Jessie Bekkers (Laurentius): We doen het samen in deze onwerkelijke tijd

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

“Het is echt heel erg druk, vandaar een kort maar krachtig antwoord op jouw verzoek,” antwoordt Jessie Bekkers, bestuurder van Laurentius in ‘coronahotspot’ Breda ons verzoek om medewerking aan deze reeks. “Sinds begin maart zijn alle collega’s bij Laurentius voortdurend aan het anticiperen op het coronavirus. Het is belangrijk dat onze collega’s gezond blijven, om onze bewoners zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Daarbij houden we altijd de RIVM-richtlijnen aan. Ook spreek ik veel met andere corporatiebestuurders uit de regio over welke maatregelen wij nemen om besmetting op het coronavirus zoveel mogelijk te beperken. Wij hebben prettige en korte lijnen met onze partners. Zoals aannemers, gemeenten en collega-corporaties.”

Nederland is – net als de rest van de wereld – in de ban van het coronavirus. Waar het virus het gewone leven langzaamaan tot stilstand brengt, gaan wonen, zorg en welzijn ‘gewoon’ door. Wat betekent de coronacrisis voor woningcorporaties? In deze serie volgen we ze op de voet. 

Openingstijden van het kantoor
“Vanaf maandag 16 maart is ons kantoor alleen geopend op afspraak. Zo gaan afspraken met nieuwe bewoners voor het tekenen van het huurcontract bijvoorbeeld gewoon door. Collega’s houden wel gepaste afstand en schudden geen handen meer. Iedereen begrijpt dat. Laurentius blijft voor al onze bewoners natuurlijk wel telefonisch, via e-mail en via ons klantportaal bereikbaar. Het merendeel van de collega’s werkt echter thuis, zolang de productie door kan blijven gaan. Elke dag zijn er ongeveer acht collega’s op kantoor, verdeeld over onze drie verdiepingen. Ieder team is vertegenwoordigd. Het thuiswerken gaat erg goed. Collega’s weten elkaar te vinden en via conference calls gaan interne overleggen gewoon door. Ook externe afspraken met samenwerkingspartners gebeuren veelal via de telefoon. Erg fijn om te zien.” 

Bewonersvragen en meldingen
“Door de maatregelen vanuit de rijksoverheid neemt het aantal bewonersvragen over het op tijd kunnen betalen van de huur toe. Wij denken graag met hen mee over een passende oplossing. Goed dat bewoners zo snel contact met ons opnemen hierover. Samen met het team huurincasso kunnen zij dan een passende betalingsregeling treffen bijvoorbeeld. Veel bewoners zijn op dit moment ook verplicht in- en rondom huis. Buurtbewoners leven dichter op elkaar. Onze Wijkconsulenten zien een toename van meldingen. Over kinderen die luidruchtig de hele dag buiten aan het spelen zijn of een radio of televisie van de buren die te hard aanstaat. 

Onderhoud van woningen
“Spoedreparaties in woningen blijven onze onderhoudspartners uitvoeren. Andere reparaties schorten we op. Het is echter wel maatwerk en bij ieder verzoek van een bewoner bespreken de medewerkers van de klantenservice de eventuele mogelijkheden met de klant. Op deze manier kunnen wij een veilige woonomgeving voor onze bewoners blijven garanderen. Ook onze aannemers volgen trouwens de richtlijnen van het RIVM.”

Mooie initiatieven in de wijk
Het coronavirus is vooral gevaarlijk voor kwetsbaren en ouderen. Kwetsbaren en ouderen zijn een belangrijke – zo niet belangrijkste – doelgroep van corporaties. Op de vraag wat Laurentius in deze coronatijd ‘extra’ doet voor haar oudere bewoners, zegt Jessie: “Helaas kunnen wij hen door de genomen maatregelen op dit moment niet persoonlijk bezoeken. Maar op afstand laten wij weten dat wij aan hen denken en proberen de moed erin te houden. Door een luisterend oor te bieden aan de telefoon, via nieuwsbrieven of persoonlijke kaartjes. Ook in de wijk zie je mooie initiatieven door bewoners zelf ontstaan. Zie ook een artikel in BN DeStem hierover. Ook hebben we onze buren van het Amphia ziekenhuis en aan de gemeente Breda onze hulp aangeboden. Als het nodig is, hebben wij medewerkers klaarstaan om bij te springen. We moeten deze surrealistische tijd samen doorstaan.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: CorporatieMedia