Kruipen in de huid van: Persona’s!

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Dit gaat over ‘anders dan anderen’ willen zijn en het wegnemen van mogelijke misverstanden rondom het leveren van IT oplossingen. In het verleden werd er namelijk minder naar individuele belangen gekeken. Dat betekende dat iedere medewerker nagenoeg dezelfde IT applicaties aangeboden kreeg en lang niet alles nuttig of noodzakelijk was voor de dagelijkse werkzaamheden. Daarom kiezen wij voor een andere aanpak.

De gebruiker centraal, dan pas de techniek
In de huid kruipen van persona’s betekent dat allereerst gekeken wordt naar de diverse rollen en functies die er in de organisatie voorkomen. Als dat bekend is wordt vervolgens gekeken hoe mensen hun werk doen en wat er verbeterd kan worden. Niet elke werkmethode hoeft immers (nog) logisch te zijn. Pas dan volgen de tools om de specifieke werkzaamheden mee uit te voeren. Iemand die de hele dag op de financiële administratie werkt heeft misschien wel twee monitoren nodig en een automonteur heeft voldoende aan een smartphone, omdat een laptop voor e-mail in deze werkomgeving niet handig is. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer profielen te bedenken.

Voorbeelden van persona’s
Bij het maken van persona’s gaat het erom dat gebruikers zich in een bepaald profiel herkennen. Voor een organisatie is dat bijvoorbeeld de productiemedewerker, de kantoormedewerker of mobiele (road)medewerker. Voor een woningbouwcoöperatie, waar wij veel klanten hebben, kan dat een beleidsmedewerker, bestuurder of klantsupport medewerker zijn. Allemaal blijken zij andere behoeften te hebben, dus hebben zij ook iets anders nodig.

Wat levert ‘kruip in de huid van…’ op?
Deze aanpak werkt is onze ervaring. Het past ook in de huidige moderne tijd waar mensen steeds persoonlijker, op maat, bediend willen worden. Persona’s leveren onder andere het volgende op:

  • Het voorkomt een overload aan applicaties die niet gebruikt worden.
  • Een betere focus op efficiënt werken voor iedereen.
  • Tevreden medewerkers die klanten ook beter kunnen bedienen.
  • Een optimale inzet van datgene wat al in huis is.
  • Kostenbesparingen, je betaalt voor datgene wat medewerkers nodig hebben.

Samen op zoek naar jouw persona’s
Ervaring leert dat het waardevol is om gezamenlijk persona’s te benoemen, we geven hier onder andere workshops voor. Door alleen al het gesprek te starten ontstaan er interessante discussies. Veel gebruikers, die een persona sessie bezoeken, weten bijvoorbeeld niet hoe je samen in één document kunt werken en daarmee onnodig versiebeheer of misverstanden voorkomt. Haal ons maar eens in huis…

Bron: The Sourcing Company, Foto: The Sourcing Company