Jacelien Wildschut (Vestia): Liften cruciaal onderdeel om bewoners langer zelfstandig thuis te laten wonen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Een van de uitdagingen waar woningcorporaties mee te maken hebben, is het steeds langer thuis laten wonen van huurders. Woningen en complexen moeten daarvoor levensloopbestendig worden. Om dat te realiseren, is efficiënt en goed beheer van liften essentieel. Maar hoe doe je dat als corporatie waarbij je maximaal gebruikmaakt van nieuwe mogelijkheden? CorporatieGids Magazine sprak daarover met Jacelien Wildschut, vastgoedbeheerder bij Vestia.

Liften spelen een steeds grotere rol bij het langer thuis laten wonen van huurders, begint Jacelien het gesprek. “Nederland wordt ouder en grijzer. Dat betekent dat wij steeds meer mensen moeten huisvesten die afhankelijk zijn van transportmiddelen. Bij het realiseren van woningen en complexen moet je daar rekening mee houden, ook in het gebouw zelf. In een ideaal scenario heeft ieder complex van minimaal vijf verdiepingen twee grote liften waar huurders bijvoorbeeld met hun scootmobiel in kunnen. Dat lijkt een klein detail, maar is in de praktijk heel belangrijk. Ieder jaar vinden er veel ongelukken plaats met scootmobielen in liften, wat leidt tot extra ongemak bij medebewoners. Daarnaast betekende dit voor ons vorig jaar zo’n 30.000 euro aan extra onderhoudskosten.”

Essentieel onderdeel
Op de vraag wat voor Vestia de grootste uitdagingen zijn bij het liftbeheer, vertelt Jacelien: “Dat is ervoor zorgen dat onze liften het altijd doen. Een lift is namelijk voor sommige bewoners een essentieel onderdeel van hun woning. Omdat er tegelijkertijd sprake is van beperkt budget, is het vinden van een goede balans tussen de kosten voor technisch en esthetisch onderhoud een continue uitdaging.”

Zelf kennis opdoen
Bij het beheer van het vastgoed wil de volkshuisvester nog meer gebruikmaken van de keten. “Daarbij hebben we onszelf wel het doel gesteld zoveel mogelijk te leren over de techniek zelf, zodat we met onze partners mee kunnen denken. Daarnaast werken we momenteel aan een herstructurering waarbij de vastgoedbeheerder niet meer de contracten beheert. Deze worden binnenkort ondergebracht bij een nieuwe afdeling van contractbeheerders en -managers, waardoor er secuurder gewerkt kan worden omdat je je specifiek richt op één onderwerp, bijvoorbeeld liften.”

Samen kijken naar verbetering
Om het beheer van liften in goede banen te leiden, werkt Vestia ook nu al nauw samen met haar partner Astralift. “Samen hebben we het doel voor ogen om het bewonersgemak en woongenot zo groot mogelijk te maken,” legt Jacelien uit. “Omdat wij een groot aantal liften in beheer hebben, is de kennis en ervaring van Astralift zeer waardevol. Hun monteurs spelen niet alleen een grote rol in het onderhoud, maar ook in het op peil houden van het esthetische aspect. Jaarlijks bespreken wij de meerjarenonderhoudsbegroting voor de komende jaren en kijken we steeds naar mogelijke verbeterpunten.”

Real time inzicht
Zulke verbetermogelijkheden liggen onder andere in het gebruik van data, gaat Jacelien verder. “We hebben al verschillende verbeteringen gerealiseerd, zoals een speciaal dashboard van EDNL waarin wij in real time kunnen zien of de lift beweegt of als er een storing is geweest. Wij hebben zo inzicht in de beschikbaarheid en in de liftbewegingen – de rittenteller – die enorm zijn toegenomen tijdens de coronapandemie. Je mag immers nu maar met twee mensen tegelijkertijd in de lift, waardoor deze veel meer bewegingen moet maken. Deze informatie wordt vaak gebruikt om te zien of een extra servicebeurt noodzakelijk is om storingen te voorkomen. Dit geeft ons ook extra informatie in gesprek met de huurder. Soms belt iemand met de klacht om te zeggen dat de lift ‘altijd’ storing heeft, terwijl je de lift gewoon in beweging ziet. Dat scheelt weer een onnodig ritje van de monteur. De komende jaren willen we data nóg meer gaan inzetten om het liftgebruik bij ons verder te verbeteren, bijvoorbeeld door de laatste keuringsdatum te checken. Zo kunnen we onderhoudsmomenten nog beter afstemmen met de noodzaak.”

Andere beleving
Daarnaast zullen de liften zelf ook steeds meer veranderen. Op de vraag hoe de toekomst eruit ziet, sluit Jacelien af: “Een van de problemen die we nu nog veel ervaren, is vandalisme in de lift. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van QR-codes waardoor je de lift met een telefoon moet gebruiken of via spraakherkenning commando’s geven, kun je dit verminderen. Daarnaast kunnen we door steeds minder verschillende onderdelen in een lift te gebruiken – en bijvoorbeeld gebruik te maken van verbeterde deurrollers, een ophangsysteem of elektromagnetische rails – de kosten verminderen.”

“Maar ook de beleving van bewoners zal veranderen. Zo kunnen we via een app onderhoud, inspecties en keuringen aankondigen, waardoor bewoners niet voor verrassingen komen te staan. Of bij ouderencomplexen gebruikmaken van sensoren zodat de lift voor bewoners die gebruikmaken van een scootmobiel automatisch geroepen wordt. Zo willen we de ervaring voor huurders steeds verder verbeteren.”

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Jan van der Ploeg