Klantportaal, klantenportaal of is het huurdersportaal?

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Uit de KWH-Webmonitor 2014 bleek dat 26% op het moment van meten, beschikte over een klantportaal. Inmiddels gaan al veel corporaties mee met de trend van de digitalisering en ligt dit cijfer een stuk hoger. Wat voor voordelen biedt zo’n portaal voor huurders? En wat voor voordeel doet u hier als corporatie mee?

Tijdens de uitvoering van de Webmonitor zijn wij veel corporatiewebsites tegen gekomen waar huurderszaken op de website zelf geregeld kunnen worden. Deze formulieren zijn dan vaak toegankelijk voor iedereen en hierbij ontbreekt vaak een beveiliging. Door deze formulieren in een afgeschermde omgeving te plaatsen, zoals een klantportaal zijn ze enkel toegankelijk voor de personen voor wie ze bedoeld zijn namelijk: de huurder.

Klantenportaal, wat is dat?
Vaak wordt een klantportaal ook wel een klanten- of huurdersportaal genoemd. Het verschil tussen een portaal voor klanten en een portaal voor woningzoekenden is dat een klantenportaal enkel voor huurders is voor het regelen van huurderszaken. In een woningzoekendenportaal kunnen reacties op woningen worden geplaatst en kan men inzien wanneer en waarop eerder is gereageerd, huurders kunnen hier ook op inloggen.

Tegenwoordig bieden al verschillende corporaties hun huurders de mogelijkheid om zaken te regelen via de website. Corporaties kunnen de website door middel van een klantportaal inzetten als digitale servicedesk. De zelfservice van de huurders wordt op deze manier vergroot, zij hoeven niet langer onder werktijd naar de corporatie te bellen wat nog wel eens als vervelend wordt ervaren wanneer je een fulltime baan hebt. Het klantportaal biedt de mogelijkheid om 24/7 diverse huurderszaken online te regelen, even snel in de file controleren of de huur betaald is bijvoorbeeld.

Een aantal voorbeelden van de zaken die huurders digitaal in een portaal kunnen regelen zijn:
- Reparatieverzoek indienen
- De opbouw van de huur bekijken
- De huur digitaal betalen
- Overlast melden
- Persoonsgegevens aanpassen
- Wijzigingsverzoek indienen

Wat zijn de voordelen?
Een klantportaal biedt diverse voordelen voor zowel huurder als corporatie. De zelfservice wordt door een klantportaal verhoogd. Huurders kunnen zelf reparatieverzoeken indienen, de huurgegevens inzien, een melding maken van overlast of bijvoorbeeld een ZAV aanvraag indienen. Voor huurders is dit fijn, zij kunnen nu ook na kantoortijden en in het weekend hun huurderszaken digitaal regelen. Hierdoor verminderd de druk op corporatiemedewerkers, de verzoeken komen digitaal binnen en kunnen direct worden verwerkt. Zo houden medewerkers meer tijd over om zich te focussen op andere belangrijke zaken.

Samenvattend
Klantportalen bieden een antwoord op de trend van de digitalisering en de vraag vanuit de klant om altijd en overal beschikbaar te zijn voor service. Het belang om de klant steeds beter te bedienen dringt inmiddels tot veel corporaties door, dit zien wij onder andere in het toenemende aantal klantportalen. De zelfservice wordt door de inzet van een klantportaal verhoogd, huurders kunnen zelf online zaken regelen en verzoeken indienen wanneer het hen uitkomt. Behalve dat een klantenportaal klantvriendelijk is, is het ook voordelig voor de medewerkers van uw corporatie. De gegevens worden ontvangen in één centraal backoffice systeem, dit bespaart tijd en energie. De medewerkers hoeven de verzoeken niet meer persoonlijk van klanten op te nemen en kunnen zich hierdoor meer focussen op andere belangrijke processen binnen de corporatie.

Door: Iris Deen, ProImpact

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van ProImpact in de CorporatieGids 2014 te bekijken.