Overlast een probleem dat overal voorkomt, nu nog digitaal melden!

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Overlast, iedereen heeft er wel eens last van. Het kan geluidshinder zijn van uw buren of bijvoorbeeld in de vorm van rondzwervend afval. Omdat overlast een veel voorkomend probleem is, en het aantal meldingen stijgt, is het belangrijk dat uw huurders weten hoe zij hier mee om kunnen gaan of wat zij er aan kunnen doen. Hier vindt u een aantal tips.

Overlast is een landelijk probleem. Niet alleen inwoners van grote steden hebben hier last van, ook bewoners van het plattenland (1). Wanneer gesproken wordt over burenoverlast, geeft bijna een kwart (22%) van alle Nederlanders aan dat zij hier soms last van hebben. Een op de twintig ervaart dit zelfs vaak (1). Ook is het aantal Nederlanders dat burenoverlast als een groot probleem ziet vorig jaar gestegen (2). Alleen al in de gemeente Amsterdam ontvangt de politie iets meer dan 36 meldingen per dag van burenoverlast (3).

Wanneer wordt last overlast?
Overlast is een ruim begrip dat voor iedereen een andere betekenis heeft. Er is namelijk verschil tussen het ervaren van last en overlast. Men spreekt van last wanneer de buren de deuren hard dichtslaan of wanneer het volume van de televisie te hard staat, de gewone leef-geluiden dus. Er kan pas worden gesproken van overlast, als een probleem vaker of langdurig voorkomt. Voorbeelden zijn harde muziek, stank, vuil, ruzies of zelfs overhellende bomen. Geef daarom als woningcorporatie duidelijk en met voorbeelden aan wat overlast is.

Overlast, een fors probleem
Het ervaren van overlast, en met name burenoverlast, komt veel voor en wordt ook als een steeds groter probleem ervaren. Het meldpunt Beter Buren ziet een forse stijging van het aantal meldingen. In 2013 steeg het aantal meldingen van burenoverlast met 22%. De stijging kan volgens het meldpunt verklaard worden door de economische crisis, meer mensen zitten werkloos thuis en worden hierdoor vaker met elkaar en elkaars leefgeluiden geconfronteerd (4).

Wat zet u op de overlastpagina?
Veel corporaties geven op hun website aan dat men vaak niet beseft dat zij overlast veroorzaken totdat iemand hen er op wijst. Een veelgenoemde eerste stap op de websites van corporaties, is om de overlast bespreekbaar te maken met de veroorzaker. De tip die vaak gegeven wordt is om de overlastveroorzaker niet aan te spreken wanneer u zelf geïrriteerd of boos bent, maar om te wachten tot u gekalmeerd bent. Wanneer het aanspreken niet tot een oplossing leidt, bieden sommige corporaties de mogelijkheid aan om buurtbemiddeling in te schakelen. Het voordeel van buurtbemiddeling is dat zij onbevooroordeeld en onpartijdig kunnen bemiddelen tussen twee partijen. Een andere manier om overlast onder de aandacht te brengen is door bijvoorbeeld een schoonmaakactie te organiseren, zoals in de video van Rochdale te zien is.

Heldere informatie
Het belang van duidelijke informatie over overlast wordt, met name door de stijging van het aantal meldingen, steeds groter. De meeste corporaties hebben een vorm van informatie over overlast op de website staan. Meer dan de helft van de corporaties beschikt zelfs over alle benodigde informatie. Belangrijke informatie om op de overlastpagina van uw website te plaatsen:
- Uitleg over overlast
- Tips om overlast tegen te gaan en hoe hier mee om te gaan
- Hoe en waar kan men overlast melden
- Wat wordt er met deze melding gedaan
- Vermeld de contactgegevens, zowel van de corporatie, maar ook vande contactorganisaties waar overlast gemeld wordt

Goede uitleg
Ruim de helft van de woningcorporaties geeft goede informatie weer over overlast. Namelijk: uitleg over overlast, tips, wat u er aan kunt doen en contactgegevens. Ondanks de toename in overlast, ontbreekt bij 17% van de Nederlandse corporatiewebsites informatie over overlast (5). Onderstaand een aantal goede tips ter preventie van overlast die wij tegen kwamen op de overlastpagina van corporaties:
- Maak overlast bespreekbaar met uw buren
- Stel uw buren op de hoogte als u een feest geeft
- Draai geen harde muziek in de vroege ochten of late avond
- Gebruik de gemeenschappelijke ruimtes niet als privé opslag of werkplaats

Digitaal overlast melden
Wanneer gekeken wordt naar mogelijkheid om overlast online bij de corporatie te melden, loopt de Nederlandse corporatiesector achter op het gebied van digitalisering van de dienstverlening. Bij meer dan de helft van de corporaties is het nog niet mogelijk om overlast via de website te melden. Het is bij ongeveer 1 op de 20 websites mogelijk via e-mail of een algemeen formulier, bij een kwart van de corporaties is een speciaal digitaal overlastformulier aanwezig op de website.

De meeste informatie is aanwezig, nu nog digitaal melden!
Overlast komt veel voor en wordt als een groot probleem ervaren. Het merendeel van de corporaties heeft informatie over het melden van overlast op de website staan. Bij meer dan de helft van de corporaties is zelfs alle benodigde informatie aanwezig. Op het gebied van online overlast melden kunnen corporaties nog een grote inhaalslag maken, onder andere door een digitaal formulier voor het melden van overlast op de website te plaatsen. Ook is het belangrijk om duidelijke tips, informatie en de contactgegevens van de corporatie op de ‘overlastpagina’ te vermelden.

Door: Iris Deen, ProImpact

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van ProImpact in de CorporatieGids 2014 te bekijken.