Richard Gerritsen en Terrence Wong (Yardi): Data liggen ten grondslag aan innovatie bij woningcorporaties

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Woningcorporaties hebben de afgelopen jaren een enorme digitaliseringsslag gemaakt. Hoe zorg je er echter voor dat je nieuwe technologieën zo kunt inzetten dat innovatie omarmd wordt én huurders en woningzoekenden meerwaarde ondervinden? CorporatieGids.nl sprak daarover met Regional Director Richard Gerritsen (foto rechts) en Regional Manager Huisvesting Terrence Wong (foto linksonder) van Yardi.

Op de vraag wat anno 2019 de belangrijkste uitdagingen zijn bij woningcorporaties, stelt Terrence: “Corporaties hebben te maken met veel ontwikkelingen, zoals het toenemende belang van data, de verantwoordingsplicht en het willen gebruikmaken van sturingsinformatie. Daarnaast draait de interne bedrijfsvoering steeds meer om de huurder ,woningzoekende en tegelijkertijd moeten de processen steeds efficiënter worden uitgevoerd. Al deze aspecten hebben één gemeenschappelijke deler: technologie kan uitkomst bieden.”

Betere keuzes
Richard geeft een voorbeeld: “Als je kijkt naar duurzaamheid wacht woningcorporaties de komende jaren een grote opdracht. Maar als je daarbij verder kijkt dan isolatie en zonnepanelen alleen, kun je met behulp van data betere beslissingen nemen. Gebruik bijvoorbeeld slimme thermostaten die de corporatie data leveren over het gebruik van de huurders, waardoor keuzes gemaakt kunnen worden over wat de meest doeltreffende energiebesparende maatregelen zijn. Daar wordt uiteindelijk iedereen beter van.”

Data en functie binnen één platform
Op de vraag wat dit voor het ICT-landschap van een corporatie betekent, vertelt Terrence: “Onze visie is het samenvoegen van alle data én functionaliteit binnen één platform, en die voor verschillende gebruikersgroepen met specifieke gebruikers interface beschikbaar stellen. Dat betekent dat de boekhouder erbij kan om de administratie bij te werken, het management in het systeem kan werken om de KPI’s bij te houden en de KCC-medewerker informatie kan vinden over de huurder. Ook de huurder en eventuele ketenpartners hebben toegang tot hetzelfde platform, om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken.”

Werken vanuit het ‘one-stop-shopping’-principe is volgens het duo een stuk duurzamer dan het toepassen van best of breed: “Je kunt ervoor kiezen om continu data over te schieten middels koppelingen, maar in onze ogen is het duurzamer én toekomstbestendiger om één basis te creëren vanuit één platform. Alleen dan kun je waarborgen dat alle gebruikers binnen de organisatie gebruikmaken van de juiste data. En dat is essentieel; data liggen ten grondslag aan alle processen én innovatie bij woningcorporaties.”

Dienstverlening maakt het verschil
Yardi heeft haar roots in de Verenigde Staten. Op de vraag wat het bedrijf meeneemt naar de Nederlandse corporatiesector, vertelt Richard: “We zijn vanaf 1984 actief, oorspronkelijk voor commercieel vastgoed. Daarna is de stap gemaakt naar de Amerikaanse corporatiesector en sinds 2002 zijn we ook in Nederland actief. Waar wij ons sterk voor maken, is de communicatie richting de huurder. Ongeveer een derde van de huurders zijn jongeren, een doelgroep die is opgegroeid met smartphones en digitale processen. Wij merken dat nog maar weinig vastgoedorganisaties zich die realiteit realiseren. Niet alleen zal deze doelgroep steeds groter worden, ook binnen de organisatie zullen steeds meer jonge medewerkers in dienst komen. Daar moet je op inspelen.”

“In de Verenigde Staten heb je daarnaast geen situaties waarin duizenden potentiële huurders zich inschrijven voor een huurwoning,” gaat Richard verder. “Dat betekent dat jouw dienstverlening en service het verschil zullen maken. Die kennis en motivatie nemen wij mee naar Nederland. Natuurlijk zit er een verschil tussen de twee landen, maar de focus richten op de huurder kan meerwaarde bieden voor iedere organisatie. Dan maakt het niet uit of dat gebeurt vanuit een commercieel oogpunt zoals in de VS of een sociaal oogpunt zoals in Nederland.”

Huurders staan centraal
De trend waarbij huurders en woningzoekenden steeds meer centraal staan, zal de komende jaren alleen maar doorzetten vertelt Terrence. “Woningcorporaties zijn nu steeds meer bezig om te kijken hoe ze nieuwe technologieën bij elkaar kunnen brengen om meerwaarde te kunnen bieden voor de huurder. Uiteindelijk zal dit erin resulteren dat corporaties een begrip worden in de stad waar ze opereren en bekendstaan om hun goede dienstverlening. Daarvoor is correcte data nodig waarmee je kunt sturen op wat goed gaat en wat niet. En een kloppend ICT-hart waar al deze data en functionaliteiten samenkomen, wordt daarbij essentieel.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: Yardi