Oriëntatie; Managementinformatie: aanjager van verandering

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Corporaties gebruiken managementinformatie op allerlei manieren. Van operationeel tot strategisch niveau en van primaire tot ondersteunende processen. Op strategisch niveau wordt managementinformatie ingezet ter onderbouwing van besluitvorming en om te rapporteren over de resultaten van de voorgaande periode. Op operationeel niveau wordt managementinformatie met name ingezet op het monitoren van prestaties.

De toepassing van managementinformatie in de verbetering van de bedrijfsprocessen (procesmanagement) is echter beperkt. Dit procesmanagement kenmerkt zich door verandering met als doel verbetering, wat op zichzelf niet nieuw is. Procesmanagement heeft als doel sturing te geven aan de ontwikkeling, inrichting en implementatie van nieuwe en bestaande bedrijfsprocessen. Met behulp van managementinformatie kan het procesmanagement echter beter gestuurd worden. Managementinformatie helpt in het identificeren van de kansen die er liggen in de bedrijfsprocessen.

Procesverbetering kan op verschillende manieren. Het betrekken van managementinformatie in procesverbetering kan zowel vooraf als in de uitvoering.

Als je de informatie vooraf gebruikt, dan zoek je in de managementinformatie naar trends. Bijvoorbeeld; daar waar de kosten, doorlooptijd of andere zaken oplopen is ‘iets’ aan de hand. Naast interne managementinformatie, kan ook gekeken worden naar de corporatie score in diverse benchmark onderzoeken.

Ook tijdens de uitvoerende fase van procesmanagement is managementinformatie van belang. Bijvoorbeeld als analyse van knelpunten in de huidige bedrijfsprocessen. Daarmee kunnen verbeterpunten vastgesteld worden. De informatie kan ook gebruikt worden voor het valideren van een nieuw ontworpen proces. Ook het selecteren en ontwikkelen van de noodzakelijke ICT-middelen en het implementeren daarvan kan op basis van de juiste managementinformatie plaatsvinden.

Het actief inzetten van managementinformatie om de corporatie beter te laten presteren biedt dus volop kansen. Vanuit deze optiek pak je ook de punten aan waar het meeste winst te behalen valt. Bovendien kan met het verhelpen van knelpunten in het proces steeds een goed onderbouwde business case worden opgesteld. Hiermee voorkom je dat investeringen worden gedaan die geen of een veel te lange terugverdientijd kennen.

Auteur: René van den Brand is Business Consultant bij VVA-informatisering

Bron:CorporatieGids2013