Nieuwe Huisvestingswet centraal bij WoningNet op CorporatiePlein

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Eén van de grootste veranderingen de afgelopen jaren bij woningcorporaties, is de nieuwe Huisvestingswet. Shared Servicecenter voor woningcorporaties WoningNet focust zich dan ook op de nieuwe regelgeving tijdens CorporatiePlein, het bedrijfsvoering & ICT-evenement voor woningcorporaties, op 24 september in Expo Houten. CorporatieGids.nl ging met WoningNet in gesprek om te zien hoe het bedrijf hier precies op wil inspelen.

"Met de komst van de nieuwe Huisvestingswet zijn de regels op het gebied van woonruimteverdeling flink veranderd," dat stelt Bram de Rooij, Innovatiemanager van WoningNet. "Door de nieuwe passendheidsnorm - de Blok-norm - veranderen de regels voor het passend toewijzen van sociale huurwoningen. Een grote groep woningzoekenden zal hierdoor te maken krijgen met een beperking van hun keuzevrijheid. WoningNet en RIGO organiseren op 1 september een praktijkbijeenkomst, waarin zij medewerkers van corporaties en gemeenten laten zien welke gevolgen de Blok-norm heeft voor woonruimteverdeling. Gezamenlijk bedenken en beoordelen we oplossingen. Deze worden uiteindelijk uitgewerkt om corporaties en gemeenten te helpen bij het kiezen van de juiste oplossing om passend toewijzen te implementeren in hun woonruimteverdeling."

"Om de effecten te monitoren van keuzes die zijn gemaakt, biedt WoningNet verschillende managementinformatieproducten. Zo kan gekeken worden of het beleid en de nieuwe regelgeving resultaat hebben gehad én kan tijdig bijgestuurd worden."

Volgens Bram zit de kracht bij WoningNet in de samenwerking: "Wij denken mee met corporaties en bieden producten, diensten en bijeenkomsten van goede kwaliteit. De komst van de nieuwe Huisvestingswet zorgt er bijvoorbeeld voor dat de samenwerking anders ingericht moet worden. Wij geven onze klanten advies en werken samen met hen aan de juiste oplossing."

Daar blijft het niet bij volgens Bram: "Met onze kennis en expertise brengen we de woonruimtebemiddeling van corporaties op een hoger niveau. Dit levert hen kostenbesparing en efficiëntie op. Niet alleen de corporaties profiteren hiervan, maar ook hun woningzoekenden. Daarnaast neemt ons Klantcontactcentrum (KCC) corporaties werk uit handen door woningzoekenden voorlichting te geven over woonruimteverdeling en hen te adviseren in hun zoektocht naar een geschikte woning. Ook neemt ons KCC ander werk uit handen, zoals betalingen en mutaties. Corporaties kunnen zich met een gerust hart op hun kerntaken concentreren en overige processen uitbesteden aan WoningNet."

WoningNet is tijdens CorporatiePlein te vinden op stand 22.