Je (eerste) outsourcing relatie: 1+1 is meer dan drie!

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Organisaties die voor het eerst hun IT uitbesteden zijn vaak bang de controle te verliezen en focussen zich op de risico’s. Ze zoeken zekerheid in technische KPI’s, vastomlijnde SLA’s en strakke normen. Ze willen hun outsourcing relatie daarom graag selecteren aan de hand van een traditioneel RFI-RFP-proces.

Onlangs was Valid gastheer van een kennis- en netwerkbijeenkomst, die zij samen met Outsourcing Hub organiseerde. Mijn collega Patrick Nijssen, sales manager Outsourcing bij Valid, presenteerde daar de beste ingrediënten voor een goede relatie met een ‘first generation’ uitbesteder.

Hij stelde de vraag of de traditionele benadering van een RFI-RFP-proces de juiste basis is voor een succesvolle samenwerking. Het kan, maar volgens Patrick is het elkaar eerst goed leren kennen belangrijker!

Niels Golsteijn, IT-manager bij ZOwonen en deelnemer aan de kennisbijeenkomst, is het volledig met Patrick eens. De ‘cultural fit’ is van groter belang voor een langdurige relatie dan harde criteria. Een eerste kennismaking of flirt alleen is niet genoeg om te kijken of er een match is, na meerdere dates waarin ruimte is voor dialoog kan de volgende vraag pas oprecht beantwoord worden: “Gaan wij met de andere partij gelukkig worden, en zij met ons?”.

De praktijk bewijst het. Eén van onze klanten koos na een aantal verschillende ‘first dates’ voor een uitgebreid datingproces met Valid. Het resultaat: een mooie relatie, mede gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Want uiteraard moet dat andere, een professionele dienstverlening, ook op orde zijn. Tijdens het daten wordt veel met elkaar besproken. Wat je afspreekt moet je wel goed vast leggen, anders wordt mogelijk vergeten wie wat zou doen en wie wat heeft toegezegd. Wij houden daar om tijdens de dialoogfase graag een afspraken-log bij.

Het opbouwen van de relatie stopt niet op het moment dat je voor elkaar hebt gekozen.

Tijdens onder andere de transitieperiode besteedt Valid de nodige aandacht aan het kennismaken met en het informeren van de medewerkers van de klant die we nog niet eerder hebben ontmoet. Door bijvoorbeeld lunchsessies te organiseren leren we snel de gehele organisatie kennen, en zij ons. Het doel: de klant in een warm bad laten landen!

Om 1+1 meer dan drie te laten zijn moeten ook de andere partners van de klant een plek krijgen in de nieuwe relatie, zeker wanneer de managed service provider voor de klant als ‘single point of contact’ gaat dienen. Het is van belang dat de klant bemiddelt in het samenbrengen van haar verschillende partners.

Wanneer de basis op orde is, moet er voortdurend worden geïnvesteerd in de relatie om deze ook langdurig te laten zijn. De Valid-manier waarop we dat doen is het br engen van verbeteringen en innovatie, ook als dit buiten het afgesproken contract valt. Kennis van de sector bij de dienstverlener is belangrijk, het helpt om dezelfde taal te spreken en goed te begrijpen wat de (business) uitdagingen van de klant zijn. Dat je als dienstverlener ook inzichten uit andere sectoren kan inbrengen wordt vaak gewaardeerd, zo ook door ZOwonen. Niels Golstein: “Doordat Valid ons volledig ontzorgt op IT-vlak, hebben we veel meer ruimte om met innovatie bezig te zijn. Daarnaast br engt Valid ons juist innovatie in IT."

Zo helpen wij ook klanten in een (eerste) outsourcing relatie om voorop te lopen en zor gen we dat 1+1 meer dan drie wordt. We regelen het, blijven altijd verbeteren en maken het verschil met innovatie. Stay Ahead.

Bron: CorporatieGids 2019, Foto: Valid