Marjan Heijink en Maria Meijaard (Talis): Een nieuwe manier van werken die past bij de mens van nu

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De manier van werken is de afgelopen decennia sterk veranderd en de coronapandemie heeft dat de laatste jaren een flinke impuls gegeven. Door de gezondheidscrisis zijn steeds meer werknemers gewend geraakt om deels thuis te kunnen werken, hebben IT-ontwikkelingen zoals cloudadoptie en Microsoft Teams een nieuwe manier van werken eenvoudiger mogelijk gemaakt en noopt het personeelstekort werkgevers ertoe om mensen op nieuwe manieren aan zich te binden. Dit alles vraagt om modern werkgeverschap, maar wat houdt dat precies in, wat vraagt dat van een organisatie en wat levert het op? CorporatieGids Magazine sprak erover met Manager Bedrijfsvoering Marjan Heijink en Projectleider Maria Meijaard van Talis: “Deze manier van werken past bij de mens van nu.”

Wat voor werk doe je vandaag en waar kun je het uitvoeren? Die twee vragen staan volgens Marjan centraal in de huisvestingsvisie van de Nijmeegse corporatie. “Nog voor de coronapandemie zijn we gestart met deze huisvestingsvisie. Sommige medewerkers moeten in de wijk hun werk kunnen doen en anderen wil je de keuze geven om ook thuis aan de slag te gaan. Zo geven we het vertrouwen aan de medewerkers om zelf de keuzes te maken. Het is aan ons om dit te faciliteren in ons nieuwe kantoor, wijkkantoren of met goede faciliteiten aan huis. In dezelfde periode maakten we onze ICT-visie, waarin ook alle faciliteiten om overal goed te kunnen werken.”

Ontmoeten
Centraal in de nieuwe huisvestingsvisie van Talis staat ‘ontmoeten’. Maria: “Om ons werk voor de huurders goed te kunnen doen, werken we veel samen met partners. Door ontmoeting te creëren op de kantoren, worden de lijnen korter en kun je sneller schakelen. Dat was ook een belangrijke reden van het bestuur om samen te wonen met welzijnsorganisatie Bindkracht10. Samen zetten we ons in voor onze huurders in de stad Nijmegen met bijvoorbeeld huurachterstanden of eenzaamheid. We zitten op kantoor gewoon naast elkaar en delen alle faciliteiten. Daarnaast zitten we naast het WerkBedrijf. Op dit moment maken we gebruik van hun horecavoorziening, maar voor de toekomst zien we nog veel meer kansen om verder samen te werken.”

De mens van nu
“Deze manier van werken past bij de mens van nu,” vat Marjan die nieuwe werkwijze van Talis samen. “Je zit niet meer hele dagen op kantoor op een vaste plek, maar werkt waar je het beste je werk kunt doen. Dat betekent voor ons plaats- en tijdonafhankelijk werken. Dat betekent ook dat we werken met verschoven werktijden, waardoor je bijvoorbeeld in de ochtend kunt sporten en in de avond nog een uurtje aan het werk gaat. Verder investeert Talis veel in de brede ontwikkeling van medewerkers, zoals via opleidingen, het stimuleren om zelf in netwerken te zitten en meedenken over besluitvorming. Veel collega’s maken hier gebruik van.”

Modern werkgeverschap
Het nieuwe kantoor van Talis sluit volgens het duo goed aan bij modern werkgeverschap. Maria: “Door er te zijn op de plekken waar het werk te doen is, leveren we een maatschappelijke bijdrage aan de ontwikkeling van een gebied. Dat was de reden dat we ons in 2014 vestigden in het voormalig Honigkantoor aan de Waalbandijk. Hier is langs de Waal een prachtig en groot woon- en leefgebied ontstaan. En zoals gepland moest ons pand daar plaatsmaken voor woningbouw. We hebben er opnieuw voor gekozen om ons te vestigen op een plek waar het werk te doen is, namelijk in de Winkelsteeg. Hier gaat binnenkort een grote herontwikkeling plaatsvinden en start de bouw van 500 tijdelijke, verplaatsbare woningen voor de nieuwe buurt NDW21. Dit doen we samen met de andere Nijmeegse corporaties en in nauwe samenwerking met de gemeente.”

