERP-systeem. Die combinatie was voor ons een enorme pré."

"Andere cloud-leveranciers kunnen misschien wel dezelfde producten aanbieden, maar zonder die basiskennis over bijvoorbeeld jouw ERP-systeem kunnen ze niet al jouw vragen in één keer oplossen. Bij Residenz ICT word je in ieder geval altijd direct doorgeschakeld naar de expert."

Eén aanspreekpunt
Residenz ICT levert nu ruim twaalf maanden de volledige ICT ontzorging bij Zeeuwland. Volgens Jos van der Werf valt naast het volledige beheer ook de aanlevering van het complete applicatieportfolio hieronder: "Denk hierbij aan de verschillende Microsoft-producten, specifieke applicaties als Qlikview en SAP Business Objects en natuurlijk ons ERP pakket Tobias AX. Daarnaast bieden ze ook de toegang tot het internet aan en verzorgen ze de beveiliging van de systemen."

"Het belangrijkste voor ons hierbij is dat er één aanspreekpunt is voor al deze applicaties. Bij eventuele problemen kunnen wij dat direct bij Residenz ICT melden, en hebben wij de zekerheid dat de vraag daar meteen wordt opgepakt en opgelost."

Tijds- en kostenwinst
Naast een betere algemene performance zijn er volgens Jos ook andere voordelen te beleven aan het uitbesteden van ICT: "Wij boeken nu als corporatie tijdswinst omdat er altijd iemand beschikbaar is. In het verleden konden wij slechts enkele dagen per week bij iemand terecht, bij Residenz ICT is dat elk uur op elke dag. Hierdoor hoef je veel minder lang te wachten voordat je probleem is opgelost."

"Daarnaast scheelt de volledige ICT-ontzorging ook flink in de kosten. Het aanschaffen van hardware en deze vijf jaar lang onderhouden - denk hierbij aan het updaten en beheren van het systeem, het uitbreiden van het geheugen en het oplossen van storingen - wordt nu efficiënter en goedkoper gedaan."

"Residenz ICT heeft namelijk het voordeel van schaalgrootte," legt Jos van der Werf verder uit. "Zij specialiseren zich op dit gebied en schaffen bijvoorbeeld de updates in ICT infrastructuur voor verschillende corporaties tegelijk aan. Vroeger deden wij dat slechts specifiek voor één systeem. Daarom kan het bedrijf de kosten zo laag houden."

Gewenning
Volgens Jos kleeft er ook een nadeel aan het uitbesteden van de ICT. De service wordt namelijk via een strakke standaard verzorgd, iets waar Zeeuwland aan het begin wel even aan moest wennen: "Residenz ICT heeft een ander beleid op het gebied van bijvoorbeeld wachtwoorden en e-mail. Daar moet je je wel aan aanpassen, en het duurde even voordat wij hieraan gewend waren."

De ICT-manager draait vervolgens dit 'mankement' wel direct om in een positief aspect van de leverancier: "Omdat Residenz ICT met een standaard werkt, is het wel beter geregeld dan bij onze oude infrastructuur. Je kunt er niet zo gemakkelijk mee rommelen, wat betekent dat de structuur strakker is en fouten minder snel door het systeem sluipen."

Betere performance
Eén jaar na het begin van volledige ICT-ontzorging kijkt Jos van der Werf tevreden terug naar het besluit om van infrastructuur te veranderen: "De beschikbaarheid van ICT is nu veel groter. Eerst moesten wij bijvoorbeeld zelf het systeem updaten waardoor het tijdelijk niet beschikbaar was. Residenz ICT heeft daar betere hulpmiddelen voor, waardoor er nog minder downtime is."

"Ook is de performance - het heikele punt bij de oude infrastructuur - een stuk beter. Ons ERP-systeem van Microsoft Dynamics is namelijk redelijk zwaar. De ICT-omgeving is daar echter goed op berekend. Er is sprake van een constante, snelle verwerking en de hardware van Residenz ICT is daar verantwoordelijk voor."

"Daarnaast is de wijze waarop je altijd thuis kunt werken een pluspunt," sluit Jos af. "Je kunt daar precies hetzelfde doen als op kantoor. Bij onze oude infrastructuur kon dat vaak niet. Dan waren er bijvoorbeeld updates die geïnstalleerd moesten worden of de Firewall hield je tegen. Nu kunnen wij in ieder geval altijd bij ons werk, met dank aan Residenz ICT."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Residenz ICT in de CorporatieGids 2015 te bekijken.