Linda Pluijmen (Stadlander): Innovatie doe je niet naast je werk, maar is er een essentieel onderdeel van

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Woningcorporaties zijn voortdurend op zoek naar manieren om hun dienstverlening te verbeteren, processen te optimaliseren en hun maatschappelijke impact te vergroten. Innovatie speelt daarin in toenemende mate een belangrijke rol. Maar hoe maak je innovatie meetbaar en zorg je ervoor dat alle ingrepen en veranderingen ook echt slagen en renderen? Stadlander – verantwoordelijk voor zo’n 15.000 woningen in West-Brabant en Tholen – neemt vernieuwing uiterst serieus en stelde als eerste corporatie in de sector een Directeur Innovatie aan. Linda Pluijmen vervult deze functie sinds een paar maanden. CorporatieGids Magazine sprak met haar over wat deze functie precies inhoudt, hoe de organisatie wordt warmgemaakt voor meetbare innovatie en wat het Stadlander en haar huurders oplevert.

Linda maakte afgelopen februari de overstap naar Stadlander én de corporatiesector, na bijna twaalf jaar actief te zijn geweest bij tanteLouise, een ouderenzorgorganisatie in Bergen op Zoom. “De grootste overeenkomst tussen de twee sectoren is het wooncomponent,” begint ze het gesprek. “Binnen mijn werk als Manager Zorg en Behandeling richtte ik mij vooral op de langdurige zorg. Onderwerpen die ik nu in de wijken en kernen voorbij zie komen, zijn schoon, heel, veilig en groen. Ook deze onderwerpen kwamen terug in mijn vorige werk. Een verschil is dat het in de zorg vaak ook over andere zaken gaat zoals de zorg en het eten zelf, dat ontbreekt nu. Mooi om te noemen is dat Stadlander en tanteLouise samenwerken binnen de regio en dat ik betrokken blijf als het gaat om vernieuwende woon-zorgconcepten. Zo kan ik mijn verworven kennis blijven inzetten.”

Samenwerken met universiteiten
Door de krapte op de arbeidsmarkt is de urgentie om te innoveren binnen de zorg erg hoog, legt Linda uit: “De zorg loopt zeker niet voorop als je het vergelijkt met de particuliere sector, maar wel in de non-profitsector. Binnen de ouderenzorg zijn er bijvoorbeeld meerdere academische werkplaatsen waarbij de zorg samenwerkt met universiteiten. Hierdoor kan onderzoek benut worden om te kunnen innoveren. Zelf was ik voorzitter van de wetenschapsraad binnen tanteLouise en was er een science practioner in dienst die betrokken was bij het vertalen van onderzoek richting de praktijk. De samenwerking tussen corporaties en universiteiten zou de sector in mijn ogen ook veel kunnen brengen.”

Aanjager
Op de vraag wat Linda’s titel – Directeur Innovatie – precies inhoudt, zegt ze: “Ik maak onderdeel uit van ons directieteam waarin we enerzijds verantwoordelijk zijn voor onze eigen portefeuilles en anderzijds integraal verantwoordelijk zijn. Innovatie is namelijk niet van één afdeling, maar het is mijn taak om een integrale aanpak teweeg te brengen waarbij iedere Stadlander betrokken is. Samen zorgen we voor ruimte voor vernieuwing waarbij ik als Directeur Innovatie als aanjager fungeer. Hiervoor zoek ik actief samenwerking met externen op zodat we door de samenwerking met partners stappen blijven maken.”

Kennis delen
Linda doelt hiermee ook op de samenwerking met collegacorporaties: “Ik denk dat corporaties uitermate geschikt zijn om op dit gebied samen te werken. Innoveren die je immers niet om er als organisatie op zichzelf beter van te worden, maar juist om er als sector van te leren en profijt van te hebben. Zo kunnen onze huurders prettig wonen, nu en in de toekomst. Door elkaar op te zoeken en ervoor te zorgen dat kennis wordt gedeeld, komen we onderaan de streep verder.”

