Outsourcing maakt professionaliseringsslag Rochdale mogelijk

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Centric heeft voor Woningstichting Rochdale een nieuwe ICT-infrastructuur ingericht in zijn datacenters in Gouda en Moordrecht. “Onze organisatie maakt momenteel een professionaliseringsslag door, zowel qua organisatie als qua techniek. Door onze ICT-infrastructuur en het beheer ervan bij Centric onder te brengen, weten we zeker dat we dit gaan realiseren”, zegt Jan Abels, ICT-manager bij de corporatie.

Kunt u iets vertellen over de organisatie?
"Woningstichting Rochdale is een woningcorporatie die ongeveer 40.000 eenheden in verhuur heeft in Amsterdam en omgeving. De huidige organisatie is ontstaan uit een fusie tussen Bouwvereniging Rochdale en Patrimonium."

Waarom een nieuwe ICT-infrastructuur?
"Naast de impact die de fusie heeft op onze organisatie, heeft dit ook op ICT-gebied gevolgen gehad. We moesten van twee ICT-afdelingen één afdeling maken en hadden met twee primaire systemen te maken, wat niet efficiënt was. We hadden ook een verouderde infrastructuur en wilden ons voorbereiden op de toekomst. Dit was de aanleiding om te kiezen voor een nieuwe, toekomstbestendige oplossing. We zagen het beheren van onze infrastructuur niet langer als een kernactiviteit van Rochdale, maar wilden deze uitbesteden aan een externe partij."

Wat was uw rol in dit project?
"Ik ben niet bij het voortraject zelf geweest. Dit is in 2008 geïnitieerd door een interim ICT-manager die de hele aanloop en voorbereiding heeft gedaan. Ik ben hier in de zomer van 2009 als ICT-manager binnengekomen op het moment dat de feitelijke outsourcing plaatsvond. Mijn activiteiten waren gericht op de organisatie eromheen, dus het uitvoeren van het beheer, de samenwerking met de beheerafdeling van Centric en de onderlinge communicatie. We zijn inmiddels in een stabiele situatie terechtgekomen qua infrastructuur."

Hoe was de ICT-situatie voorheen?
"We hadden onze eigen computerruimte met onze eigen servers, verdeeld over twee locaties, en voerden hiervoor zelf het beheer uit. De omgeving was technisch gezien zwaar verouderd en de continuïteit en betrouwbaarheid waren een probleem. We hebben toen wel een aantal maatregelen genomen om te zorgen dat de boel weer tijdelijk draaide, als opstart naar een nieuwe omgeving. Daarna zijn we het traject gestart voor een nieuwe infrastructuur.

Achteraf zijn we tot de conclusie gekomen dat er intern te weinig aandacht is geweest voor de kwaliteit van de ICT-voorziening. Door met de ICT naar een derde partij te gaan, krijg je een veel heldere, zakelijkere relatie en kun je intern duidelijker laten zien dat je bepaalde zaken goed moet regelen en dat je voor deze service een bepaalde prijs moet betalen."

Hoe zijn jullie bij Centric terecht gekomen?
"Wij hebben destijds vijf ICT-leveranciers benaderd om deze service voor ons in te vullen. Centric kwam in de totaalbeoordeling als beste naar voren. We hebben hierbij gekeken naar een combinatie van prijs, kwaliteit en ervaring in de markt."

Wat houdt de nieuwe situatie in?
"Wij hebben onze nieuwe infrastructuur op twee locaties bij Centric draaien. De hoofdlocatie is het hoofdkantoor in Gouda, de uitwijklocatie in Moordrecht. Een van de belangrijke redenen om uit te besteden is dat wij anders substantieel hadden moeten investeren om de kwaliteit die we voor ogen hadden te behalen. Dus uiteindelijk zijn we goedkoper uit. Zeker als je zaken meerekent als huisvestingskosten, noodstroomvoorzieningen en brandvoorzieningen."

Wat is het voordeel van een uitwijklocatie?
"Als er op de hoofdlocatie om een of andere reden problemen zijn met de applicaties of de continuïteit, dan kan een beperkte groep medewerkers toch verder werken via de uitwijklocatie. In de periode erna kunnen we dit opschalen naar een steeds grotere groep gebruikers."

Waarom ook het beheer uitbesteden?
"Dit is voor ons een kwaliteitswaarborg. We verwachten dat Centric de kwaliteit en continuïteit biedt die wij nodig hebben, zodat wij ons daar intern niet mee bezig hoeven te houden. Onze gefuseerde ICT-afdeling is hiervoor te klein, deze doet nog wel de eerstelijns helpdesk.

Onze organisatie maakt momenteel een professionaliseringsslag door, waarbij we meer willen voldoen aan de standaarden van vandaag. Zowel qua organisatie als qua techniek. Dit gaat makkelijker door gebruik te maken van professionals in de markt, zoals Centric, dan wanneer je dit intern regelt. Onze ICT-afdeling is een interne serviceverlener, die gestuurd wordt door andere interne belangen. Door de ICT uit te besteden, is er extra druk om ons professioneel te organiseren en dat is een van de doelstellingen die we ons als organisatie gesteld hebben voor de komende paar jaar. Door deze dienst van Centric af te nemen, weten we zeker dat we dit gaan realiseren."

Bron: Centric