'Innovatieve ICT-oplossingen kunnen voor veel voordeel zorgen in onderhoudsproces'

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Het reparatieproces blijft een van de meest intensieve processen bij woningcorporaties. Goede ondersteuning door ICT-middelen is essentieel. Onderhoudsspecialist MainPlus vertelt tijdens CorporatiePlein meer over haar oplossing voor woningcorporaties, en wij spraken daar alvast over met Jan-Ernst Sandifort van MainPlus.

Innovatieve ICT-oplossingen in het reparatieproces kunnen voor veel voordeel zorgen, begint Jan-Ernst. "Bijvoorbeeld om de huurder nog beter te bedienen, het woningbezit op het gewenste niveau te houden en de kosten te verlagen. Concrete voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld video-inspecties, waarbij een vakman direct bij de melding mee kan kijken met de huurder, wat uiteindelijk hogere klanttevredenheid, lagere kosten en een hoger percentage first time fix oplevert."

Van ‘huurder belt’ naar ‘woning meldt’
Reparatie-apps en Internet of Things-toepassingen zijn volgens Jan-Ernst andere ontwikkelingen die het reparatieproces kunnen verbeteren. "Met zulke apps kan een huurder 24/7 met zijn telefoon of tablet reparatieverzoeken indienen, foto's uploaden en direct afspraken inplannen."

"Met IoT kunnen elementen van woningen automatisch meldingen maken, wat als basis dient om te komen van preventief naar proactief onderhoud. Ook dit heeft een hogere klanttevredenheid tot gevolg."

MainFlow
Op 21 september geeft MainPlus bezoekers van CorporatiePlein een inkijkje in de wijze waarop MainFlow het onderhoudsproces ondersteunt. "Van reparatieapp voor de huurder tot de automatische planning van afspraken in de agenda's van vaklieden van onderhoudspartners."

Pressure cooker sessies
MainPlus geeft daarnaast vier 'pressure cooker' sessies op haar stand.

"Directeur-bestuurder Fons Köster van Van Alckmaer voor Wonen vertelt over de Wet Overgang van onderneming, en hoe de belangen van eigen vaklieden als de corporatie behartigd worden bij het uitbesteden van onderhoud."

"Willy Berentsen, Senior Contract Manager bij Delta Lloyd, gaat in op hun filosofie achter het inzetten van het afkoopmodel bij schadeherstel in natura."

"Manager Wonen Paul Huijsdens van Arcade vertelt waarom en op welke wijze zij het dagelijks onderhoud gecontroleerd hebben uitbesteed."

"Als laatste vertelt directeur Joost Versteeg over de inzet van externe onderhoudspartners door corporaties, en de afweging tussen vertrouwen en controle die daarbij gemaakt moet worden."

MainPlus is op CorporatiePlein te vinden op stand 46