Verduurzaming en participatie
Stadlander innoveert volgens Linda momenteel door een programmatische aanpak met deelprojecten. “Medewerkers die in deze projecten participeren, zijn vaak betrokken vanuit hun interesse en pas in tweede instantie vanuit hun functie. Hierdoor zorgen we ervoor dat er energie zit op de programma’s, zodat er drive is om iets te bereiken. De volgende stap is om te komen tot een innovatiestrategie waarin er bijvoorbeeld ruimte is voor een innovatie challenge. Wat daarbij voorbeelden zijn van waar we mee bezig zijn? Voor ons ligt bijvoorbeeld – net als voor andere corporaties – een grote verduurzamingsopgave. Dit is een enorme trigger om te innoveren. We hebben daarom de intentie uitgesproken om biobased woningen te realiseren en dus verder te kijken dan alleen circulaire mogelijkheden. Een totaal ander onderwerp is participatie waarbij we in samenwerking met onze huurderbelangenverenigingen een breder geluid van onze huurder willen laten horen. Een uitdaging daarbij is ook het geluid van woningzoekenden mee te nemen. Dat zijn immers onze toekomstige huurders.”

Ruimte om te innoveren
De aanstelling van Linda als Directeur Innovatie is een signaal dat Stadlander innovatie een prominente plek wil geven binnen de organisatie. “Dat betekent onder andere dat we ruimte moeten maken om te innoveren,” legt Linda uit. “Dat begint met het gezamenlijk beantwoorden van vragen. Wat is innovatie voor Stadlander? Wat levert innoveren op? Wat zijn onze definities en wat is ervoor nodig om het innoveren te doen slagen? Voor mij is het mooi dat we dit jaar werken aan het realiseren van een nieuw ondernemingsplan. Ik ben trekker in de realisatie hiervan waarbij we uitgaan van growing concern. Ofwel de focus op zaken die we willen veranderen en verbeteren. Dat maakt het vervolgens een stuk helderder om te zien waar we ons volgens medewerkers en belanghouders op zouden moeten richten.”

Focus
Helder zijn over wat je wilt bereiken is voor Linda essentieel om innovatie te doen slagen. “Als we willen pionieren dan moeten we bijvoorbeeld aan de voorkant helder hebben wat de status is van innovatie. Is het compleet nieuw op de markt dan begin je met pilots, testen en uitproberen, terwijl je bij een bewezen technologie heel anders van start gaat. Daarnaast helpt het focus aan te brengen waar je wel of niet mee aan de slag gaat. Ik kan mijn hele week vullen met externe afspraken en mezelf in de fuik laten lopen om met een heleboel fabrikanten rond de tafel te zitten. Dat is interessant want enerzijds wil ik verrast worden en nieuwe kennis op doen, maar aan de andere kant moet je voorkomen dat je meedeint met de waan van de dag. Anders schiet je alle kanten op.”

Doel vooraf vaststellen
“Om te bepalen of een innovatie succes is, stellen we voorafgaand vast waaraan het voor ons moet voldoen. Wat willen we met de innovatie bereiken? Het is heel afhankelijk van het onderwerp waarop we willen innoveren wat die output is. Een innovatietraject op participatie vraagt iets anders dan biobased bouwen. We werken daarbij met Power BI om zoveel mogelijk inzichtelijk te krijgen in cijfers.”

Samenwerking als succesfactor
Het warm maken van de organisatie voor verandering en innovatie begint volgens Linda bij ervoor zorgen dat collega’s de ruimte krijgen om met ideeën aan de slag te gaan en hierin gesteund en gestimuleerd worden door de directie. “Zo hebben wij iedere week de mogelijkheid om tijdens een richtinggevend overleg met het voltallige directieteam te sparren over ideeën, ontwikkelingen en opgaven. Ik vind het mooi om te zien dat er daarmee geen afstand hoeft te zijn tussen directie en de rest van de organisatie, maar juist de samenwerking een belangrijke succesfactor is. Door daarbij ook buiten de organisatiegrenzen het gesprek aan te gaan – bijvoorbeeld met huurders en partners – zorg je ervoor dat iedereen meedenkt waar het kan.”

Essentieel onderdeel
“Wat we willen bereiken met innoveren zal per initiatief verschillen,” blikt Linda vooruit. “Als we bijvoorbeeld kijken naar duurzaamheid en het eerdergenoemde biobased bouwen, willen we het slagen van innoveren meten in een CO2-reductie. Ik wil daarmee afgerekend worden op de impact op onze planeet én het energiezuiniger maken van ons bezit voor de huurder, in plaats dat er blind wordt gestaard op aantallen. Als we kijken naar innovatie in het algemeen hoop ik dat de innovatiestrategie die we uitstippelen werkt en medewerkers bevlogen aan de slag gaan met het vernieuwen binnen en buiten Stadlander. Innoveren doe je immers niet maast je werk, maar is een essentieel onderdeel hiervan.”

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Else Loof