Mail to Pay: Optimale klantbeleving bij huurachterstanden

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Op 24 september vindt CorporatiePlein voor het eerst in de geschiedenis als hybride evenement plaats: online en op beperkte schaal offline in Expo Houten. Verreweg het grootste gedeelte van de bezoekers zal de tiende editie van CorporatiePlein online meemaken. Wat mogen ze verwachten op de virtuele beursstands en tijdens online kennissessies van de verschillende exposanten? CorporatieGids.nl ging hier alvast over in gesprek met Rody Heijstek, CEO bij Mail to Pay.

Als woningcorporatie heb je het beste voor met je huurders en wil je hen de best mogelijke service bieden. Rody: “Zeker op het gebied van financiën. Mail to Pay is van mening dat iedereen in staat moet zijn om de huur op een eenvoudige wijze te kunnen betalen. Om die optimale klantbeleving te creëren, dienen de huurfacturen op het juiste moment via het juiste kanaal verstuurd te worden.”

Optimale klantbeleving
Mail to Pay ondersteunt woningcorporaties daarbij met haar software. “Met meer dan vijftig aangesloten woningcorporaties is Mail to Pay ervan overtuigd dat het aan de hand van best practices woningcorporaties kan ondersteunen bij het digitaliseren en automatiseren van haar processen,” gaat Rody verder. “Door middel van algoritmen kunnen corporaties huurders overhalen hun factuur te betalen. Hierbij wordt gebruikgemaakt van een rule based systeem. Is het bijvoorbeeld de eerste achterstand? Dan wordt er een ander betaalverzoek gebruikt dan bij de tweede of tiende keer. Of wanneer het de eerste keer in een lange tijd is. Zo stemmen algoritmen het juiste betaalverzoek af op verschillende situaties, waarbij huurders zoveel mogelijk digitaal en automatisch benaderd worden.”

“Afgelopen jaar lanceerde Mail to Pay tijdens CorporatiePlein met succes ook een tweetal nieuwe modules voor het digitaliseren en automatiseren van arbeidsintensieve handelingen, namelijk het versturen van de huurverhogingen en service- en stookkosten. Afgelopen jaar hebben verschillende woningcorporaties de optimalisatieslag gemaakt door deze processen te automatiseren. Zo heeft Intermaris ervaren dat er veel tijdwinst te behalen viel bij het versturen van alle huurverhogingsbrieven en de brieven over de afrekening servicekosten. Slimme toepassingen hebben het proces verduurzaamd, waardoor een kostenbesparing is gerealiseerd.”

Selfservice
Na het digitaliseren en automatiseren van werkzaamheden is het zaak om stappen te ondernemen op het gebied van personaliseren, gaat Rody verder. “Het liefst zou je elke huurder persoonlijk te woord staan, maar de praktijk wijst uit dat dit niet reëel is en ook niet altijd de voorkeur van de huurder geniet. Om dit gat op te vullen, zouden corporaties selfservicemogelijkheden aan kunnen bieden. Huurders blijken namelijk zelf goed in staat om een oplossing voor een huurachterstand te kiezen. Bied hen daarom zulke selfservicemogelijkheden, inclusief automatische en digitale opvolging. Denk hierbij aan betaalmogelijkheden in een app en Mijn-omgeving of een online betaalcoach. Hiermee wordt de werkdruk en het aantal inkomende calls verlaagd, en de klant nog beter geholpen.”

Personaliseren van het aanmaantraject
Tijdens CorporatiePlein kunnen bezoekers volgens Rody bij Mail to Pay terecht voor een gesprek over haar softwareoplossingen. “Denk aan de mogelijkheden die deze bieden voor personalisatie, vroegsignalering, koppelingsmogelijkheden, referenties of de best practice voor woningcorporaties. Daarnaast geven we ook enkele kennissessies over waar we ingaan op het digitaliseren van huurverhogingen en service- en stookkosten, en het verder personaliseren van het aanmaantraject.”

Aanmelden voor CorporatiePlein 2020 kan via deze link.

Bron: CorporatieMedia, Foto: Mail to Pay