Prestatie-inkoop: vertrouwen op de expertise van de leverancier

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Er moet minder gefocust worden op eisen en meer gekeken worden naar prestatiefactoren. Dat stelt Marten Venemans, manager bij Hoffman Krul & Partners. Het adviesbureau wil daarom vaker gebruikmaken van een andere methode: prestatie-inkoop. "Maak meer gebruik van de expertise van leveranciers."

Hoffman Krul & Partners wil zich als adviesbureau meer richten op de methode waarmee leveranciers de details rondom een opdracht meer zelf kunnen invullen. Een corporatie moet aangeven wat zij precies wil bereiken en de leverancier doet dat vervolgens op de meest effectieve manier: "Corporaties sturen nu vooral op eisen, en met prestatie-inkoop gaan we een kant op waar vooral gekeken wordt naar welke prestaties behaald worden."

Het voordeel van prestatie-inkoop
Volgens Venemans heeft die aanpak voordelen voor alle deelnemende partijen: "Prestatie-inkoop is een andere manier van denken en werken. De klant beslist wat hij als uitkomst wil hebben voor een bepaald budget, de leverancier bepaalt vervolgens hoe dit gebeurt. Eén van de voordelen die woningcorporaties hier uit kunnen halen is dat er meer gebruikgemaakt wordt van de expertise van leveranciers. Deze maken namelijk gebruik van oplossingen en ideeën die handiger en beter zijn dan jij op papier kunt zetten. Ook scheelt het veel tijd en werk, aangezien een corporatie niet in detail hoeft uit te leggen hoe ze iets willen hebben en ze vervolgens te horen krijgen dat niemand dit kan leveren."

Minder werk en meer inzicht
Deze manier verschilt volgens de manager van Hoffman Krul & Partners van de aanpak die woningcorporaties op dit moment gebruiken: "Als je bijvoorbeeld kijkt naar de ICT-aanpak, dan zit daar een groot verschil. Corporaties maken nu een uitgebreid programma van eisen waaraan een nieuw systeem moet voldoen. Leveranciers zeggen vervolgens dat ze dit wel kunnen omdat ze anders de klus niet krijgen. Ze zeggen ja tegen iets waar ze soms helemaal niet toe in staat zijn. Zo'n PvE levert je dan niet alleen veel werk op, maar geeft ook nog eens onvoldoende inzicht."

Venemans gaat verder: "Daarnaast kan bij prestatie-inkoop gebruik worden gemaakt van de ervaring van leveranciers. Ze kunnen jouw opdracht vergelijken met eerder werk dat ze hebben geleverd en hierdoor tot een passende en vaak betere oplossing komen. Dat scheelt jou werk en je zorgt ervoor dat een leverancier ja zegt tegen een oplossing waar ze achter staan."

"Ook hoeven leveranciers geen demo's meer te geven. Een goed iets, aangezien vaak degene met de mooiste plaatjes en praatjes wint, hoewel dat niet altijd het beste product is. Met prestatie-inkoop denkt de leverancier mee over de prestaties die jij wilt bereiken en waar hij voor tekent. De leverancier krijgt echter geen carte blanche. Je laat hem meetbare criteria definiëren waardoor je met elkaar precies weet waar je aan toe bent. "

'Ga voor de ervaring en niet het goedkoopste'
Venemans geeft daarnaast aan dat bij prestatie-inkoop de kosten wel meetellen, maar niet het belangrijkste zijn: "Ik heb het gevoel dat nu redelijk vaak voor een standaard pakket wordt gekozen. Mensen gaan in zee met partijen waar ze een goed gevoel bij hebben. Hun demo ziet er mooi uit, de relatie is goed en het verhaal was overtuigend. Het kostenplaatje wordt vaak onder de mat geschoven, dat telt minder zwaar mee."

"Bij prestatie-inkoop is dat verhaal anders. Een corporatie zoekt toegevoegde waarde, heeft een bepaalde hoeveelheid geld te besteden en het is aan de leverancier om daar zo goed mogelijk invullling aan te geven. Hij zal een goed voorstel moeten neerleggen binnen of lager dan het budget. Het is niet dat de kosten niet meetellen, maar het is ook niet het belangrijkste."

'Het zou mooi zijn als PvE's zouden wegvallen'
Hoewel de aanpak volgens Venemans beter werkt dan de aanpak die woningcorporaties op dit moment gebruiken, verwacht de manager niet dat prestatie-inkoop het einde is van PvE's en businesscases: "Het is zeker niet het einde van businesscases, aangezien die goed toegepast kunnen worden in het geval van best value. Je zou zelfs zo ver kunnen gaan dat het niet uit maakt wat het project precies kost, als door de aanpassingen in de bedrijfskosten de bedragen maar binnen een bepaalde tijd worden terugverdiend."

"Het zou mooi zijn als PvE's zouden wegvallen en leveranciers meer de ruimte krijgen om hun eigen aanpak op te zetten. Dat wij dat doen met prestatie-inkoop betekent echter niet dat iedereen al zo ver is. Wat ons betreft is het echter wel tijd voor meer bewegingsvrijheid én verantwoordelijkheid voor het leveren van aantoonbare prestaties en toegevoegde waarde."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia


Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Hoffman Krul & Partners

in de CorporatieGids 2014 te bekijken.