Grand Café
Het nieuwe kantoor is gerealiseerd met een brede vertegenwoordiging van de organisatie, vervolgt Marjan: “Er is veel aandacht voor duurzaamheid. Zo is een groot aantal materialen uit het oude kantoor opnieuw gebruikt, zoals plafondplaten, vloerbedekking en meubilair. Ook hebben we vooraf andere corporaties bezocht om te leren waar we rekening mee moeten houden en ‘ontmoeten’ uit te kunnen stralen. Wij hebben bijvoorbeeld geen afgesloten balie en huurders en partners zijn welkom om plaats te nemen in ons Grand Café, het fysieke hart van ons gebouw waar bijvoorbeeld ook bijeenkomsten worden georganiseerd omtrent de bouw van de NDW21 buurt. Verder zijn er allerlei verschillende ontmoetingsplekken; van klein tot groot, van informeel tot échte vergader- of Teams-ruimtes, die je met een app kunt reserveren.”

Van dromen naar routepad
De mogelijkheid om overal en op ieder device je werk te kunnen doen én je spullen bij je te hebben, is essentieel om modern werkgeverschap mogelijk te maken. Marjan: “Maar het gaat veel verder dan het faciliteren van ICT alleen. Het betreft ook een culturele switch waarbij iedereen in de organisatie wordt meegenomen. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. Zo hebben we samen met de business gekeken naar hoe we digitalisering willen inzetten in ons dagelijkse werk. Zodra je die ‘dromen’ op papier hebt, kun je kijken naar wat daarvoor nodig is en een routepad uitstippelen. Een onderdeel van dat pad is de keuze voor ons nieuwe ERP-systeem Tobias365. De adoptie van dit nieuwe systeem gaat heel soepel binnen de organisatie, juist omdat we samen hebben opgetrokken. En omdat het eigen maken van de systemen zo gemakkelijk gaat, zijn we zo min mogelijk bezig met administratieve taken en hebben daardoor juist tijd over voor het echte gesprek met onze huurders.”

Binding houden
Op de vraag of de nieuwe manier van werken van Talis vraagt om andere competenties van medewerkers, zegt Marjan: “Binnen het MT voeren we hierover actief gesprek. Sommige collega’s werken namelijk hele dagen thuis, maar dan kun je de binding met de organisatie verliezen. We faciliteren daarom bewust ontmoetingsmomenten. Bijvoorbeeld teamoverleggen en via inspiratiesessies over vakontwikkelingen zoals cybersecurity en robotisering.”

“Verder vraagt de AVG ook aandacht als je een kantoor deelt met partners. Ook hier spelen we op in, bijvoorbeeld met filmpjes of een integriteitsspel wat momenteel in ontwikkeling is. Dit is een soort ganzenbord waar je – onderweg naar de finish – vragen tegenkomt. Denk aan iets als ‘je ziet een collega een pak papier onder z’n arm mee naar huis nemen, wat doe je?’ De bedoeling van het spel is dat je met elkaar over de onderwerpen in gesprek gaat en ervaart dat er geen goed of fout is. Alles zit in het grijze gebied en juist daarom is het zo belangrijk om normen en waarden te bespreken.”

Stralende mensen
De nieuwe manier van werken heeft volgens Marjan op verschillende vlakken al een positief effect teweeg gebracht. “We zien letterlijk dat mensen stralen op het nieuwe kantoor. Mensen zijn blij en er heerst een goede sfeer. Voor de huurder is het voordeel dat ons centrale kantoor en de wijkkantoren persoonlijk contact stimuleren. Dat is in onze ervaring waar huurders baat bij hebben. Omdat ze daarbij steeds meer processen digitaal kunnen doorlopen, hebben we meer tijd over om maatwerk te bieden aan hen die daar behoefte aan hebben. Hoe makkelijker je processen zijn, hoe meer tijd je hebt om het gesprek aan te gaan. Daarnaast merken we met Bindkracht10 dat de lijnen veel korter zijn. Zo ontstaan er nog makkelijker samenwerkingen, bijvoorbeeld bij het organiseren van activiteiten voor huurders.”

Reuring
Maria beaamt dit: “Je ziet heel veel reuring en dat bevestigt dat het idee dat we voor ogen hadden werkt. Bijvoorbeeld met het ontmoeten; mensen maken gebruik van de grote tafel middenin ons Grand Café en om elkaar te ontmoeten. Dat is heel gaaf om te zien.”

Blijvende werkwijze
Talis hoopt het moderne werkgeverschap de komende jaren verder te ontwikkelen, sluit Marjan af: “Zo verwachten wij dat we met nog meer partners in het kantoor gaan samenwerken. Verder hopen we als Talis zelf hier met veel plezier actief te blijven. Misschien verhuizen we over tien jaar weer naar een andere plek waar het werk dan gedaan moet worden. Maar deze nieuwe manier van werken, dat is een blijvertje en een basis om het moderne werkgeverschap steeds verder te ontwikkelen.”

*Marjan Heijink heeft sinds medio januari haar verantwoordelijkheden overgedragen aan de nieuwe Manager Bedrijfsvoering Auke Jacobs.

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: William Moore