Online dienstverlening: 4 tips voor de beste selfservice

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De coronacrisis zorgt ervoor dat we elkaar niet live kunnen zien. Net als veel andere bedrijven werken we bij Kubion veel vanuit huis. In contact met klanten is goede selfservice nu essentieel. Daarom vier belangrijke tips om deze ‘do-it-yourself’ dienstverlening goed in te richten.

1 Verdiep je in de mogelijkheden van jouw site
Weet jij eigenlijk wel wat er allemaal mogelijk is binnen jouw site? Wat kunnen bezoekers zelf online regelen? En hoe en waar vinden zij die kennis en taken? Veel site- en contentbeheerders zijn niet volledig op de hoogte van alle mogelijkheden die hun site biedt. Dat kan komen doordat het cms-systeem niet zo gebruiksvriendelijk is. Of doordat er weinig of zelfs geen kennis beschikbaar is. Zonde!

Verdiep je in de mogelijkheden van jouw site. Misschien is online kennis beschikbaar of kan je een training volgen. Alleen als je zelf begrijpt wat je doet en kan, kan je jouw klant échte goede service bieden en continu jouw service verbeteren.

2 Gebruik de woorden van jouw bezoekers
Het maken en inrichten van een site is, zeker de eerste keer, een flinke klus. Een valkuil tijdens dat inrichten, is dat je vergeet voor wie je dit eigenlijk doet. Hierdoor kan content ontstaan die moeilijk te vinden en begrijpen is.

Ken je bezoekers. Maak profielen, zodat je weet hoe oud ze zijn, waar ze voor komen en wat ze nodig hebben. Schrijf in de taal van je bezoekers. Heb je geen inzicht in het gedrag van jouw bezoekers? Zorg dan dat je aan de slag gaat met tools die jou dit inzicht geven. Dat kan bijvoorbeeld met Google Analytics. Of ingebouwde rapportagetools van jouw software.

3 Geef aandacht aan jouw zoekfunctionaliteit
Een belangrijk onderdeel van selfservice , is dat jouw klant snel de juiste informatie of uit te voeren taken kan vinden. De navigatie op jouw site moet dus tiptop in orde zijn. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers bij voorkeur via de zoekbalk navigeren. Zeker de nieuwe generaties. Maar voor een goed werkende zoekbalk en gepaste zoekresultaten is vaak juist te weinig aandacht van beheerders.

Zorg ervoor dat je weet hoe jouw zoekfunctie werkt. Zorg voor een duidelijke, overzichtelijke zoekresultatenpagina. Gemiddeld kijken bezoekers slechts 1,17 seconden naar die pagina (Mediative, 2014). Dus moet deze snel te scannen zijn. Zorg er daarnaast voor dat er alleen relevante content in de zoekresultaten verschijnt, en dat dit de meest passende zoekresultaten bovenaan verschijnen. Hier heb je vaak meer grip op dan je denkt.

4 Kies een geschikte partner
Maak bij het inrichten en beheren van je site gebruik van de kennis van je leverancier. Bij Kubion vinden wij het belangrijk dat jij weet wat je doet en kan doen. Op ons platform IRIS heb je daarom zelf grip op de zoekfunctionaliteit. In onze laatste release (IRIS 4.7) hebben we zoeken voor selfservice verder geoptimaliseerd. Zo meet je nu ook het zoekgedrag van bezoekers en bepaal je zelf welke content doorzocht mag worden.

Onze ontwikkelaars maken elk ontwerp zo gebruikersvriendelijk mogelijk. Zodat je geen ellenlange handleidingen nodig hebt om aan de slag te gaan. En wil je op een later tijdstip toch meer weten? Dan kun je gewoon naar ons Kennisplein.

Aan de slag!
Dus, waar wacht je nog op? Snel aan de slag met jouw selfservice site! Want er valt genoeg te winnen. Ook nu kan je nog altijd goede service verlenen.

Bron: Kubion, Foto: Kubion