PCA met vijf tips om slimmer om te gaan met je buitendienst

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Bij veel organisaties wordt de service afdeling gezien als een kostenpost. Steeds meer bedrijven ontdekken echter dat fieldservice, onderhoud en beheerdiensten ook veel geld kunnen opleveren. Wilt u weten hoe?

1. Begrijp uw toegevoegde waarde
Het hebben van een goed product of een goede service en begrijpen hoe de waarde van dat product of die service uit te drukken. Wat doen wij beter dan anderen? Wat kan een klant zeggen waar wij heel blij van zouden worden? Wat kunnen we nog beter doen?

2. Focus op klantervaring en het klanttraject
Tegenwoordig zijn klantenrelaties belangrijker dan merkbekendheid. Het gaat om de totale customer journey en de beleving van het service proces. Traceer kritische punten in het service proces en vraag je bij elke stap afvraagt hoe u uw klanten kunt verrassen en blij kunt maken.

3. Werk slimmer samen
Productiviteit is heel belangrijk voor buitendienst medewerkers. Door te werken met cloud technologie en programma’s zoals Yammer en SharePoint kan eenvoudig kennis worden gedeeld, hoeft minder tijd besteed te worden aan meetings of e-mailen en beschikt u altijd over de laatste versie van uw checklist, handleiding of contract.

4. Richt u volledig op mobiele technologie
Als u niet achter wil komen te liggen op de concurrentie, zijn de volgende twee dingen cruciaal: Alles optimaliseren voor mobiele apparaten. Dit is wat klanten willen en het maakt het werk van service monteurs veel eenvoudiger. En steek tijd in de mogelijkheden van Internet of Things binnen uw branche, waarbij apparaten met elkaar verbonden zijn en data kunnen ontvangen en versturen. Op deze manier kunt u service transformeren van een ‘reactief’ naar een ‘proactief’-concept, omdat de klant vaak niet eens meer hoeft te bellen als iets niet goed werkt – u kunt er al iets aan doen voor de klant contact met u opneemt.

5. Behandel service als een integraal bedrijfsonderdee
Last but not least. Simpel, maar heel belangrijk – als uw field service organisatie gezien moet worden als een profit center, moet u deze ook zo behandelen.

Bron: PCA, Foto: PCA