Peter Bevers en Patrick Platschorre (Beveland Wonen): Aandacht met compassie maakt medewerkers onderdeel van verandering

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Een fusie tussen twee corporaties. Werken vanaf twee locaties. Het invoeren van een nieuw ERP-systeem. Beveland Wonen heeft in een korte periode een aantal grote veranderingen doorgemaakt. Maar hoe zorg je dat medewerkers zich betrokken blijven voelen? En welke rol kan een verandercoach hierin spelen? CorporatieGids Magazine sprak hierover met Peter Bevers en Patrick Platschorre, respectievelijk bestuurder en verandercoach bij de Zeeuwse corporatie. 

Op 1 januari 2020 zag de nieuwe woningcorporatie Beveland Wonen het levenslicht. Ontstaan vanuit de fusie tussen RWS partner in wonen en R&B Wonen, is de corporatie met circa 11.000 woningen een van de grotere Zeeuwse woningcorporaties. 

Zekerheid
“Als organisatie in verandering wil je medewerkers zo goed mogelijk meenemen. Dit start bij het bieden van zekerheid,” vertelt Peter. “Wij verkeerden in de bijzondere omstandigheid dat beide fusieorganisaties over uitstekende medewerkers beschikten en bovendien complementair waren aan elkaar. Daarom konden wij alle medewerkers zekerheid bieden door middel van een werkgarantie. Omdat er natuurlijk wel doublures waren, is sommige medewerkers een andere functie aangeboden of veranderde hun takenpakket. Daarnaast zijn de werkplekken anders ingedeeld en is de locatie gewijzigd voor een deel van de medewerkers. Velen kregen te maken met nieuwe collega’s. Wij zitten nog in dat proces van verandering, inclusief de verhuizing naar één gezamenlijk pand over een half jaar.”

Leiderschapsstijl
Bij een fusie van twee organisaties ligt de focus in eerste instantie op het stroomlijnen van de bedrijfsprocessen. Voor medewerkers is het niet altijd makkelijk om met de veranderende organisatie mee te bewegen. Als voormalig manager bedrijfsvoering merkte Patrick dat er meer behoefte was aan individuele aandacht. “Door de gesprekken met mijn team kwam ik erachter hoe medewerkers het veranderingsproces beleefden, wat de medewerker motiveert en mogelijk dwars zit. Door hier op individueel niveau aandacht aan te besteden, kun je op allerlei vlakken ondersteuning bieden aan medewerkers.”

Verandercoach
Waar Patrick als manager vooral situationeel leiderschap toepaste, verschoof dit nu meer naar een coachende leiderschapsstijl gericht op groei en veranderingsbereidheid van de individuele medewerker.   “Omdat het niet naast mijn reguliere werk als manager paste, heb ik in het MT voorgesteld om mij hier volledig aan te committeren. Het MT onderkende het belang en zo is de functie van verandercoach ontstaan.”

Het belang
De toegevoegde waarde van een verandercoach wordt gezien op verschillende fronten binnen de corporatie. “De inzet laat een positief effect zien bij onze medewerkers, wat uiteindelijk ook doorwerkt in de relaties met onze huurders, leveranciers en belangenhouders,” licht Peter toe. “Deze aanpak heeft de behoefte gewekt om hier meer mee te doen, ook na afronding van de veranderprocessen die nu lopen.”

Verantwoordelijkheid
Dat de mens centraal staat bij veranderingsprocessen bij Beveland Wonen wordt duidelijk wanneer het gevoel van verantwoordelijkheid naar voren komt. “Bij Beveland Wonen willen wij de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie leggen,” legt Peter uit. “Door vervolgens te sturen met vertrouwen, maak je dat mensen intrinsiek gemotiveerd zijn. Zij nemen verantwoordelijkheid, gaan met plezier naar hun werk en halen zodoende meer voldoening uit hun werk. Maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf.”

Echte aandacht
En dan de veranderingsbereidheid van medewerkers. Deze wordt volgens Patrick gevoed door echte aandacht voor de mens. “Aandacht voor medewerkers betekent aandacht met compassie. Dit betekent oprechte interesse, gericht op de ander. Zodoende worden medewerkers aangemoedigd om zijn of haar drijfveren, passies en potentie te ontdekken én te laten zien. Het bewust maken van het eigen gedrag en de wijze van communiceren is hier onderdeel van.”

Input
Behalve het voeren van gesprekken, is het zaak om de input ook serieus te nemen. Patrick licht toe: “De gesprekken die ik als verandercoach heb met medewerkers zijn vertrouwelijk. Het is wel zo dat ik een signaleringsfunctie heb richting het bestuur, de managers en HR. Het kan zo zijn dat meerdere medewerkers iets constateren of ergens mee zitten. Hierover breng ik, uiteraard geanonimiseerd, advies uit. Daarnaast maak ik op organisatie- en afdelingsniveau inzichtelijk waar de organisatie zich in het veranderingsproces bevindt. Door met bepaalde modellen te werken, laat ik de individuele gesprekken als input dienen.”

Leveranciersrol
Leveranciers hebben volgens Patrick ook een belangrijk rol als het gaat om het centraal stellen van de mens in een veranderende organisatie. “ICT-leverancier kunnen bij de implementatie van hun systemen meer aandacht besteden aan het coachende aspect. Wat is er nu echt nodig voor een corporatiemedewerker om hem of haar het systeem eigen te laten maken? Te vaak wordt een standaard trainingsprogramma afgedraaid. Niet voor elke medewerker is dat voldoende. Er zit veel verschil op individueel niveau hoe men leert. Ook hier kan de verandercoach een verbindende factor zijn.”

Persoonlijke groei
Voor woningcorporaties die aan de voet van een veranderingsproces staan hebben Peter en Patrick nog twee belangrijke tips. Peter: “Pak de kansen van een verandering aan. Tijdens een verandertraject zoals een fusie komen allerlei zaken bij medewerkers naar boven. Zelfs zaken waarmee medewerkers al jaren zitten en waar ze nooit aandacht aan hebben kunnen geven. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Een verandering is de uitgelezen kans om hier iets mee te doen.”

Patrick vult aan: “Stel een onafhankelijk iemand aan die medewerkers ondersteunt en handvatten biedt om de verandering goed te doorstaan en in de nieuwe situatie te floreren. In mijn ogen kan dat nooit een persoon zijn die dat naast zijn of haar functie gaat doen. Het is cruciaal dat de verandercoach onafhankelijk is en dat deze aan het begin van het verandertraject wordt benoemd. Een coach laat je op een andere manier naar een probleem kijken, zodat je bewust wordt van je eigen bijdrage aan de situatie én je mogelijkheden om daar iets mee te doen. Dit proces leidt tot persoonlijke groei. En dat is het mooiste wat er is.”

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Percy’s Creative Agency