Rendementsverbetering en kostenbesparing gaan hand in hand

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De afgelopen tijd is het voor veel corporaties duidelijk geworden dat verhoging van de efficiëntie van de werkorganisatie noodzakelijk is om te komen tot een gezonde en toekomstbestendige bedrijfsvoering. De vraag is hoe hier invulling aan te geven zonder concessies te doen aan de kwaliteit van de dienstverlening.

Identificeren van verbeterpotentieel
Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, is het van belang eerst een heldere diagnose te stellen van de financieel-organisatorische gezondheid van de corporatie. Op hoofdlijnen kunnen daarin de vijf fasen; gezond, rendement onder druk, vermogen onder druk, liquiditeit onder druk en sanering worden onderscheiden. Elke fase kent eigen kenmerken en uitdagingen en vraagt daarom om een eigen aanpak. In elke fase zijn weer andere stappen nodig om te komen tot herstel of verdere verbetering van de bedrijfsvoering.

Een goed ingerichte werkorganisatie leidt tot een gezond rendement. Door het vergroten van de efficiëntie en kritisch te kijken naar de waarde en relevantie van activiteiten, worden de prestaties van de werkorganisatie verbeterd terwijl kosten worden teruggebracht. Een belangrijk uitgangspunt is om de organisatie te bekijken vanuit de optiek van relevante belanghebbenden, zoals huurders en de (lokale) over- heid. Dit komt de kwaliteit van de dienstverlening ten goede.

Acties voor gezond rendement
Nadat bepaald is in welke gezondheidstoestand uw corporatie zich bevindt, is het de kunst om het verbeterpotentieel te identificeren. Door de prestaties van uw corporatie op negen belangrijke prestatievelden te beoordelen met de BDO Rendementsmonitor en deze te koppelen aan de financiële prestaties, ontstaat een kwantitatieve en kwalitatieve analyse van het verbeterpotentieel. Zo wordt inzichtelijk welke prestatievelden het rendement van de corporatie het meest kunnen beïnvloeden en wat het effect hiervan is op de financiële resultaten. Dit helpt u om gerichte verbeteracties te ondernemen en om daarbij de juiste prioriteiten te stellen.

Negen prestatievelden
1
Strategie
2 Vastgoed
3 Wet- en regelgeving
4 Operationele bedrijfsvoering
5 Automatisering
6 Financiën
7 Belanghebbenden management
8 Inkoop en Logistiek
9 Personeel en organisatie

Door te kiezen voor deze aanpak, voorkomt u dat bezuinigingen worden doorgevoerd die niet leiden tot betere prestaties. In onze visie gaan het ver- beteren van de werkorganisatie en de kwaliteit van dienstverlening, hand in hand met kostenbesparing. Door de verschillende prestatievelden in relatie met elkaar te zien, wordt u als corporatie in staat gesteld om de juiste keuzes te maken. Keuzes die bijdragen aan een gezonde en toekomstbestendige corporatie, die kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan.

Door: Drs. A.C. Lucassen, senior consultant Organisation & Control bij BDO

Bron: BDO nieuwsmagazine woningcorporaties