Op weg naar een intelligente woningcorporatie

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Bedrijven passen steeds meer intelligente technologieën toe binnen hun dagelijkse processen. Maar dit is niet alleen voorbehouden aan het bedrijfsleven. Deze technologieën zijn ook beschikbaar en goed toepasbaar voor woningcorporaties. Daarmee gaat de digitale transformatie van de corporatiesector naar de volgende fase. Denk aan het matchen van facturen door de inzet van kunstmatige intelligentie (AI) of het optimaliseren van (preventief) onderhoud met behulp van sensoren. Ook de rol van Controlling kan anders worden ingericht omdat deze steeds meer geïntegreerd wordt met Financiën.

Nieuwe technologieën en de digitale transformatie, maar ook bijvoorbeeld politiek en economie spelen een rol in de veranderende wereld van woningcorporaties. De (lokale) overheid stelt (nieuwe) eisen aan corporaties. Steeds meer producten en diensten komen tot stand door samenwerkende organisaties. Technologieën die we privé al geruime tijd gebruiken, vinden nu hun weg naar het bedrijfsleven. Het zijn stuk voor stuk veranderingen waar op corporaties moeten blijven reageren. Tegelijkertijd wordt van hen verwacht dat ze excelleren in hun dienstverlening. Meegaan met nieuwe ontwikkelingen én excellent blijven presteren is alleen mogelijk door de inzet van innovatieve technologieën waardoor een intelligente corporatie ontstaat.

Data is van onschatbare waarde
Het effect van bijna alle technologische ontwikkelingen is een explosie van data. Dat hoeft geen nadeel te zijn. Als je de data kunt vertrouwen, schetst deze een reëel beeld van de waarheid. Zijn de juiste gegevens op het juiste moment en op de juiste manier aanwezig, dan kunnen ze van onschatbare waarde zijn.

Data alleen is echter niet voldoende. Je wilt inzichten krijgen die je kan omzetten in acties. Dat vraagt om een platform waarmee je snel functionaliteit kunt bieden. Intern, maar ook aan huurders, (keten)partners en stakeholders. Een platform dat de mogelijkheden van het core ERP-systeem uitbreidt met de nieuwe mogelijkheden op het gebied van Internet of Things, voorspellende analyses, machine learning, artificial intelligence, integratie en security. Een platform dat de strategie van de corporatie volgt, en niet andersom.

Intelligentie zit in mensen én systemen Vroeger zat data in de systemen en intelligentie voornamelijk in de mensen. Tegenwoordig zit de intelligentie ook in de systemen. Door technologische innovaties als machine learning is zelfs standaard software inmiddels zelflerend en in staat veel complexere taken dan vroeger te verwerken. Ctac maakt die intelligente slagkracht voor woningcorporaties beschikbaar. Daarvoor ontwikkelden wij specifiek voor de Nederlandse woningcorporaties Fit4Woco.

Fit4Woco heeft een digitaal platform, een intelligente suite en tal van innovatieve technologieën aan boord. Alles wat u nodig heeft voor de corporatie van de toekomst. Wat maakt Fit4Woco zo bijzonder? Een paar voorbeelden.

Makkelijker beslissen
Het digitale ‘in-memory’ platform van Fit4Woco verbindt data, werkstromen en processen met elkaar. Hierdoor is altijd de juiste data beschikbaar voor realtime inzicht. Deze inzichten vormen het fundament onder betere en snellere beslissingen. Ook anticiperen op ontwikkelingen wordt veel makkelijker.

Een enkel systeem voor álle processen
De intelligente suite ondersteunt álle bedrijfsprocessen voor de dagelijkse operatie. Omdat al die processen door één systeem ondersteund worden, sluiten ze naadloos op elkaar aan. Processen werken met elkaar samen en praten met elkaar. Denk bijvoorbeeld aan de volledige integratie van alle (bouw)ontwikkelingen met de financiële administratie. Dankzij de inzet van machine learning kunnen allerlei repeterende taken eenvoudig geautomatiseerd worden. Het resultaat is een veel efficiëntere en effectievere bedrijfsvoering.

Intelligent kennisportaal
De medewerkers van het KCC en huur ders hebben de mogelijkheid om 24/7 zaken als reparaties, betalingsregelingen en mutaties direct te regelen en dat ook in één keer goed af te handelen (first time right). Nu komt het nog opval lend vaak voor dat herhaalvragen worden gesteld omdat de status voor de huurder niet duidelijk is. Hierdoor duurt een administratieve afhandeling van bijvoorbeeld een reparatieverzoek gemiddeld zo’n 60 tot 70 minuten.

Door inzet van onder meer machine learning en een intelligent kennissysteem is er veel tijdswinst te boeken in de afhandeling van vragen en verzoeken. Komt er een vraag binnen, dan stelt het kennissysteem een aantal vragen om het probleem duidelijk vast te leggen. Vervolgens kan direct een afspraak worden ingepland voor reparatie dankzij de integratie met het systeem van de partner. Huurder, corporatie en ketenpartner(s) worden automatisch op de hoogte gehouden van de afhandeling en afsluiting van de vraag. Zonder handmatig werk. Zo zorgen geautomatiseerde werkstromen voor efficiëntie, tijdbesparing en een effectieve afhandeling.

Fit4Woco, voor wie van zijn huurders houdt
Al meer dan 25 jaar helpt Ctac or ganisaties om hun ambities waar te maken door zoveel mogelijk waarde toe te voegen. Dat doen we door de inzet van slimme technologieën en oplossingen.

Met Fit4Woco biedt Ctac alle woningcorporaties een state-of-the-art, innovatieve, toekomstbestendige, modulair opgebouwde, gebruikersvriendelijke ERPoplossing voor de wendbare, intelligente corporaties. Deze oplossing wordt als een dienst aangeboden. Meer weten? Ga naar www.ctac.nl/Fit4Woco.

Bron: CorporatieGids 2019 | Foto: Ctac