Multichannel; easyContact als centrale basis voor al het digitaal klantcontact

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Als we de vraag stellen: “Welke ontwikkelingen hebben we de afgelopen tien jaar gezien op het gebied van digitale communicatie bij woningcorporaties?”, dan krijgen we al snel de volgende antwoorden: de uitbreiding van websites met klantportalen, de verschuiving van het versturen van brieven naar het versturen van e-mail, de inzet van digitale nieuwsbrieven om magazines of krantjes te vervangen en de introductie van webcare voor de verschillende social media-kanalen.

CMS of een platform?
Dit zijn allemaal goede ontwikkelingen, maar in onze optiek is er in de basis veel meer mogelijk. Dit begint bij de inzet van de juiste oplossing. Bij Qvision praten we ook niet meer over de inzet van een Content Management Systeem (CMS), maar over de inzet van een content platform. Het verschil? Een CMS wordt vaak ingezet om één kanaal (bijvoorbeeld een website) te beheren, terwijl met een platform content centraal wordt beheerd die vervolgens kan worden ontsloten naar een veelvoud aan digitale kanalen. Daarnaast biedt een platform de klant de mogelijkheid om geheel zelfstandig nieuwe kanalen toe te voegen en in te richten.

easyContact Multiweb
Voordat de corporatie Bergopwaarts uit Deurne gebruik ging maken van de oplossingen van Qvision, beheerde de afdeling communicatie meerdere websites voor onder andere nieuwbouwprojecten. Dit gebeurde met verschillende CMS’en van verschillende leveranciers. Door de inzet van easy-Contact multiweb is Bergopwaarts nu zelf in staat om nieuwe websites aan te maken, vorm te geven en in te richten zonder dat hier enige technische kennis voor nodig is.

Middels het platform kunnen deze websites worden voorzien van alle modules en mogelijkheden die ook beschikbaar zijn op de website van de corporatie zelf. Denk hierbij aan een zoekfunctie, veel gestelde vragen, formulieren, enquêtes, fotoalbums, nieuws en nog veel meer. Het is zelfs mogelijk om content zoals teksten, nieuws of formulieren te delen tussen de verschillende kanalen. Zo kan er bijvoorbeeld een contactformulier worden aangemaakt dat vervolgens op meerdere websites wordt ingezet. In de praktijk zien we dat de eenvoud waarmee een website kan worden opgezet leidt tot een veel effectievere inzet van het medium internet. Zo zien we dat websites worden ingezet voor nieuwbouwprojecten, een geschillencommissie, een huurdersverenging of zelfs om snel een enquête uit te kunnen zetten.

easyContact Screen
Maar ook de inzet van narrowcasting vanuit datzelfde content platform biedt voor woningcorporaties hele interessante mogelijkheden. Veel corporaties hebben één of meerdere televisieschermen in hun ontvangstruimte waarop informatie voor bezoekers wordt gepresenteerd. Deze worden vrijwel altijd beheerd via een apart systeem waardoor informatie door bijvoorbeeld de afdeling communicatie op meerdere plaatsen moet worden ingevoerd. Met de inzet van easyContact screen wordt het beheer een stuk eenvoudiger. Zo kan bijvoorbeeld een nieuwsbericht direct op zowel één of meerdere websites als op één of meerdere narrowcasting kanalen worden gepubliceerd. Hetzelfde geldt voor informatie, woningaanbod, resultaten van enquêtes, etc.

Maar als we narrowcasting gaan inzetten om informatie te kunnen delen met bewoners van complexen wordt het nog veel interessanter! Door in de entree van een complex een televisie op te hangen, kan het ouderwetse prikbord de deur uit. Vervolgens kan informatie worden gedeeld vanuit de afdeling communicatie van de woningcorporatie, kan een gebouwbeheerder informatie plaatsen en kunnen er zelfs pagina’s worden gemaakt waarop de VvE informatie kan publiceren. Daarnaast is het mogelijk om bijvoorbeeld te tonen welke reparatieverzoeken er zijn ingediend voor algemene ruimtes. Ook het aanmaken en inrichten van deze narrowcasting kanalen wordt eenvoudig met de inzet van easyContact. En alles wat je op locatie nodig hebt, is een Smart TV met een internetverbinding!

Qvision – Nieuwsgierig geworden? Wij nodigen u graag uit om kennis te maken met ons om te kijken wat Qvision voor uw organisatie kan betekenen.

Bron: CorporatieGids 2018 | Foto: Qvision