Preventieve maatregelen voorkomen vaak huisuitzettingen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Woningcorporatie Mooiland heeft gekozen voor Reaturn, de taxatiemanagementoplossing gericht op waardering en sturing op marktwaarde van Reasult. Deze oplossing draagt bij aan de realisatie van de doelstelling om in 2014 te sturen op rendement. Tevens vindt Mooiland hierdoor beter aansluiting bij de commerciële vastgoedmarkt voor wat betreft vastgoedwaardering en -sturing.

Hoewel er in 2014 minder huurders uit hun huis werden gezet vanwege een betalingsachterstand, groeit het aantal Nederlanders met een huurachterstand nog steeds. Afgelopen jaar spraken Nederlandse rechters 23.500 vonnissen uit waarna huisuitzetting gerechtvaardigd was. Woningcorporatie Intermaris uit West-Friesland probeert dit groeiende aantal te minderen door middel van preventieve huisbezoeken. Initiatiefnemers Sonja Kamp van woningcorporatie Intermaris en Angelique Croes van de gemeente Purmerend over het project.

Download hier het originele artikel uit CorporatieGids Magazine editie juni 2015

De pilot met preventieve huisbezoeken van woning-corporatie Intermaris is op dit moment negen maanden bezig en loopt vooralsnog in één gemeente, maar lijkt tot dusver wel effect te hebben. Waar in Nederland in 2014 bij vijfentwintig procent van alle vonnissen daadwerkelijk werd overgestapt naar uitzetting, was dat in Purmerend slechts bij zeventien procent het geval. Sonja: “We kunnen hieruit de snelle conclusie trekken dat door preventief beleid de deurwaarder minder vaak moet worden ingeschakeld.”

Stress en tijdrovend werk
Het oplopen van een huurachterstand heeft volgens Angelique, budgetcoach bij de gemeente, verschillende gevolgen voor alle betrokken partijen: “Een achterstand kan voor de huurder veel stress betekenen. Ook gaat diegene mogelijk schuiven met betalingen in zijn vaste lasten, of opent hij de post niet meer. Daarnaast loopt het percentage huurachterstand steeds verder op, en daar komt voor een woningcorporatie veel werk uit voort. Het bewaken van dossiers met achterstanden is een tijdrovende klus.” Het op tijd aanbieden van hulp door de corporatie is volgens Sonja van groot belang: “Bij een huurachterstand van één maand proberen wij de huurder via brieven, telefonisch contact en per email te bereiken. Indien er geen contact mogelijk is, gaan wij op huisbezoek. In Purmerend zijn de werkafspraken met de gemeente - een achterstand van maximaal twee maanden - reden om gezamenlijk op huizbezoek te gaan. We doen dit om te voorkomen dat een vordering uit handen wordt gegeven aan een deurwaarder. Preventief dus.”

Minder somber dan gedacht
De methoden van Intermaris lijken vooralsnog effect te hebben. De hoeveelheid huisuitzettingen is ongeveer een kwart minder dan het landelijk gemiddelde, iets dat volgens Sonja komt omdat de meeste achterstanden niet zo desastreus zijn als mensen denken: “Door het aanbieden van hulp, adviezen en doorverwijzing is er voor hen vaak nog veel perspectief. De situatie is niet zo uitzichtloos als ze misschien denken, doordat wij er op tijd bij zijn.” “Daarnaast zijn huurders vaak blij met de hulp die wij aanbieden. Voor de corporatie betekent het dat in veel gevallen een volledige betaling kan plaatsvinden van de achterstand, door afspraken op maat te maken. We geven hierdoor minder vorderingen uit handen aan de deurwaarder; sinds de start van de pilot is het aantal vorderingen bij de deurwaarder met dertig procent gedaald.”

Zakelijk, verantwoordelijk en empathie
Ondanks de positieve geluiden dat het aantal huisuitzettingen in 2014 is afgenomen, neemt het aantal huurders met fianciële problemen nog steeds toe. De twee initiatiefnemers erkennen dit en zien in de praktijk hoe dit kan ontstaan. Angelique: “De problemen met betalingen komen bijvoorbeeld door een terugval in inkomsten, wanneer iemand werkloos raakt. Ook onverwachte uitgaven, een echtscheiding of psychosociale problematiek kunnen de aanleiding zijn. Wij blijven echter kijken naar oplossingen voor de klant, om op deze manier ergere problemen te voorkomen.” Volgens Sonja is hier wel een goede instelling bij de woningcorporaties voor nodig: “Het is belangrijk dat ze onbevooroordeeld luisteren naar de huurder en goed doorvragen naar de daadwerkelijke reden van de huurachterstand. Organisaties moeten een zakelijke, verantwoordelijke houding aannemen, maar tegelijkertijd ook empathie tonen. En een duidelijk onderscheid maken tussen mensen die niet willen en mensen die niet kunnen betalen.”

Geen bewuste keuze
Volgens Intermaris lopen huurders niet bewust een huurachterstand op: “Wij krijgen vanuit huurdersverenigingen juist het signaal dat de mensen die moeite hebben de touwtjes aan elkaar te knopen tóch voorrang geven aan de huurbetaling. Zij besparen nog eerder op hun boodschappen dan op de huur. Wij hebben nog geen ervaring met bewoners die bewust geen huur betalen, omdat ze weten dat er nu hulp aangeboden wordt.” Daarbij komt dat de meeste achterstanden volledig worden weggewerkt: “Door preventief te werken en waar nodig maatwerk te bieden, kunnen huurders vaak alsnog aan hun hele achterstand voldoen,” legt Angelique uit. “Bij een schuldenregeling krijgt de corporatie vaak slechts een klein percentage van de achterstand, waarbij de rest moet worden afgeboekt. Investeren in preventie voorkomt dus extra kosten.”

Netwerksamenwerking
Ook na de hulp en het wegwerken van de achterstand blijven Intermaris en de gemeente Purmerend betrokken. Door het bieden van nazorg moet voorkomen worden dat de huurder terugvalt in zijn oude patroon. Sonja: “Door monitoring willen wij dit voorkomen. Ook via netwerksamenwerking kunnen meerdere problemen van de huurder gesignaleerd worden. Helaas komt het soms voor dat iemand de hulp niet accepteert. De hulp heeft hierbij wel haar grenzen, en de huurder moet beslissen wat hij met de toegestoken hand doet.” De netwerksamenwerking die Sonja noemt, komt voort uit het feit dat financiële problemen vaak niet alleen slaan op een huurachterstand. Daarom is er ook aandacht voor de achterliggende problematiek. Angelique: “Als budgetcoach van de gemeente kan ik bijvoorbeeld te hoge afbetalingsregelingen signaleren. Ik neem vervolgens contact op met andere instanties - zoals de belastingsdienst of een verzekeraar. Een haalbare oplossing vinden voor de lange termijn is altijd het uitgangspunt.”

Bron: CorporatieGids Magazine